آیا رای دادن می‌تواند ورق را به سمت کاهش مسائل اقتصادی مردم ما برگرداند؟

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  مشکلات مختلف معیشتی که عده‌ای ریشه آن را در تحریم‌ها می‌دانند و شمار قابل توجهی از کارشناسان ناشی از نبود مدیریت صحیح در فرآیند تولید و عرضه به کوچک شدن سفره مرم به خصوص در یکی دو سال اخیر منجر شده است. خانواده‌هایی که هر روز ناچارند کالا‌ها را گران‌تر از روز قبل بپرسند بار‌ها این سوال را از خود و دیگران پرسیده یا شنیده اند که آیا مشکلات اقتصادی و معیشتی امروز ما، راه حلی هم دارد و آیا رای دادن می‌تواند ورق را به سمت کاهش مسائل اقتصادی مردم ما بردارد؟

مشکلات اقتصادی امروز ساختاری است

بشیر اسماعیلی استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر به طور عمده به دو عامل مرتبط است، نخست معضلات ساختاری موجود در اقتصاد ایران و دوم مقوله تحریم‌ها.

او ادامه داد: در یک تحلیل کلی باید گفت نابسامانی اقتصادی ایران بیش از آنکه به تحریم‌ها مرتبط باشد متاثر از بعد داخلی آن است. در ایران نظام بانکی خلاف عموم کشورها، به جای آنکه مشوق تولید باشد و در جهت رونق اقتصاد عمل کند، به بنگاه داری می‌پردازد.

این استاد دانشگاه افزود: بانک‌های متعدد دولتی و خصوصی با هدایت بانک مرکزی هم ماهیانه به خلق پول بی پشتوانه مبادرت می‌ورزند که خود عاملی تورم زاست و هم با ارائه سود بالا به سپرده‌ها، سرمایه گذاران را ترغیب می‌کنند که به عوض سرمایه گذاری در بخش‌های مولد، پول خود را در بانک سپرده کنند و از سود کلان تضمین شده و بدون زحمت آن بهره ببرند.

اسماعیلی گفت: از دیگر سو، عده‌ای معدود بعضی دوره‌ها تا ۳ هزار میلیارد تومان از بانک‌ها وام گرفته و باز پس‌گیری آن با مشقت همراه بوده است، تولید کننده‌ای که اقساط پر بهره وامش به تعویق می‌افتد مجبور می‌شود تسلیم مصادره اموالش توسط بانک شود.

دلخوری از بی تدبیری‌های اقتصادی؛ آیا قهر با انتخابات گره گشاست؟

دولت معتقد به اصلاح ساختارها، نیاز امروز ایران

او تصریح کرد: در عین حال قوانین گویی به نحوی تنظیم شده‌اند که مشوق سفته بازی، دلالی و واسطه گری هستند و امر تولید با موانع قانونی فراوانی روبروست، چنین ساختاری تنها با یک عزم جدی و شجاعت لازم برای هم شکستن قدرت مافیایی بخش غیر مولد اقتصاد در ایران قابل حل است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: نسخه اقتصاد مقاومتی، هم قادر است مسأله اقتصاد داخلی را حل کند، هم بر تحریم‌ها فایق آید، زیرا این مدل اقتصادی متکی بر تشویق تولید، درون زایی اقتصاد با نگاه به اقتصاد جهانی، تشویق صادرات و جلوگیری از قاچاق کالا و واردات بی رویه است.

اسماعیلی گفت: بنابراین دولتی که واقعا در صدد رفع موانع زیر ساختی رشد اقتصادی و مصمم برای افکندن طرحی نو در اقتصاد ایران باشد، می‌تواند بر مسئله رکود و پریشانی اقتصادی فائق بیاید و مشکلات را به تدریج حل و فصل کند.

ما نه به یک شخص که به یک تفکر رای می‌دهیم

بیژن شمس استاد دانشگاه پیام نور اصفهان گفت: مردم باید توجه کنند که در هر دوره انتخابات به یک شخص رای نمی‌دهند بلکه به یک اندیشه و تفکر رای می‌دهند که شاخص‌های خاص خود را دارد و جهان بینی مدیرانی را که در قالب یک دولت روی کار می‌آیند شکل می‌دهد.

او افزود: بسته به این جهان بینی نگاه و رویکرد قوه مجریه به مسائل داخل و خارج کشور و تصمیم گیری‌ها متفاوت خواهد بود و همین امر است که برخی دولت‌ها را در رفع موانع اقتصادی موفق‌تر یا شکست خورده‌تر نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه گفت: اینکه دولت‌ها چقدر از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور برای رفع مشکلات استفاده کنند ناشی از نگاه آنهاست و اینکه چه دولتی با چه تفکری تشکیل شود نتیجه رای ماست.

شمس تاکید کرد: مردم باید توجه کنند که به یک شخص رای نمی‌دهند بلکه به یک تفکر رای می‌دهند که روی سطوح مختلف مدیریتی کشور اثر می‌گذارد.

او ادامه داد: بنابراین این دیدگاه که رای مردم تاثیری ندارد باطل است و باید تصریح کرد رای افراد صد درصد در معیشت، اشتغال و ... جامعه موثر است البته مردم هم باید فارغ از وعده‌ها و ترفند‌های تبلیغاتی به انتخاب صحیح و آگاهانه برسند.

دلخوری از بی تدبیری‌های اقتصادی؛ آیا قهر با انتخابات گره گشاست؟


بازگشت رسانه‌های دشمن به راهبرد کمرنگ کردن حضور در انتخابات

این کارشناس جنگ نرم با اشاره به ترفند‌های رسانه‌ای دشمنان برای تغییر نگاه مردم گفت: رسانه‌های بیگانه به عنوان پیاده نظام ارتباطی و تبلیغاتی دشمنان بیش از دو دهه تلاش کردند مردم را از رای دادن باز دارند، اما بعد از فتنه ۸۸ به این باور رسیدند که می‌توانند آرا را به سمت گزینه‌هایی بکشانند که نسبت کمتری با تفکرات انقلابی و مرزبندی کمتری با غرب دارند.

شمس ادامه داد: ناکامی دولت فعلی در رسیدگی به سفره و معیشت مردم سبب شده شمار زیادی از افراد جامعه دچار یاس و ناامیدی شوند و تصمیم به قهر با صندوق‌های رای بگیرند، همین اتفاق به مذاق شبکه‌های معاند شیرین آمده و با برنامه‌های مختلف خود درصدد تشدید ناامیدی و حاضر نشدن مردم در انتخابات برآمده اند.

او تصریح کرد: تعمیق فاصله مردم با مسئولان، نظام و ارزش‌های اسلامی هدفی است که رسانه‌های بیگانه با دروغ پردازی و تلاش بر اثرگذاری بر افکار عمومی به دنبال آن هستند و نتیجه آن کاهش عقبه و دلبستگی مردم ایران به حکومت است.

مشکلات اقتصادی ایران، چاره دارد

عبدالرسول نصر استاد دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه دنبال کردن راهکار‌های سیاسی برای حل مسائل اقتصادی خطا است، گفت: همه مشکلات در داخل کشور و به دست توانای مردم قابل حل است و راهکار حل مشکلات اقتصادی در حوزه اقتصاد نهفته است.

او افزود: کشور ایران از ظرفیت‌های اقتصادی فراوانی برخوردار است و همچنین مسئولان کشوری باید از ظرفیت‌های اقلیمی و اقتصادی ایران استفاده کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ایران به عنوان کشوری با فرهنگ و تمدن غنی با وجود مشکلاتی همچون تحریم‌ها توانسته در عرصه‌های مختلف به رشد و پیشرفت خوبی دست پیدا کند.

نصر درباره توجه به ظرفیت‌های داخلی چنین بیان کرد: ما اگر به ظرفیت‌های داخلی کشورمان فکر کنیم بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود و اگر این نگاه را نداشته باشیم کشور دچار تزلزل می‌شود.

او گفت: افزایش مناسب تولید برای صادرات محصولات مختلف در سال‌های اخیر سبب شده که کشور به دنبال بازار‌های جدید صادراتی باشد و در این حوزه پیشرفت کند.

این استاد دانشگاه درمورد اهمیت مساله رای دادن گفت: رای دادن یک مسئولیت است و مردم این مسئولیت را ایجاد می‌کنند.

نصر ادامه داد: یکی از شاخص‌هایی که در رای مردم اهمیت دارد احساسات و تفکرات مردم است که مدام در حال تغییر است و بخش دیگر رئیس دولت است که باید به بخش داخلی اعتقاد داشته باشد و بخش تولید را توسعه دهد.

او در انتها افزود: افرادی که شعار‌های انتخاباتی می‌دهند باید به وعده‌هایی که به مردم می‌دهند عمل کنند و اعتقاد درونی و خدا محور بودن را در صحبت هایشان به مردم در نظر بگیرند.

کارشناسان اقتصادی زیادی معتقدند که مشکلات اقتصادی امروز کشور رفع شدنی است، اما به شرطی که تفکری که بر بدنه مدیریتی و اجرایی کشور حاکم می‌شود به استفاده از ظرفیت‌های داخلی معتقد و پایبند باشد. در این بین قهر مردم با صندوق‌های رای شاید نشانه نارضایتی آنان از وضع موجود باشد، اما به تغییر ریل اقتصادی کشور و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی آنان کمکی نمی‌کند.

گزارش از زینب حقیقی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار