مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: در سال گذشته، آقایان بیشترین اهداکننده خون در خراسان رضوی بودند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید حمید رضا اسلامی مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در سال ۹۹ همزمان با شیوع بیماری کرونا، میزان مراجعه کنندگان به پایگاه‌های انتقال خون ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته است.

او افزود: از ابتدای امسال با توجه به رعایت‌های دستورالعمل‌های بهداشتی در مراکز اهدای خون، رشد قابل توجهی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته داشته‌ایم.

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: در سال گذشته ۱۶۷ هزار و ۷۲۴ نفر مراجعه کننده به مراکز انتقال خون داشتیم که این میزان با توجه به نیاز جامعه و حجم مصرف خون و فرآورده ها بسیار کم است.


بیشتر بخوانید


اسلامی بیان کرد: اداره کل انتقال خون خراسان رضوی تامین کننده نیاز خون ۶۲ بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌باشد؛ بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، تربت جام و گناباد از جمله این موارد هستند.

او تصریح کرد: با توجه به نیاز‌های استان، کمبود پرسنل مراکز اهدای خون یکی از مشکلاتی است که با آن دست به گریبان هستیم؛ در ده سال گذشته تعداد نیروی انسانی بسیار کمتر از قبل شده که این باعث بیشتر شدن فشار کاری روی پرسنل مراکز اهدای خون  می‌شود.

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی تاکید کرد: کمبود پرسنل برای مردم هم مشکلاتی ایجاد کرده؛ صف‌های طولانی در مراکز اهدای خون یکی از این مشکلات است که امیدواریم در آینده با تقویت کادر پرسنل مراکز اهدای خون این مشکلات را نداشته باشیم.

اسلامی اظهار کرد: در بحث اهدای خون، سه گروه اهدا کننده خون یعنی گروه اهدا کننده باسابقه، اهدا کننده مستمر و اهدا کنندگان بار اولی مطرح می‌شود؛ که از لحاظ آزمایش‌های خونی و بحث انتقال، گروه اهداکنندگان مستمر نسبت به گروه‌های دیگر کمتر آلودگی خونی دارند و مطالعات بهتری روی خون این اهداکنندگان می‌توان انجام داد.

او افزود: اهداکنندگان مستمر در سال گذشته بیشترین آمار اهدای خون را داشته‌اند، در رتبه بعدی اهداکنندگان با سابقه قرار دارند و بعد از آن‌ها گروه اهداکنندگان بار اولی هستند.

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس آمار به دست آمده در سال ۹۹، ۹۴ درصد اهداکنندگان آقا و ۶ درصد بانوان بودند که میزان مشارکت بانوان نسبت به سال ۹۸، ۱.۵ درصد افزایش داشته است.

اسلامی بیان کرد: در مشهد ۶ پایگاه ثابت اهدای خون داریم که با توجه به نبود پرسنل و کم شدن مراجعه کنندگان، تعدادی از این پایگاه‌های فعالیتی نداشتند مانند پایگاه ثامن که در مجاورت حرم مطهر رضوی قرار دارد که با پیگیری‌های انجام شده و برای رفاه حال زائران این پایگاه دوباره راه اندازی شد.

او تصریح کرد: در سطح خراسان رضوی ۷ پایگاه ثابت اهدای خون در شهرستان‌های قوچان، سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه و گناباد وجود دارد؛ همچنین در شهرستان‌های تربت جام و کاشمر مرکز اهدای خون سیار داریم.

در پایان این نشست از خانواده شهید هادوی، شهید مدافع سلامت که از اهداکنندگان مستمر خون بودند تقدیر و تشکر شد.

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.