منابع صهیونیستی اتفاقات امنیتی اخیر در منطقه را علت استقبال نکردن بازرگانان اماراتی، از عادی سازی روابط اقتصادی میان امارات و تل آویو عنوان کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه عربی ۲۱، ایتمار آیخنر، روزنامه نگار صهیونیست در روزنامه یدیعوت آحارانوت از استقبال نکردن بازرگانان اماراتی از عادی سازی روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی خبر داد.

او نوشت: با گذشت چند ماه از امضای توافقنامه تاریخی عادی سازی روابط میان دو کشور امارات و بحرین با اسرائیل، استقبال بازرگانان اماراتی از عادی سازی روابط اقتصادی فروکش کرده است که دلیل آن اتفاقات امنیتی اخیر در منطقه است، تا جایی که یکی از بازرگانان اماراتی همتایان اسرائیلی خود را خطاب قرار داد و گفته است که تمایلی ندارد با آدمکش‌ها دیدار کند.

آیخنر افزود: با وجود برخورد سرد بازرگانان اماراتی با عادی سازی روابط، ارتباطات سیاسی میان اسرائیل با کشور‌های عربی بدون هیچ مشکلی ادامه دارد.

او در این مقاله گفت: بازرگانان اسرائیلی فعال در کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج (فارس) به من خبر دادند، نتیجه امضای توافقنامه عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل در سپتامبر ۲۰۲۰ که در کاخ سفید انجام شده بود، نزدیک شدن دو طرف بود، اما این امر دیگر به خط پایان رسید، زیرا تنش‌های اخیر در قدس و مسجد الاقصی و همچنین جنگ علیه نوار غزه موجب شد ماه عسل میان بازرگانان اسرائیلی و اماراتی به پایان برسد.

در این مقاله به نقل از یک بازرگان اسرائیلی بسیار فعال در دبی که در شش ماه اخیر بیش از ده بار از امارات دیدن کرده، آمده است: تنش در منطقه موجب شد تا سردی روابط همتایان اماراتی را احساس کنم، آنان یا برای دیدار با من وقت ندارند یا آنکه به بهانه‌ای از دیدار با من خودداری می‌کنند.

بازرگان صهیونیست دیگری می‌گوید: با وجود روابط گرمی که با اماراتی‌ها داشتیم، اما چند روز قبل با مدیر یکی از شرکت‌های داخلی امارات تماس گرفتم، اما در کمال شگفتی پاسخ داد نمی‌خواهد با آدمکش دیدار کند.

روزنامه نگار صهیونیست نوشت: بازرگانان اسرائیلی گفته اند پس از اتفاقات امنیتی ماه گذشته، شرایط عوض شده است، رفتار اسرائیل در اتفاقات مسجد الاقصی بازرگانان اماراتی را آزرده کرد تا جایی که آن اتفاقات هنوز برای آنان تازه است، بازگرداندن شرایط به روال گذشته بسیار دشوار به نظر می‌رسد، برای آنکه این اتفاقات فراموش شود باید زمان زیادی بگذرد. بازرگانان اماراتی دوست ندارند در کشورشان بگویند که آنان با بازرگانان اسرائیلی در ارتباط هستند.

هم زمان منابع سیاسی در تل آویو اعلام کردند که به روابط با امارات توجه داریم و این توجه تنها در بعد رسمی نیست بلکه در تمام زمینه هاست و می‌دانیم امارات نیز به صورت منظم آماده همکاری است، البته آنان کمتر از حد انتظار تل آویو فعالند که این امر چندان اهمیتی برای ما ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار