سید ابراهیم یزدی نژاد یکی از همرزمان شهید سلیمانی است که خاطرات انتخابات را با سردار دلها در زمان جنگ برای ما بازگو کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهمان گفت و گوی امروز ما یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و از پیشکسوتان جهاد و مقاومت است که همچنان در عرصه خدمت رسانی فعالیت دارد وی در دوران دفاع مقدس با سردار سلیمانی در لشکر ۴۱ ثارالله کرمان حضور داشته است.

بفرمایید خودتان را معرفی کنید و از سوابق کاری خود برای خوانندگان ما بگویید؟

سید ابراهیم یزدی نژاد متولد سال ۱۳۳۸ شهرکرمان هستم دارای تحصیلات کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی و درحال حاضر مدیر هیات رزمندگان استان کرمان و مشاور استاندار در ترویج فرهنگ و مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی می‌باشم.

چگونه با "سردار شهید حاج قاسم سلیمانی" آشنا شدید و در چه عملیات‌ها و برنامه‌های مشترکی با ایشان بودید؟

باسردارسلیمانی از سال ۱۳۶۰ درخاکریز جبهه کرخه منطقه عمومی سوسنگرد آشنا شدم، آنجا محل تجمع بچه‌های کرمان بود و بعد‌ها به همت این مرد بزرگوار و در اقدامی به یاد ماندنی نیرو‌های کرمان سازمان یافته شدند و از نظر سازمان رزم به دوگردان تقسیم شدند که درعملیات طریق القدس این دوگردان وارد شدند و توانستند شهر بستان را به همراه دیگر رزمنده‌ها آزاد کنند و در ادامه هم در تیپ ثارالله و لشکر ثارالله افتخار این را داشتم تاپایان دفاع مقدس در عملیات‌های منطقه جنوب و غرب کشور به عنوان یک نیروی تبلیغاتی و نیروی رزمنده همراه سردار سلیمانی باشم و فعالیت‌هایی که به عهده گرفته بودیم را انجام بدهیم.

سردار سلیمانی در حین جنگ هم دغدغه انتخابات را داشت

از مهمترین و تأثیرگذارترین خاطراتی که از سردار دل‌ها در خاطرتون هست بفرمایید؟

دفاع مقدس و همراهی با شخصیتی مانند سردار سلیمانی لحظه لحظه آن حرف و مطلب و خاطره است. همه آنچه که در دوران حیات ایشان بوده خاطره‌های به یادماندنی است، اما درهمان شرایط جنگ و سختی‌هایی که در آن زمان به دلیل نداشتن امکانات واقعا به نیرو‌ها وارد شده بود و مشکلاتی که معمولا در جبهه پیش می‌آمد تاکید سردار روی دو موضوع مهم و اساسی بود از جمله کار‌ها را برای رضای خدا و تمسک به اهل بیت (ع) انجام دهیم و وقتی درعرصه جنگ و جهاد با دشمن وارد می‌شویم این را فراموش نکنیم که هوای نفس و خودستایی در ما نباشد.

همیشه به مسئولان و فرماندهان توصیه می‌کرد بچه‌های مردم امانت هستند و مراقب باشید به امانت‌های مردم لطمه وارد نشود، چون جنگ هم بود بایستی فرمانده گردان خوب عمل کند تا تلفات نیروی انسانی به حداقل برسد و بچه‌های مردم کمتر آسیبی ببینند و مراقبت از آن‌ها در اولویت قرار گیرد.

مهمترین ویژگی‌های "حاج قاسم" که وی را محبوب ملت کرد و به الگوی ملی بدل ساخت چه بود؟

سردار سلیمانی ۲۲ویژگی و ۲۲ سر فصل عمر بابرکتشان را می‌شود برایشان رقم زد و همه آن‌ها مهم هستند، اما اینکه در یک کلمه نسبت به مظلومان و افراد جامعه خاشع و خاضع بود و همیشه دستشان روی سینه بود و درمقابل گردن کشان و زورگویان و متجاوزین به حقوق مردم بااقتدار می‌ایستاد و مقابله می‌کرد أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم شاخصه اصلی شهید سلیمانی بود.

هر آزاد مرد و هر کسی که دغدغه دین و انقلاب اسلامی را دارد باید این را سرلوحه کار خود قرار دهد و کاری به رفتار، پوشش، لباس و حتی دین افراد نداشته باشد ممکن است دریک جایی غیر مسلمان هم بهش ظلم شود که در سوریه، لبنان و عراق شاهد این موضوع بودیم که سردار برای آحاد مردم ستم دیده و مظلومان این کشور‌ها وارد عرصه مبارزه با استکبار جهانی و اسرائیلی‌ها شد و شاهد بودیم جدا سازی انجام نمی‌گرفت و ایشان مصداق بارز أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم بود.

سردار سلیمانی در حین جنگ هم دغدغه انتخابات را داشت

اگر امروز "حاج قاسم" در بین ما بود، چه انتظاری از ما داشت؟

سردار سلیمانی حضور فیزیکی ندارد، اما روح مطهرش حاضر و ناظر است و گفتمانش حاضر و ناظر است، چون تاکید براین دارند انقلابی باشیم و انقلابی بمانیم و در گفتمانی قسم یاد کرد حسن عاقبت بخیری دراین است که از حکیم فرزانه و نعمت الهی ولایت فقیه پیروی کنیم که خداوند متعال در این عرصه برما منت گذاشته و نعمت الهی را به ما ارزانی بخشیده است تا در این مسیر در کنار ایشان قدم برداریم و منویات رهبری را با عشق و علاقه سرلوحه زندگی، کار، جامعه، کشور، نظام و کار‌ها و فعالیت‌ها قرار دهیم و پا را عقب نگذاریم و مردانه درمیدان بایستیم.

با مهم ترین رخداد سیاسی کشور مواجه هستیم دوست داریم اگر خاطره ای، حرفی، کلامی یا سخنی از حاج قاسم در این زمینه دارید بفرمایید؟

در دوران دفاع مقدس دو انتخابات ریاست جمهوری، سه انتخابات مجلس شورای اسلامی و یک انتخابات خبرگان رهبری داشتیم.

ما در جنوب و خوزستان مستقر بودیم که از لحاظ شرعی هم امام تاکید کرده بودند در انتخابات باید شرکت و فرد اصلح را انتخاب کنیم و این معنا نداشت که اگر کرمانی هستیم، ولی کرمان نیستیم در انتخابات شرکت نکنیم حالا کاندیدای ریاست جمهوری محدود بودند، اما کاندید‌های مجلس شورای اسلامی آن هم از شهر اهواز که مادر حاشیه اهواز مستقر بودیم کار سختی بود ایشان به بنده ماموریت می‌داد که من داخل شهر بروم و تحقیق کنم در مورد نامزد‌های انتخاباتی تا ازبین نامزد‌ها بهترین‌ها و اصلح‌ترین را جمع بندی و به اطلاع برسانم.

روز انتخابات و روز رای گیری صندوق رای در مکان‌هایی که بچه‌های لشکر مستقر بودند و رزمندگان حاضر می‌شدند و رای خود را داخل صندوق می‌انداختند و اینجوری نبود که ما خوزستان هستیم برای رای دادن به کرمان بیاییم که امکان پذیر نبود و بیش از چند هزار رزمنده در جا‌های مختلف، خطوط مقدم و آماده سازی‌ها و اردوگاه‌ها مستقر بودند و تکلیف بود در انتخابات شرکت کنند و جزو کار‌های تاثیر گذار و پیگیری‌های سردار بود که به رغم همه دغدغه‌ای که نسبت به جنگ و دفاع داشت به این موضوعات هم توجه ویژه‌ای می‌کردند.

سردار سلیمانی در حین جنگ هم دغدغه انتخابات را داشت

برای داشتن یک انتخاب اصلح باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

۴۳سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و تجربیات مختلفی را در انتخابات داشتیم که باید برای یک انتخاب اصلح مدنظر خود قرار دهیم.

شاخصه‌های اصلح را امام خمینی (ره) بار‌ها در سخنرانی‌های خود داشتند و بعد از آن هم برای هر انتخاباتی مقام معظم رهبری شاخصه‌های اصلح را معرفی می‌کردند. برای انتخاب نامزد اصلح سبک و سنگین کنیم تحقیق کنیم ببینیم این انتخاب کجای شاخصه‌های مقام معظم رهبری قرار گرفته اند. به هرحال همه آن نامزد‌ها در اوج نیستند و شرایط نسبی دارند پس باید بگردیم امتیاز بندی کنیم.

بعضی وقت‌ها ایشان کلید حل معما را می‌دهند و می‌گویند این شاخصه برای ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی علاوه بر این ویژگی‌ها انقلابی و مرد میدان باشد و جهادی عمل کند و پشت میز ننشیند و باسبک زندگی مردم آشنا شود همانطور شهید سلیمانی درمیدان نبرد در سخت‌ترین شرایط جانش را کف دستش گذاشت تا مردم مظلوم را نجات دهد.

وقتی حادثه‌ای طبیعی از جمله سیل و زلزله پیش می‌آید رئیس جمهور وظیفه دارد کابینه خود را جمع کند در آن استان و شهر سریع به مشکلات مردم در سرما و گرما رسیدگی کند و به داد مردم برسد چرا که یک مدیر میدانی باید اینگونه باشد نباید اینگونه باشد در کاخ ریاست جمهوری بنشینند بخشنامه صادر کنند و ... تا در نهایت بخشدار و شهردار به آن منطقه وارد شوند. این سرفصل‌ها بسیار مهم است و اصلح کسی است مرد میدان، انقلابی و جهادی باشد.

سردار سلیمانی در حین جنگ هم دغدغه انتخابات را داشت

مشارکت گسترده در انتخابات می‌تواند چه مزایایی داشته باشد و نقطه مقابل آن کم رنگ بودن حضور مردم چطور؟

ما هم اکنون ام القرای کشور‌های اسلامی، کشور‌های منطقه و شاخص یک کشور آزاد و مستقل در جهان هستیم.

هرچند آن‌ها از رادیو و تلویزیون هایشان سبک آزادی را جور دیگری رقم می‌زنند، اما خودشان می‌دانند آزاد‌ترین کشور مستقل جهان ما هستیم و آن‌ها به خاطر ولنگاری بودن کشورشان، مردم و مسئولانشان آزادی را در آنجا تعریف می‌کنند، اما ما همین که مردم پای صندوق‌های رای می‌آیند و قبل از آن هم باهم می‌نشینند و نامزد‌ها را بررسی می‌کنند تا بهترین‌ها را انتخاب کنند بعد پای صندوق رای و جامعه آزادی عمل دارند.

آزادی به معنی ولنگاری نیست به راحت زندگی کردن و امنیت است و این بهترین دستاورد و نعمت الهی است لذا شایسته نیست درحریم امن الهی از نعمت‌های خدادادی بهره‌مند شویم، ولی شکر گذار نباشیم.

حضور در انتخابات شکر گزاری این نعمت الهی است به هر حال مشکلات طبیعی است نگاه کنید ببینید کدام کشور مشکل ندارد و با ابزار‌های رنگارنگ پوششی را برای کشور خود درست کردند تا بیچارگی‌ها، فقر و... عقب ماندگی‌های کشور را پوشانند.پس باید بلند شویم و برای تعیین سرنوشت خود پا به میدان انتخابات بگذاریم.

سخن شما به عنوان دوست و همرزم شهید عزیزمان حاج قاسم به مردم چی هست؟

من درپایان به عنوان نیروی خدمتگزاری که از ابتدای انقلاب تاکنون در هر لباسی که بودم دنبال خدمت به مردم بودم و آن‌هایی که من را می‌شناسند دیدند دنبال جمع آوری مال دنیا نبودم و نخواهم بود چرا که اسلام و انقلاب به گردن ما حق دارد و ما باید شکرگزار این نعمت‌های الهی ازجمله ولایت و امنیت باشیم ان شاء الله باحضور حماسی خود در پای صندوق‌های رای دشمنان را مایوس کنیم و روح همه شهدا و امام (ره) را شاد کنیم.

گفت و گو از میترا میرزادی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار