مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خسارت ۹۰ درصدی باغات گردو و بادام ناشی از سرمای فروردین‌ماه بوده که یکی از عوامل افزایش قیمت این دو محصول در بازار شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، هاشم نقیبی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: میانگین تولیدات باغی استان در چند سال گذشته حدود یک میلیون و ۱۰۰ تن بوده است. امسال پیش‌بینی می‌شود با وجود سرمایی که در فروردین‌ماه بعضی محصولاتمان را تحت تأثیر قرار داد، تولیدات باغی استان بین یک میلیون و ۸۰ تا یک میلیون و ۱۰۰ تن باشد.

او افزود: سرمای فروردین‌ماه امسال به بخشی از تولید گردو و بادام حدود ۹۰ درصد خسارت زد. همچنین محصول آلو حدود ۳۰ درصد و سیب هم حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد در استان خسارت دید. دلایل گرانی محصولات مثل گردو و بادام فقط سرمای گذشته نیست، اقتصاد بازار، هزینه حمل‌ونقل و افزایش هزینه کارگر هم در این افزایش بی‌تأثیر نبوده است.

بیشتر بخوانید


مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: الگوی کشت تابع عوامل مختلفی است و صرفا اینکه الگویی بر اساس شرایط اقتصادی و اقلیمی داشته باشیم، دلیلی برای اجراشدن آن نیست. ما در اجرای الگوی کشت هیچ اهرم و پشتوانه قانونی‌ای نداریم. اگر قرار باشد الگوی کشت اجرا شود، قطعا به ابزار‌های حمایتی، قانونی و پشتوانه بیمه‌ای نیاز دارد تا این کار انجام شود.

انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.