به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیتالله لطفالله دژکام در دیدار با مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه زبان فارسی با لطافتهای خاص خود یک حوزه نفوذ بسیار گسترده تر از ایران داشته است، گفت: برخی کشورها مثل افغانستان یا تاجیکستان رسما زبانشان فارسی است اما زبان فارسی حوزه گسترده تر از این در همین گذشته نه چندان دور تاریخی حضور داشته است.
او افزود: در شبه قاره هند از بنگلادش گرفته تا غرب تمدن اسلامی که ما در ترکیه، سوریه و بلاد شام میبینیم، کتابهای تالیفی فارسی موجود است.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه متاسفانه ما مدتی در مسائل تمدنی، اقتصادی و نظامی از قلم افتادیم و به مرور ادبیات ما هم به فراموشی سپرده شد، گفت: همانگونه که ایران از جهات قدرت اقتصادی و نظامی و جهات مختلف تمدن در این یکی دو قرن اخیر افول کرد به همان نسبت زبان ما هم کنار رفت اما ریشههای عمیق فرهنگی که بین ما مشترک است باز هم وجود داشته است.
آیتالله دژکام اظهار کرد: متاسفانه ما آنقدر توانایی رشد آن را نداشتیم تا دوباره کسانی مانند شهید سلیمانی میدان دار شدند؛ این مردهای میدان واقعا کار کردند.
او با بیان اینکه شهید سلیمانی باعث شد دوباره ما از شرق هندوستان تا آن طرف آفریقا در حول محور امام حسین (ع) همدیگر را پیدا کنیم، گفت: آن چیزی که همه ما را یکی کرده، عشق امام حسین(ع) بوده است اما ما مراقبت از این محور را فراموش کردیم.
نماینده ولیفقیه در فارس با بیان اینکه محور اتصال دین، اسلام و اهل بیت بوده و دشمنان همیشه در حال آسیب زدن به این محور اتصال هستند، گفت: آنقدر این محور را کوبیدهاند که در مناظره با بیاخلاقی تمام به کسی که با لباس پیامبر نشسته است، میگویند سواد نداری. کسی دنبال قدرت یا جناح بازیهای سیاسی نیست، اما این خیلی بیادبی است.
او با تصریح بر این موضوع که وجود اهل بیت(ع) و در رأس آن پیامبر(ص) است که ما هنوز دور هم جمع میشویم، اظهار کرد: در چین نزدیک به ۱۰۰ میلیون مسلمان زندگی میکند.همه آنها منتظرند که ایران اسلامی نبض حرکت فرهنگی اسلامی را بار دیگر در دست گیرد و این حرکت را سامان بخشد؛ اگر این نهادها به یکدیگر کمک دهند به مرور ما نفوذ فرا سرزمینی خود را تجربه خواهیم کرد.
امام جمعه شیراز با اشاره به یک بخش از کتاب آیتالله جوادی آملی تحت عنوان "عرفان و حماسه"، گفت: کربلا یک حماسه است اما ارتباط آن با عرفان چیست؟ اگر شیراز حرفی برای گفتن دارد در این قسمت جلوه گر میشود.
به گفته آیتالله دژکام، اوج اشعار سعدی مایه عرفانی دارد و حافظ هم به تعبیر مرحوم آیتالله حائری در قله عرفان شیعی ایستاده است.
او با بیان اینکه فهمیدن و رواج دادن مفاهیم عمیق عرفانی در شعرهای جدید مهم است، گفت: امروز شعر ما جنبه عاطفی قوی دارد ولی جنبه عرفانی شعرهای ما هنوز بسیار کار دارد.یعنی شاعران امروز ما در افق عرفای قبلی ما نیستند حتی شاعری مانند قاآنی که از لحاظ شعر و عرفان با سعدی و حافظ قابل مقایسه نیست ولی در شعر ایشان معارفی را مشاهده میکنید که انسان جذب میشود.
نماینده ولیفقیه در فارس همچنین با بیان اینکه بشر امروز با کمبود معنویت مواجه است، گفت: تمدن اروپایی با همه دستاوردهایی که دارد اما از معنویت چیزی برای ارائه ندارد.
آیتالله دژکام تاکید کرد: اگر میخواهیم تبادل فرهنگ و تمدن شود باید آن قسمتی که دست خودمان پر است را جلوه گر کنیم نه اینکه ادای آنها را در بیاوریم.دست ما از چیزهایی پر است و باید این دست پر را برای بشر به نمایش بگذاریم نه اینکه به تقلید مثل کنیم.
انتهای پیام/