امسال باغ های آلبالو و گیلاس خراسان رضوی به دلیل خشکسالی محصول کمتری دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،محمد میری دیسفانی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۳۸ هزار تن گیلاس و آلبالو در استان برداشت شود که در این صورت شاهد کاهش ۴۵ درصدی تولید محصول نسبت به سال گذشته هستیم، دلیل این موضوع، سرمازدگی اسفند ماه پارسال، خشکسالی و تأمین نشدن آب مورد نیاز، به دلیل کاهش آب‌دهی قنوات و رودخانه‌ها در باغ‌های مناطق کوهپایه‌ای و نیز تنش‌های دمایی امسال بوده است. 

او  افزود: خراسان رضوی دارای۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ گیلاس و آلبالو است که از این سطح ۱۱ هزار و ۳۰۰ هکتار بارور و بقیه غیربارور است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: چناران، مشهد، طرقبه شاندیز، نیشابور، تربت جام و فریمان عمده شهرستان‌های تولید کننده این محصولات در استان هستند که بخش عمده سطح زیرکشت و تولید این محصولات را به خود اختصاص داده‌اند.

میری بیان کرد:عمده گیلاس در استان تک دانه و سیاه مشهد و در محصول آلبالو ارقام مجاری و محلی است . در کنار این ارقام سایر انواع نیز به صورت محدود تولید می‌شود.


بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: سیاست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی استفاده از ارقام پایه رویشی به جای باغ‌های سنتی و غیر اقتصادی است تا بتوان افزایش کیفی و کمی محصول را رقم زد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به مرغوبیت بالای آلبالو و گیلاس تولیدی در خراسان رضوی تأکید کرد: عمده آلبالو و گیلاس تولیدی در استان مصرف تازه خوری داشته و مازاد آن به استان‌های همجوار فرستاده و بخشی از محصول تولیدی نیز به کشور‌های روسیه، عراق، ترکیه، افغانستان و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

میری اظهار کرد: از مشکلات عمده گیلاس کاران باروری کم درختان گیلاس به خصوص رقم تک دانه مشهدی است که پیشنهاد می‌شود باغداران با اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گیلاس برای جایگزینی ارقام معرفی شده توسط مرکز تحقیقات کشاورزی اقدام کنند.

او افزود: بیمه کردن باغ‌ها نزد صندوق بیمه محصولات کشاورزی و تقویت درختان، استفاده از سامانه‌های ضد تگرگ، مه پاش، سیستم‌های گرمایشی و استفاده از ارقام دیرگل و متحمل به سرما نیز از مهم‌ترین عوامل کاهش خسارت باغ هاست.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: از جمله اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر در راستای بهبود کمی و کیفی عملکرد این دو محصول می‌توان به اجرای برنامه‌های اصلاحی از قبیل توصیه‌های فنی در زمینه کاشت ارقام سازگار و پر محصول و کاشت ترکیبی ارقام در خصوص افزایش گرده‌افشانی، استفاده از کندوی زنبور عسل همزمان با گرده افشانی در باغ‌های گیلاس، اجرای طرح سرشاخه کاری در باغ‌های قدیمی و کم بازده و استفاده از ارقام جدید وارداتی پرمحصول با بازارپسندی مناسب، احداث باغ‌های مدرن متراکم و اصلاح و نوسازی و هرس باغ‌های قدیمی اشاره کرد.

انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.