شناخت مردم از نامزد‌های انتخاباتی، یکی از مسائلی است که مردم با آن مواجه اند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، وقتی یک نفر یا جریانی برای تصدی یک جایگاه اعلام آمادگی می‌کند و خود را در معرض رأی مردم قرار می‌دهد، باید راهی برای شناساندن خود به مردم داشته باشند.

آنچه در دنیا رایج است، شناخت نامزد‌ها از طریق احزاب انجام می‌شود، خط مشی فکری هر حزب برای مردم شناخته شده است و مردم به آن‌ها اعتماد می‌کنند و حق انتخاب خود را به احزاب می‌دهند.

حال سؤال اینجاست، مردم در انتخابات شورا‌ها به فهرست‌های حزبی و ائتلافی رأی بدهند یا ملاک را تخصص هر فرد قرار دهند؟ شکل گیری نظام حزبی در شورا‌ها چقدر می‌تواند به روی کار آمدن شورای قوی کمک کند و اساساً ورود احزاب به پارلمان‌های شهری منجر به تقویت شورا‌ها می‌شود یا بر عکس، آن را تضعیف می‌کند؟

انتخابات

فرار از پاسخگویی، نتیجه نبود نگاه حزبی و برنامه محوری در پارلمان‌های شهری

مزیت رقابت‌های حزبی در انتخابات شورا‌ها این است که حداقل نامزد‌ها را مکلف به داشتن برنامه و پاسخگویی در برابر مردم می‌کند، البته ورود احزاب به عرصه پارلمان‌های شهری به معنی این نیست که نگاه سیاسی باید بر مسائل کلان شهری و توسعه‌ای حاکم شود، منظور این است که اگر تفکر حزبی به معنای واقعی کلمه حاکم شود آن گاه نیز جریان پیروز در انتخابات، عملکردش را زیر ذره بین مردم و رسانه‌ها می‌بیند.

شهروند بشرویه‌ای درباره جایگاه احزاب در موفقیت‌های شورای شهر به خبرنگار ما می‌گوید: درست است که تخصص، می‌تواند ملاک اصلی انتخاب باشد، اما اگر همین افراد بدون برنامه گروهی و تیمی، صرفاً به دنبال آرزو‌های شخصی باشند، قطعاً شورای آینده شورای ضعیف تری خواهد بود و نا امیدی مردم را به دنبال خواهد داشت.


بیشتر بخوانید


یکی دیگر از شهروندان فردوسی نیز درباره مزیت‌های شورا‌های حزبی می‌گوید: قبول دارم که شورا‌ها نباید عرصه بازی‌های سیاسی حزبی باشند، اما اگر حزبی به معنای واقعی کلمه به دنبال خدمت به مردم باشد و فرد گرایی و قوم گرایی کنار گذاشته شود، بدون تردید شورای شهری کار آمد‌تر و موفق‌تر خواهیم داشت.

شهروند ساکن حاجی آباد زیرکوه نیز بر ضرورت پاسخگویی شورا‌ها در قبال عملکردشان تأکید می‌کند و می‌گوید: زمانی می‌توانیم صحبت از ایجاد یک شورای قوی و موفق کنیم که همانند احزاب رایج در دنیا، پاسخگوی عملکردشان نیز باشند و بگویند برای مدیرت شهری چه برنامه‌هایی دارند.

احزاب

انتخاب تک رأی بدهیم یا فهرست‌های حزبی؟

آنچه از کار‌های تشکیلاتی و حزبی در این سال‌ها شاهد بوده ایم، این بوده است که در ایام انتخابات، ائتلاف‌های شورایی فعال می‌شوند و با تمام تفاوتها، اختلاف سلیقه‌ها و تقابل‌هایی که با هم دارند سر میز می‌نشینند، اختلاف را کنار گذاشته و لیست‌های خود را می‌بندد و به مردم ارائه می‌دهند، بدون اینکه به مردم پاسخگو باشند که ملاکشان برای این انتخاب این لیست چیست و مردم هم در خلأ اطلاعاتی چاره‌ای جز رإأی دادن ندارند.

ذاکریان کارشناس رسانه و مسائل سیاسی با بیان این مطلب به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: مدل تشکیلات سازی احزاب در جمهوری اسلامی باید به نحوی باشد که موجب آگاهی و بینش مردم بشود تا مردم خود بتوانند انتخاب کنند، احزابی که باید بگویند برای نقش آفرینی حقیقی و واقعی مردم چه برنامه‌ای دارند؟

ریاست جمهوری

او تأکید می‌کند: احزاب باید روی افزایش آگاهی مردم و عمق دادن به نگاه آنان کار کنند تا مردم خود انتخاب کنند و پای کار باشند، مشارکت کنند، مطالبه کنند و در میدان نظارت حاضر باشند.

این کارشناس رسانه و فعال سیاسی ادامه می‌دهد: آنچه به عنوان حزب در دنیا شکل گرفته، بر اساس منفعت طلبی و گرایش‌های قومی قبیله‌ای است، نه بر اساس ملاک‌ها و معیار‌های انقلاب و جمهوری اسلامی؛ زیرا انقلاب براین باور است که مردم را باید به میدان آورد و و به آن‌ها اجازه داد تا به دور از پشت پرده‌ها و تصمیمها، انتخاب کنند.

حزب سیاسی

به جای ماهی دادن به مردم ماهیگیری یاد بدهید

کارشناس رسانه و مسایل سیاسی با تأکید بر کارکرد واقعی احزاب در پیشبرد مدیریت شهری و توسعه و عمران می‌گوید: احزاب به شکل کنونی مردم را به پژوهش و مطالبه گری دعوت نمی‌کنند و یا برنامه‌ها و سوابق نامزد‌ها را به مردم ابلاغ نکرده و در هفته پایانی انتخابات، لیستی را به مردم ارائه می‌دهند بدون اینکه برنامه یا سابقه‌ای از نامزد بیان کنند و بعد از انتخابات نیز دیگر پاسخگو نیستند!

او بیان می‌کند: حزب بومی به تناسب اقتضائات استانی در خراسان جنوبی نداریم، هر چند گروهی از جوانان دلسوز استان بر اساس نیاز‌های بومی و بدون وابستگی به شخصیت‌های درجه یک سیاسی و جریان‌های ملی روی کار آمده اند که نقطه قوت آن‌ها این است که برآمده از دل شهر و استان خودمان است.

این کارشناس رسانه در ادامه به کارکرد ضعیف این نوع مدل حزبی در انتخابات شورا‌ها اشاره و تصریح می‌کند: ائتلاف جوانان انقلابی در حالی شکل گرفته است که نمی‌دانیم چطور می‌خواهند به افزایش آگاهی مردم کمک کنند و تنها فهرستی به مردم ارائه کرده و از آنان برای شرکت در انتخابات دعوت می‌کنند.

ذاکریان تأکید می‌کند: احزاب و جریان‌ها پس از پیروزی شان در انتخابات، به مدت ۴ سال باید پاسخگوی عملکردشان باشند و مردم را نیز در برنامه‌های توسعه شهری مشارکت دهند تا شاهد رشد و پویایی مناطق مختلف شهری باشیم.

رای مردم

میدان داری مردم بعد از انتخابات، ضامن موفقیت شورا‌ها

به نظر می‌شوند نظام حزبی در حوزه مدیریت شهری زمانی می‌تواند موفق عمل کند که در ایام انتخابات و هنگام ارایه فهرست نامزدها، ملاک‌ها و معیار‌های انتخاب درست و آگاهانه را به مردم بدهند و بعد از انتخابات نیز مردم رها نشوند تا به صورت منسجم و سازماندهی شده هم به شورا کمک کنند و هم چشم و گوش نهاد‌های نظارتی باشند.

انتخابات 1400

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: "حتی اگر روزی عدالت برپا بشود بازهم عدالت، آرمان و هدف نهایی جمهوری اسلامی نیست، بلکه بستری برای رشد مردم و هدایت است، برای رسیدن به قرب الهی".

گزارش از فهیمه کدخدا
انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.