معاون گردشگری امور زائرین استانداری فارس گفت: در بافت تاریخی شیراز نزدیک به ۳۰ واحد مسکونی با همکاری مالکان مرمت و بازسازی شدند که این واحد‌ها به اقامتگاه‌ و کارگاه صنایع‌دستی تلفیق‌شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید علی‌نقی طبیب لقمانی بیان کرد: شهر جهانی صنایع‌دستی شیراز و هنرمندان شهر اصیل که همکاری عمیق بین بخشی که در بین دستگاه‌های متولی میراث‌فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی با محوریت استانداری فارس روی داد، نقاطی را در بافت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی برای استقرار هنرمندان و استفاده از این فضا‌ها در نظر گرفته شد تا با استفاده از این فضا‌ها آثاری را خلق کنند که موجب بروز فرهنگ و هنر این مرزوبوم باشد.

معاون گردشگری، هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری فارس ادامه داد: در بافت تاریخی شیراز قریب به ۳۰ واحد مسکونی با همکاری مالکان مرمت و بازسازی شدند که بعضی از این واحد‌ها به اقامتگاه‌ و کارگاه صنایع‌دستی تلفیق‌شده است که می‌تواند هم در معرفی آثار و صنایع‌دستی شهرستان شیراز و استان فارس مؤثر باشد.

لقمانی بیان کرد: با پایان بیماری منحوس کرونا و رونق گردشگری روند رو به رشدی را در این صنعت و صنایع‌دستی که مکمل اصلی گردشگری است بازمی‌گردد شاهد یک تعالی بیشتری در این حوزه‌ها خواهیم بود.

او گفت: تلاش و اقدامات شهرداری بافت تاریخی فرهنگی شیراز باعث تعامل و هم‌افزایی و موجبات شکوفایی هرچه بیشتر میراث گذشتگان در بافت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز شده است.

جمشید معینی، سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اظهار کرد: در محله تاریخی بالاکفت نزدیک به ۲۰ کارگاه صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند که چند تن از اساتید ملی شهر جهانی صنایع‌دستی شیراز در این محله فعالیت دارند و این هنرمندان سرمایه‌های این مرزوبوم هستند.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه داد: تلاش‌های شهرداری شیراز در محله‌های تاریخی به نسبت گذشته قابل‌تقدیر است و همچنین شهرداری منطقه تاریخی فرهنگی شیراز که برنامه‌هایی برای زنده نگه‌داشتن حیات این محلات داشته‌اند شایسته تقدیراست.

او گفت: با همیاری اتحادیه صنایع‌دستی استان فارس باید انجمنی برای هنرمندان محله تاریخی بالاکفت شیراز تأسیس شود و هنرمندان و مشکلات آنان را شناسایی و برای رفع موانع اقدامات لازم را انجام دهد.

معینی بیان کرد: باید با برنامه‌ریزی در محله تاریخی بالاکفت آموزش در حوزه صنایع‌دستی را برای تمامی سنین نهادینه کنیم تا آینده در پویایی و گسترش آموزش صنایع‌دستی گام‌های رو به جلویی را برداشته باشیم.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: باید با برنامه توسعه‌ای و راهبردی توسعه محله‌های تاریخی بیش‌ازپیش کنیم و شرکت‌های خدمات رسان هم با برنامه توسعه محله‌های تاریخی فرهنگی، همراه باشند و نیازمندی‌های ساکنان را حل کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.