سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی فارس با بیان اینکه صنایع‌دستی به‌عنوان ستون استقلال اقتصاد شناخته می‌شود، از صادرات سالانه ۱۲ میلیون دلاری صنایع‌دستی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جمشید معینی سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اظهار کرد: حوزه فرهنگ و هنر دغدغه اصلی رهبر انقلاب اسلامی بوده است و صنایع‌دستی به‌عنوان ستون استقلال اقتصاد شناخته می‌شود.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: صنایع‌دستی از دیرباز عامل اشتغال و درآمد به‌ویژه در روستا‌ها بوده و در بحبوحه رشد صنعتی، صنایع‌دستی ارزش خود را از دست نداده است.

معینی بابیان اینکه سفره رنگین صنایع‌دستی ایران هنرمندان بی‌شماری را گرد خود آورده است، گفت: ۷۰ درصد از فعالان صنایع‌دستی استان فارس بانوان هستند و شهر آباده به‌عنوان شهر منبت و شهر شیراز به‌عنوان شهر صنایع‌دستی به ثبت جهانی رسیده است.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به اینکه ۱۹ اثر استان گواهی مهر اصالت یونسکو دریافت کرده‌اند، تأکید کرد: بیش از ۹۰ درس گروهی تخصصی و بین‌المللی برگزارشده و ۹۴۲ کارگاه گروهی راه‌اندازی شده است.

او گفت: ۳۰ هزار نفر صنعتگر در سامانه هوشمند وزارت خانه پروانه اشتغال گرفته‌اند و همچنین ۳ هزار نفر هنرمند صنایع‌دستی نیز بیمه‌شده‌اند.

معینی بیان کرد: ۱۶ هزار ۹۱۱ نفر در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی در استان فارس تحت آموزش قرارگرفته‌اند و ۳۷۰ نفر شاغلان در صنایع‌دستی آموزش‌های تکمیلی را طی کرده‌اند.

این مقام مسئول در خصوص شاغلان در حوزه صنایع‌دستی گفت: به‌صورت مستقیم ۱۲ هزار و ۲۱۲ نفر در صنایع‌دستی مشغول فعالیت هستند و در کل سالیانه بیش از ۹۹ میلیون دلار و سالیانه ۱۲ میلیون دلار صنایع‌دستی صادرات داشته‌ایم که شاهد رشد ۲۲ درصدی به‌صورت سالیانه هستیم.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس معرفی ۱۵۳۶ طرح تسهیلاتی به مبلغ ۳۸ میلیارد تومان را از دیگر فعالیت‌ها در حوزه صنایع‌دستی استان فارس عنوان کرد و اظهار کرد: بازارچه اقوام ایرانی در تخت جمشید با ۵۵ غرفه با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد برای عرضه محصولات صنایع‌دستی در حال ساخت است و امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد افتتاح این مجموعه باشیم.

معینی تأکید کرد: در حقیقت صنایع‌دستی زیبایی و طراوت زندگی انسان‌ها است.

او از راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی شاه‌چراغ (ع) خبر داد و ابراز کرد: صنایع‌دستی زمینه‌ساز توسعه همه‌جانبه اقتصاد است و با پشتیبانی و بازاریابی نقش مهمی در اشتغال پایدار داشته باشیم.

در مراسم روز جهانی صنایع‌دستی از استاد عبدالخالق گلریز خاتمی، استاد بهرام منبتی پیشکسوت هنر منبت‌کاری استاد رضا جانعلی پور پیشکسوت مقرنس تقدیر و نشان نقش ماندگار برای اولین بار به این پیشکسوتان عرصه صنایع‌دستی استان فارس اهدا شد.

صنایع‌دستی ستون استقلال اقتصاد است / صادرات ۱۲ میلیون دلار صنایع‌دستی

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار