قاضی‌زاده هاشمی گفت: با وجود ظرفیت‌های بالای چهارمحال و بختیاری در حوزه طبیعی، گردشگری، کشاورزی و صنعتی، نرخ بیکاری این استان بالاتر از کشور است که باید در این خصوص نیز اقداماتی انجام شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم چهارمحال و بختیاری که از طریق شبکه جهانبین پخش شد با بیان اینکه توفیق دارم با مردم چهارمحال و بختیاری پیرامون مسائل کشور و استان گفتگو داشته باشم، اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری با ۱۶ هزار و ۴۲۱ کیلومتر مربع وسعت و ۱۰ شهرستان، یک استان استراتژیک به‌شمار می‌رود.

او افزود: چندین بار در این استان برای حضور در کنگره‌های علمی و سخنرانی‌ها شرکت کرده‌ام و با این استان آشنایی دارم.


بیشتر بخوانید


قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری به‌عنوان بام ایران مراتع سبز و چشمه‌سار‌های فراوانی دارد و حجم زیادی از منابع آبی فلات مرکزی ایران را تامین و دشت خوزستان را و سیراب می‌کند.

او ادامه داد: چند سال است از زمان بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و طرح ایجاد تمدن ایرانی اسلامی مطرح و به جوانان سپرده شد، کار‌های جدی کردیم و آنچه به آن رسیدیم این نیست که کدام جناح روی کار باشد، دعوای انتخاباتی برای این است که ۱۳ هزار و ۷۰۰ مدیر در کشور هنگام تغییر دولت‌ها با ۲۷۵ اتوبوس بیایند و با ۲۷۵ اتوبوس بروند، هر چند برخی اتوبوس‌ها رنگ عوض می‌کنند و هر روز یک رنگ هستند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: مساله این آدم‌ها نیستند گو اینکه این آدم‌ها از این منظر که به مسایل اساسی توجه نمی‌کنند و حاشیه‌سازی دارند، مساله هستند.

او افزود: مساله اصلی، روش اداره، حکمرانی و نوع نگاه به مردم در اداره کشور است و اینکه مسوولان قیم، کارگزاران، وکلا و سرپرستان آنان هستند.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: هنگام فعالیت دولت‌ها انگار کل اختیارات عالم به مدیران واگذار شده و هر تصمیمی می‌خواهند می‌گیرند و دولت‌های ضدمردم فقط توجه به منافع برخی افراد خاص و وابستگان به دولت دارند.

او ادامه داد: سعی کرده‌ایم تا روش اداره کشور را بازبینی کنیم با حکمرانی جدید متولد و امور را به مردم واگذار کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: آیا مردم مصالح استان خود را بهتر درک می‌کنند یا اینکه کارشناسان وزارتخانه‌ها در تهران؟

او افزود: اکنون تمامی امکانات در تهران به‌عنوان پایتخت و با فاصله، تعدادی از کلان‌شهر‌ها است، اما در دولت بنده به‌جای تهران به‌عنوان یک پایتخت فرهنگی، سیاسی، دانشگاهی و امنیتی، براساس اختیارات قانون اساسی که به دولت اجازه داده اختیارات اجرایی خود را به فرمانداران شهرستان‌ها بدهد، تمامی اختیارات هیات وزیران در حوزه تصدی و اجرا به فرمانداران داده می‌شود و آن‌ها پاسخ‌گوی مردم هستند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: مسئولان با نظر و پیشنهاد نخبگان استان انتخاب می‌شوند و در صورت اعلام نارضایتی یک‌سوم مردم، مسوول مربوطه از سوی دولت عزل می‌شود.

او اصلی‌ترین وظیفه مسولان را جلب رضایت مردم دانست و اظهار داشت: مسوولان اگر نتوانند رضایت مردم را جلب کنند و اعلان نارضایتی از آن‌ها شود، براساس سامانه الکترونیکی سوده در صورتی که یک‌سوم مردم درخواست کنند، پس از بررسی این درخواست‌ها با استفاده از روش‌های الکترونیکی دقیق، مسوول مرتبط عزل خواهد شد که این اقدام باعث می‌شود تا مسوولان پاسخ‌گوی مردم باشند.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: در دولت بنده تصمیم در تهران گرفته و اعتبارات براساس نظر شورای برنامه‌ریزی استان در اختیار فرمانداران قرار داده می‌شود.

او ادامه داد: استان استراتژیک چهارمحال و بختیاری با ۱۶ هزار و ۴۲۱ کیلومتر مربع وسعت به‌عنوان بیست و دومین استان کشور از نظر پهناوری و ۱۰ شهرستان، مسائل پُر سر و صدایی دارد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: مساله آب در چهارمحال و بختیاری همانند مساله جدی بین ۱۲ میلیون نفر در این استان و استان‌های اصفهان، خوزستان و یزد است.

او افزود: با توجه به سابقه ۱۳ ساله بنده در مجلس شورای اسلامی، یکی از مسائل اصلی، مشکل در انتقال آب بین‌حوضه‌ای بدون دقت به مسائل زیست‌محیطی است که باعث انتقال جمعیت هم می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: وقتی منابع آب نادرست استفاده می‌شود و سهم بالادست و پایین‌دست ساز و کار با محیط‌زیست ندارد انسانی که قرن‌ها در محیط‌زیست زندگی کرده، اما در قرن اخیر نسبت به آن بی‌رحمی کرده، اکنون محیط‌زیست هم نسبت به آن طغیان کرده است.

او ادامه داد: برنامه مفصلی برای ساماندهی آب داریم و طرح ایران سبز، در حوزه آبخیزداری و مهندسی آب و هوا که طرح قنات ملی ایران برای آب شهر‌های فلات مرکزی ایران، اصلاح کمربند سبز ۱۰۰ کیلومتری و طرح آب لوپ ایران برای رفع آب آشامیدنی و صنعت فلات مرکزی اجرایی می‌شود تا نیاز انتقال آب و برداشت از سرشاخه را کاهش دهد که منابع آب برای خودشان حفظ شود.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: البته، چون تاکنون از این کار‌ها نشده و عقب‌ماندگی است، این طرح‌ها تا رسیدن به نتیجه، زمان‌بَر است، اما طراحی جدی کردیم تا دعوای آب در فلات مرکزی تمام شود و به‌جای انتقال آب از روستا، شهر و استان به منطقه‌ای دیگر، از منابع مطمئن مساله رفع و برادری‌ها حفظ شود.

او افزود: مردم استان‌ها قرن‌ها کنار هم زندگی کردند و به‌خاطر سیاست‌گذاری‌های غلط دولت‌ها، مردم نباید با یکدیگر درگیر شوند و سیاست اصلی دولت باید حفظ منافع عمومی و حقوق دولت مورد توجه دولت‌ها باشد.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: متاسفانه در حمل و نقل چهارمحال و بختیاری اقدام جدی نشده و با مشکلات بیکاری و تورم مواجه هستیم.

او ادامه داد: با وجود ظرفیت‌های بالای چهارمحال و بختیاری در حوزه طبیعی، گردشگری، کشاورزی و صنعتی، نرخ بیکاری این استان بالاتر از کشور است که باید در این خصوص نیز اقداماتی انجام شود.

قاضی‌زاده هاشمی عشایر را از مهم‌ترین ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری برشمرد و یادآور شد: ۲۸ درصد دام و ۳۵ درصد تولیدات صنایع‌دستی کشور متعلق به جامعه عشایری این استان است که باید برای بهره‌گیری از این ظرفیت برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

او با اشاره به جمعیت ۱۲۶ هزار نفری عشایر بختیاری این استان، بر ضرورت حفظ زندگی عشایری تاکید و خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی برای زندگی عشایری داریم که با تاکید بر مخالفت با سکنی‌گزینی عشایر تلاش می‌شود تا زندگی عشایری از طریق ایجاد خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی و اتصال به تلویزیون و اینترنت حفظ و زندگی راحت‌تر و آسان‌تری برای عشایر تامین شود.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه به‌طور جداگانه با مردم هریک از شهرستان‌های ۱۰ گانه چهارمحال و بختیاری سخن گفت و به مسائل و مشکلات هر یک از این مناطق اشاره کرد و افزود: باید گفت که حمل و نقل عمومی، دفع پسماند و بیکاری از جمله مشکلات شهرستان شهرکرد است.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، کاهش منابع آبی را از مهم‌ترین مشکلات شهرستان بروجن عنوان کرد و گفت: کمبود بیمارستان و مسائل مربوط به مسکن مهر از دیگر مشکلات مردم این شهرستان است.

قاضی‌زاده هاشمی، جاده‌های حادثه‌خیز را از جمله مشکلات مردم شهرستان لردگان عنوان کرد و افزود: در همین راستا باید جاده‌های این شهرستان چهارخطه شده و به محور لردگان به ایذه توجه بیشتری شود.

او توجه به شهرک صنعتی لردگان و توسعه شبکه فاضلاب این شهرستان را از دیگر ضرورت‌های این منطقه برشمرد.

قاضی‌زاده هاشمی به ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی شهرستان فارسان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: ۱۴ درصد نقاط گردشگری و هفت درصد نقاط تاریخی استان در این شهرستان واقع شده و این موضوع ضرورت توجه به گردشگری و بوم‌گردی را می‎طلبد.

او با بیان اینکه شغل اصلی مردم شهرستان فارسان، کشاورزی و دامپروری است، خاطر نشان کرد: باید صنایع کوچک ایجاد کنیم تا ارزش افزوده و اشتغال بیشتری در این خصوص ایجاد شود.

قاضی‌زاده هاشمی، به ظرفیت چشمه‌های آب سرد و پرورش ماهیان سردآبی شهرستان اردل نیز اشاره کرد و گفت: وجود طبیعت، جنگل و مرتع از دیگر ظرفیت‌های این شهرستان به شمار می‌رود که با سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری می‌توان از این ظرفیت بهره‌برداری مطلوب کرد.

او همچنین مشکلات زیست‌‎محیطی، مساله کمبود آب، نبود زیرساخت‌های آموزشی، جاده‌های خاکی و کمبود تجهیزات بیمارستانی و نبود کشاورزی به روز را از مشکلات شهرستان اردل برشمرد.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه از شهرستان کوهرنگ با عنوان منطقه‌ای نام‌آشنا برای مردم کشور یاد کرد و گفت: مردم کشور این منطقه را به برف می‌شناسند، اما با وجود اینهمه منابع آبی که در این شهرستان تولید می‌شود، اما مردم آن با مشکل تخصیص آب روبرو هستند و از سوی دیگر به سبب برف‌گیر بودن و جاده‌های خاکی می‌طلبد در این حوزه نیز به شهرستان توجه بیشتری شود.

او با تاکید بر جذب سرمایه‌گذار برای توسعه ظرفیت گردشگری شهرستان کیار، خاطرنشان کرد: قرار گرفتن در مسیر تالاب‌ها و مناطق حفاظت‌شده و ظرفیت ورزش‌های ماجراجویانه ایجاب می‌کند تا به گردشگری این منطقه توجه ویژه‌ای شود.

قاضی‌زاده هاشمی، برداشت بیش از حد علوفه از مراتع و کمبود تجهیزات بیمارستان را نیز از مشکلات شهرستان کیار عنوان کرد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به ظرفیت باغداری و گردشگری سامان اشاره کرد و گفت: ضمن توجه به این ظرفیت‌ها می‌طلبد در خصوص رفع مشکلاتی نظیر مسائل جاده‌ای و ناوگان فرسوده اقداماتی شود.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه شهرستان خانمیرزا از سرانه عمرانی، بهداشتی و خدماتی در وضعیت نامناسبی قرار دارد و از محروم‌ترین نقاط آموزشی استان است، خاطرنشان کرد: این منطقه با وجود اینکه قطب تولید محصولات زراعی است، اما سطح آب زیرزمینی در آن افت جدی پیدا کرده است.

او در ادامه با سلام به مردم خانمیرزا گفت: سرانه عمرانی، بهداشتی، درمانی، خدماتی و همه، وضعیت نابسامانی در این شهرستان دارد و یکی از محروم‌ترین نقاط آموزشی در چهارمحال و بختیاری است و ما باید حتی برای آموزش و پرورش این شهرستان فکر جدی داشته باشیم تا مسائل آنجا حل و فصل شود.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: شهرستان خانمیرزا یک قطب بزرگ تولید محصولات زارعی است، اما متاسفانه سطح آب‌های زیر زمینی آنجا افت جدی پیدا کرده که باید برای نحوه مصرف آب فکری جدی بشود و ما باید برای حل و فصل مشکل گذرگاه‌های سخت منطقه نیز پیش‌بینی لازم را داشته باشیم.

او با بیان اینکه مردم چهارمحال و بختیاری مردمی غیور و دلاور هستند که هم در جریان انقلاب مشروطیت، هم در جریان پیروزی انقلاب و هم در جریان هشت سال دفاع مقدس علمدار و جلودار بودند، تصریح کرد: امروز هم با کمک و حضور شما مردم و با آمدن و مشارکت در رای دادن و انتخاب اصلح و با انتخاب یک دولت جوان تازه نفس پای‌کار و یک دولتی که انگیزه‌های جدی دارد، کار کرده و توانسته است زیرساخت‌های لازم را برای یک تحول بزرگ فراهم کند، امیدواریم با لطف و عنایت شما مردم به دولت سلام، هشت سال آینده، هشت سال درخشانی در تاریخ ملت ایران باشد.

قاضی‌زاده هاشمی در معرفی خود یادآور شد: من سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی هستم، فرزند ملت ایران، یک شهرستانی، یک سیاستمدار جوان، جوان‌ترین کاندیدای حاضر در انتخابات ریاست جمهوری، دانشیار دانشگاه و کسی که به مدت ۱۳ سال نماینده شما مردم در مجلس شورای اسلامی بوده و به‌خاطر این ۱۳ سال با مسائل عموم مردم در اقصی نقاط کشور و با مسائل اصناف مختلف آشنا شده است.

او ادامه داد: من کسی هستم که فرصت دیدار مردم در اقصی نقاط کشور را داشته، مشکلات را لمس، حس و درک کرده و توانمندی‌ها را هم شناخته و فهمیده است.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: ما مردم بسیار خوب و جوانان عالم و حتی مدیران خوبی داریم که در سر جای خودشان قرار نگرفته‌اند یا از دایره دولت به‌علت عدم بله قربان‌گویی به صاحبان زر و زور به بیرون رانده شدند، ما رهبر فرزانه‌ای داریم و توانمندی‌ها و منابع بسیاری نیز در اختیار ما قرار داد، اما روش اداره کشور، روش صحیحی نبوده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: به همین دلیل است که یک نهضت جوانانه شکل گرفته و بنده نه به‌عنوان یک کاندیدا بلکه به‌عنوان نماینده یک جریان فکری که جوانان شما را شامل می‌شود، برای ساخت ایران جدید، قدرتمند و بدون تبعیض و عادلانه و با رویکرد و روش جدید و با اقدامات موثر پا به میدان گذاشته‌ام تا با همت بالای شما مردم به نتیجه برسیم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: دولت سلام به همه، به آینده، به تمامی اقوام و مذاهب، به گروه‌های مختلف اجتماعی و اصناف مختلف و همچنین به جنسیت‌های مختلف و به همه از کودک، جوان و میانسال سلام می‌دهد و به تبارگرایی، سیاست‌زدگی، حاشیه‌سازی و عدم توجه به مردم یک والسلام می‌دهد.

او اظهار داشت: دولت سلام خود را وقف می‌کند که ۲۴ ساعته، مجاهدانه و شبانه‌روزی تلاش کند و در کل این سرزمین در کنار مردم باشد تا ایران را به آن نقطه متعالی برساند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.