این روزها، شیوع بیماری کرونا و افزایش هزینه‌های تبلیغات چاپی سبب روی آوردن نامزد‌های انتخاباتی به سمت فضای مجازی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس تقی زاده رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان کرمان در آستانه ۲۸ خرداد ماه به باید‌ها و نباید‌های تبلیغات در فضای مجازی اشاره کرد و با بیان اینکه زمانبندی تبلیغات در فضای مجازی همانند فضای واقعی و محیطی است، گفت: پایان تبلیغات نامزد‌های ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا در فضای مجازی که به ترتیب از هفتم و ۲۰ خرداد شروع شده است، ساعت ۷ صبح ۲۷ خرداد ماه، یعنی ۲۴ ساعت قبل از شروع رای‌گیری است.

او تصریح کرد: ستاد‌های انتخاباتی، نامزد‌ها و طرفدارانشان و حتی صاحبان و مدیران صفحات شخصی نباید بعد از این ساعت، مطلبی حاوی تبلیغات انتخاباتی منتشر کنند.

تقی زاده افزود: نامزد‌ها و طرفداران آن‌ها به هیچ‌وجه مجاز به تبلیغ علیه نامزد‌های دیگر در فضای مجازی نیستند و تنها می‌توانند شایستگی‌های خود یا نامزد مورد نظرشان را مطرح کنند.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان کرمان افزود: هچنین نشر محتوای مجرمانه نظیر هرگونه توهین، تهمت، افترا و انتشار اسرار، مطابق قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم رایانه‌ای در فضای مجازی ممنوع است و با متخلفان طبق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

تقی‌زاده بیان کرد: تولید، انتشار و بازنشر هرگونه محتوا یا اخبار جعلی یا خلاف واقع از سوی هر یک از نامزد‌ها و یا ستاد‌های آن ها در هر یک از درگاه‌های نشر داخلی یا خارجی ممنوع است.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان کرمان گفت: کلیه مسئولیت‌های حقوقی و کیفری مترتب بر محتوای ارائه شده از طریق نامزد‌های انتخاباتی و یا انتشار دهندگان، مطابق قوانین جاری کشور از جمله قانون جرائم رایانه‌ای و قانون مطبوعات، با نامزد منتشر کننده محتوا و مسئول درگاه نشر خواهد بود.

تقی‌زاده افزود: چنانچه نامزد‌ها مبادرات به انتشار هرگونه محتوا علیه هر یک از نامزد‌های انتخاباتی کنند یا بر خلاف واقع، خبر یا گزارشی را دال بر انصراف یک یا چند نامزد یا موارد دیگری که در روند انتخابات ایجاد اخلال می‌کند، منتشر کنند در صورتی که اینگونه مطلب در هر یک از رسانه‌های الکترونیک یا هر یک از بخش‌های شبکه‌های مجازی انتشار یابد، هر یک از نامزد‌ها یا ستاد انتخابات آنان می‌تواند تکذیبیه یا توضیحات خود را برای انتشار دهنده ارسال و انتشار دهنده موظف است با هزینه خود نسبت به انتشار پاسخ یا توضیحات ارائه شده اقدام کند و این موضوع نافی حق طرح شکایت در مراجع قضایی نیست.

او تصریح کرد: انتشار دهندگان نمی‌توانند هرگونه محتوا، خبر یا گزارشی را که در امر و روند انتخابات ایجاد اخلال می‌کند منتشر کنند، در صورتی که اینگونه مطالب در هر یک از رسانه‌های الکترونیک یا هر یک از بخش‌های شبکه‌های مجازی انتشار یابد با اعلام ستاد انتخابات، انتشار دهنده موظف است به حذف آنی موارد مورد اعتراض اقدام کند، همچنین در صورت ارسال تکذیبیه یا هرگونه توضیحات در این زمینه از سوی ستاد انتخابات، انتشار دهنده موظف است علاوه بر حذف مطالب منتشره، با هزینه خود نسبت به انتشار پاسخ یا توضیحات ارائه شده اقدام کند و این موضوع نافی حق طرح شکایت در مراجع قضائی نیست.

تقی‌زاده گفت: طبق قانون جرائم رایانه‌ای، هرگونه دسترسی غیرمجاز، ایجاد اختلال و تغییر غیرمجاز محتوای درگاه‌های نشر تبلیغات متعلق به نامزد‌های انتخاباتی جرم محسوب می شود و در صورت تغییر غیرمجاز در محتوای هر یک از درگاه‌های نشر تبلیغاتی نامزد، وی مکلف است بلافاصله موضوع را به هیئت اجرایی و هیئت نظارت شهرستان مربوطه به صورت مکتوب اعلام کند و هیئت‌های مذکور پس از احراز ضمن گزارش موضوع به دستگاه قضایی وفق قوانین و مقررات، مراتب را از طریق رسانه‌ها به عموم مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند.

او تصریح کرد: تبلیغ له یا علیه نامزد‌های انتخاباتی با استفاده از امکانات فضای مجازی متعلق به وزارتخانه‌ها و ادارات، شرکت‌های دولتی و موسسات وابسته به دولت، شهرداری‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها، نیرو‌های مسلح و کلیه نهادها، پایگاه‌ها و موسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده می‌کنند یا دارایی یا بخشی از دارایی آنان از اموال عمومی است و همچنین در اختیار گذاشتن این فضا‌ها و همچنین فعالیت کارکنان اداری این مراکز در ساعات اداری برای انجام تبلیغات انتخاباتی ممنوع است و مطابق قانون جرم محسوب می‌شود.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان کرمان افزود: ممنوعیت فوق شامل برخورداری یکسان نامزد‌های انتخابات از امکانات مزبور در چارچوب دستورالعمل کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات نیست.

تقی زاده تصریح کرد: دستگاه‌های یاد شده، حق تبلیغ برای نامزد‌های انتخاباتی در فضا‌های مجازی متعلق به خود را حتی به صورت درج آگهی ندارند و هرگونه فعالیت تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات به صورت ناشناس و گمنام و استفاده از ربات‌ها و ترول‌ها در تبلیغات انتخابات ممنوع است.

او بیان کرد: ارتکاب تمامی مواردی که در فضای واقعی در عرصه انتخابات تخلف و جرم محسوب تلقی می‌شود در فضای مجازی نیز تخلف و جرم است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار