کشف رشد نامتقارن هسته زمین باعث حل معمایی ۳۰ ساله شد

دانشمندان زمین شناسی دانشگاهی در آمریکا کشف کردند که رشد هسته زمین در قسمت های شرق و غرب متفاوت است و این رشد در شرق سریع تر است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ایندیپندنت؛ لرزه شناسان دانشگاه برکلی کشف کردند که هسته زمین در حال رشد به شکلی نامتقارن است و هسته آهنی مرکز زمین در زیر دریای باندا در اندونزی در حال رشد و بزرگ شدن سریع‌تر نسبت به بخشی است که زیر برزیل قرار دارد. دانشمندان در این رابطه گفتند که در منطقه جنوب آسیا چیزی وجود دارد که باعث گرمای بیشتر و رشد سریع‌تر هسته نسبت به بخش مشابه در برزیل است. هرچه خنک سازی سریع‌تر پیش برود، سرعت بلوری شدن آهن هم بالاتر می‌رود و هسته بزرگتر می‌شود.

تاثیرات ناهمگونی رشد روی زمین

چنین ناهمگونی پیامد‌های قابل توجهی در میدان مغناطیسی زمین دارد و جریان‌های همرفت هسته‌ای که این میدان را تولید می‌کنند، همان چیزی است که ما را از ذرات خطرناک خورشیدی محافظت می‌کند.

این عدم تشابه در رشد تاثیراتی را روی میدان مغناطیسی زمین دارد. جریان همرفتی هسته چیزی است که میدان محافظ زمین را تشکیل می‌دهد و از همه موجودات در برابر ذرات خطرناک ناشی از تابش خورشید مراقبت می‌کند. جنس هسته زمین از آهن خالص است و اطرافش را مایعی احاطه کرده و دور آن نیز پوششی از سنگ‌های داغ وجود دارد. گرما از لایه مایع و پوشش آهنی و سنگ‌های داغ بالا می‌آید و به سطح زمین می‌رسد. در این فرآیند مواد سردتر به پایین می‌روند. این فرآیند همان چیزی است که باعث ساخته شدند میدان مغناطیسی می‌شود.

کشف رشد نامتقارن هسته زمین باعث حل معمایی 30 ساله شد

باربارا رومانوویز، استاد دانشگاه برکلی و رئیس آزمایشگاه لرزه نگاری برکلی (BSL) گفت: "ما بازه‌ای بین نیم تا یک و نیم میلیارد سال را برای سن هسته داخلی زمین مشخص کردیم که می‌تواند بحث‌هایی را درباره چگونگی تشمیل میدان مغناطیسی قبل از به وجود آمدن هسته داخلی کمک می‌کند. میدان مغناطیسی از حدود ۳ میلیارد سال قبل وجود داشته، بنابراین فرآیند‌های دیگر باید در آن زمان همرفت را در هسته خارجی هدایت کرده باشند. "

سن نسبتاً جوان هسته داخلی نشان می‌دهد که، در تاریخ سیاره ما، گرمایی که آهن را به شکل مایع نگه می‌دارد از عناصری سبکی خارج می‌شود که از بلور آهن جدا نشده و از خود آهن جدا شده اند. اما یک سوال پیچیده باقی مانده، اگر هسته داخلی ۱.۵ میلیارد سال پیش به وجود آمده، پس میدان مغناطیسی قدیمی از کجا آمده است؟ یکی از توضیحات احتمالی می‌تواند صفحات تکتونیکی باشد که صفحات سرد هنگام فرو رفتن در مناطق فرورانش گوشته را خنک می‌کنند، اما به طور قطعی مشخص نیست که آیا خنک شدن گوشته می‌تواند بر هسته داخلی تأثیر بگذارد یا خیر.

رشد نامتقارن پاسخی برای معمای ۳۰ ساله

با این حال، رشد نامتقارن هسته به رمز و رازی که ۳۰ سال دانشمندان به دنبال حل آن بودند پاسخ می‌دهد، اینکه چرا هسته آهن متبلور در غرب بیشتر از شرق در راستای محور چرخش زمین تراز شده است؟ امواج لرزه‌ای در حرکت از شمال به جنولب نسبت به حرکت در امتداد خط استوا، به دلیل عدم تقارن بلور‌های آهن، سرعت بیشتری برای رشد دارند.

دنیل فراست، دانشمند آزمایشگاه BSL گفت: "ساده‌ترین جواب برای نامتقارن بودن هسته داخلی کمی عجیب است. نیمه غربی تا انتهای مرکز هسته متفاوت از ضلع شرقی به نظر می‌رسد و این مسئله فقط به بخش بالایی هسته داخلی محدود نیست. تنها راهی که می‌توان پاسخ این سوال را داد این است که سرعت بالاتر رشید هسته در سمتی بیشتر از سمت دیگر است.

کشف رشد نامتقارن هسته زمین باعث حل معمایی 30 ساله شد

با رشد کریستال‌های آهن، نیروی جاذبه رشد بیشتر در شرق هسته را به سمت غرب ارسال می‌کنند. مدل رایانه‌ای دانشمندان نشان می‌دهد هسته داخلی در قسمت شرق ۶۰ درصد سریع‌تر از غرب رشد می‌کنند و این تفاوت در سرعت موج لرزه‌ای است که می‌تواند منجر به زمین لرزه، فوران آتشفشان و سایر پدیده‌ها شود.

۰۲:۲۳ ۳۰ تير ۱۴۰۰
عالی خوشحالم که هر روز پیشرفت در تحقیقات کشف زمین و کهکشان به علم انسان را بیشتر تقویت میکنه وانسان بیشتر کنجکاو میشه واسه ادامه تحقیقاتش
حسنذچگینی
۲۱:۵۳ ۲۹ تير ۱۴۰۰
سلام ..من جواب همه این سوالها رو دارم ...من می‌دونم میدان مغناطیسی قدیمی از کی و چطور آغاز شده ...من می‌دونم چرا رشد تا متقارن هست .....من دنبال یه موسسه علمی هستم نتیجه کشفیات بزرگ و مهم خودم و نشر جهانی کنم و نوبل علمی جهان و بگیرم .......اصلا هدفم معروف شدن نیست ..‌نیغز مالی دارم ....موسسه ایرانی ‌‌‌پیذا نکنم ‌‌‌‌میفروشم کشفم به خارجیا .....این همه زحمت آخرش گشنگی ‌.... ول کن بابا ....والا اینجا ایرانه و ما بدبخت که ارزشی نداریم برا کشور .....خلاصه من می‌دونم همه جواب ها رو و اینک بگم تمام تحقیقات اینها برای جمع آوری اطلاعات مفید و مهم ولی در پاسخ هزار درصد غلط هست ......اصلا پیچیده نیست و علمی اثبات میکنم که اصلا داستان میدان مغناطیسی و هسته و غیره وی هست ..‌البته یه هشدار بزرگ هم دارم برای بشریت .....نظریه و شاید و اگرم. بریزید بیرون ...من جواب و دارم ....
۲۱:۲۵ ۲۹ تير ۱۴۰۰
به احتمال زیاد زیرسطح پوسته زمین طرف اندونزی سرشارازآب هست که به پوسته زمین رسیده که باعث خنکی اهن وباعث سردی هسته زمین شده ولی هسته اطراف برزیل بخاطر گرمی زمین هسته گرم مانده ومیماند. البته اتشفشآنهای اندونزی رو نبایدفراموش کرد
Ayhan
۱۴:۵۵ ۲۹ تير ۱۴۰۰
مطلب و نظرات کاربرای محترم رو خوندم.
جالب اینجا بود که هیچکس دقت نکرد این خبر از یه زاویه دید دیگه نشون میده که زمین در حال پیشرفته، چه به سمت بد چه به سمت خوب ...!
اگه هسته به صورت نامتقارن به رشدش ادامه بده با واکنش های طبیعی روی پوسته زمین از دو طرف شکافی ایجاد میشه که باعث میشه اون قسمت از زمین یه شکاف عمیق تا خود هسته بدجود بیاد.
و از همه بدتر به محض اینکه اون شکاف ایجاد شه و انرژی هسته به بیرون از زمین برسه تمام واکنش های نرمال زمین از بین میبره و هسته نابود میشه.
به نظرتون اون صدای مهیبی که ازش یاد شده تو آخرالزمان و همه دنیا قراره بشنون از بوجود اومدن این شکاف در دو طرف کره ی زمین میتونه باشه ...؟
بحث خرافات و دین نیست، آخرالزمان چیزیه که کل دنیا بهش اعتقاد دارن هرکدوم به یه نحوی، اما تو همه ی ادیان (به جز شیطان پرستی) به اون صدای مهیب اعتقاد دارن که با شنیدنش آخرالزمان شروع میشه.
بعضی وقتا عجیبه وقتی کل دنیا رو یه سری مسائل توافق نظر دارن با وجود اینکه اهداف و ادیانشون با هم یکی نیست . . .
۱۰:۲۱ ۲۹ تير ۱۴۰۰
من میدونم هممون می میریم
Mia
۱۳:۰۰ ۲۹ تير ۱۴۰۰
بسیار کوتاه و مفید
۱۰:۴۲ ۳۰ تير ۱۴۰۰
هر زنده روزی می میرد معلومه که! البته به جز خدا که دیگر زندگان زدگی شان را از او می گیرند.ول کن این بحث ها رو خوب زدگی کن که یه روز پشیمون نباشی
۰۹:۳۹ ۲۸ تير ۱۴۰۰
آینده کره زمین میشه عین فیلم مد مکس.
فیلم‌ها رو، بیخودی درست نمیکنن.
یسنا
۱۲:۰۶ ۲۷ تير ۱۴۰۰
چرا هر اطلاعات علمی رو ربطش میدید به دولت و واکسن و آقازاده ها ؟
۱۱:۱۴ ۲۶ تير ۱۴۰۰
ما اول باید بریم به فکر بی آبی و قطعی برق شیم بعد بیایم یه فکر هسته داخلی و مرکزی زمین باشیم
رضا
۲۰:۲۲ ۲۵ تير ۱۴۰۰
سلام
در بالای عکس انتهایی مقاله کلمه رشید به رشد تبدیل شود.
۰۲:۰۹ ۲۵ تير ۱۴۰۰
سلام
چرا همه کشفیات و صنایع و دستاوردهای علمی مال آمریکاست ؟ اونوقت ما شش تا شش تا واکسن تولید میکنیم ولی از واکسیناسیون خبری نیست ؟ فقط دروغ و فریب .... فقط ریاکاری .... تا کی ؟ مردم واقعا بجان اومدن اینا دارن پز واکسن رو میدن که اصلا وجود نداره . واقعا فکر نمیکنید چهار روز دیگه همون مسئول میپرسه خب این واکسن که افتتاح شد کجاست ؟؟؟؟؟
۱۰:۴۶ ۳۰ تير ۱۴۰۰
همون آمریکا هنوز بیشترین مبتلایان کرونا جهان رو داره، درباره کشفیات هم احتمال یک به ۵،۶ کشور که زیر ساخت دارند و به این کشفیات برسند.مثلا اولین فضا نورد جهان روسی و وازلین راکتور خورشیدی چینی هستند
۰۱:۱۹ ۲۵ تير ۱۴۰۰
مثلا فکر میکنید با این خبر مردم ایران می ترسند، زندگی هر روز مردم مثل این هسته زمین است
منتظر
۱۹:۱۶ ۲۴ تير ۱۴۰۰
بقول دوستمون چند سال دیگه میمیریم بخاطر همین که آقا زاده ها به وجود آمدن تا هرچی سرمایه هست با اختلاس و ..... حساب بانکی و زندگی در مرگ بر آمریکا از هم سبقت می‌گیرند چون فکر میکنند تا پول میشه مرگ شونو به عقب بیاندازند بگو دمشون گرم
۱۰:۴۸ ۳۰ تير ۱۴۰۰
همون آقا زاده هم روزی می میره! و آمریکا هم این همه مرگ رو به ما تحمیل کرده مگه باجناق من تحریمتون کرده!؟
مجید
۱۳:۵۳ ۲۴ تير ۱۴۰۰
این که فرمودین سرعت سرد شدن در بخشی از زمین زیاد تره و سرعت انجماد هسته هم بالا میره یعنی از هسته مذاب کاسته میشه، و رشد هسته هم کم هست، اما دقیقا برعکس گفته شد در خبر.
مسعود
۰۸:۳۲ ۲۴ تير ۱۴۰۰
وعده ی خدا حق است در سوره ی زلزال یا انشقاق و یا انفطار‌ و یا خیلی سوره هی دیگه توبه کنید و از خدا طلب آمرزش کنید
ثمین
۲۱:۲۶ ۲۴ تير ۱۴۰۰
بله
مسعود
۰۸:۳۲ ۲۴ تير ۱۴۰۰
۰۱:۳۰ ۲۹ تير ۱۴۰۰
وضعیتیه که مردم ساختن و از حالت طبیعیش خارج کردن اگه ما انسان ها نبودیم تا وقتی که خورشید خاموش نمیشد زمین هم نابود نمیشد روندی که خودمون ساختیم
۱۰:۵۰ ۳۰ تير ۱۴۰۰
هر دو هست، چون قرار نیست خدا خودش بیاد پایین زمین رو نابود کنه که!
۲۲:۵۷ ۲۳ تير ۱۴۰۰
چه طور آدما میرم دماغشون عمل میکند فلان میکنن بیسار میکنم ،زمین هم داره خودش خوشگل میکنه
ع.ف
۱۹:۲۸ ۲۳ تير ۱۴۰۰
نه خیر . جاذبه زمین براثر حالت دورانی ونیروی گریز ازمرکز است نه مغناطیسی هسته .درست مانند گردونه اتش زنه زغال قلیان.اگر فرضا زمین درجایی مسطح قراربگیرد وازحالت دورانی بایستد، دیگر جاذبه ای نخواهد داشت.
پاتریوت
۱۴:۵۰ ۲۴ تير ۱۴۰۰
جاذبه در همه حال و همه اجسام وجود داره . شما اونو با میدان مغناطیسی زمین که مربوط به جریان همرفتی هسته مذاب آهنی زمینه اشتباه گرفتید.
الآن جسم خود شما یا تک تک ملکول‌های هوا هم جاذبه دارن ولی مقدارش کمه.
۱۴:۴۵ ۲۳ تير ۱۴۰۰