یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر اراده‌ای برای حل مشکل تورم وجود دارد، باید نظام بودجه ریزی دولت و سازوکار بانکداری و موسسات مالی اصلاح و دخل و خرج دولت تراز شود.

کامران ندری کارشناس اقتصاد کلان درباره لزوم در اولویت قرار دادن کنترل تورم در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: مشکلات ساختاری در بودجه دولت و همچنین  نهاد‌های مالی مانند بانک‌ها،  صندوق‌های بازنشستگی، تامین اجتماعی و بنگاه‌های تولیدی بزرگ با مشکلات مالی جدی مواجه بوده و کارایی لازم را ندارند. درآمد و هزینه هایشان هماهنگ نیست  یعنی هزینه‌ها بیش از درآمدشان است. این مشکلات را در طول زمان با چاپ پول حل کردیم و این عامل اصلی تورم مزمن و بلندمدت در کشور ماست.

او افزود: بنابراین اگر اراده‌ای برای حل مشکل تورم وجود دارد، باید نظام بودجه ریزی دولت اصلاح شود، دخل و خرج دولت تراز شده و  سازوکار بانکداری و موسسات مالی تصحیح و ناترازی‌هایی که در نظام بانکی صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی وجود دارد را حل کنیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: باید بسیاری از شرکت‌های بزرگ را که ایجاد شده و ناکارآمد بوده همچنین ننوانسته هزینه‌های خود را تامین کنند مورد بررسی قرار بگیرند. بنگاه‌هایی هستند که برای سرپا ماندن و ادامه فعالیت باید سالانه افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای در محصولاتشان داشته باشند. همچنین نظام بانکی هم باید به آنها کمک کند. چالش‌های جدی این موارد باعث شده که برای تامین هزینه‌هایی که باید در اقتصاد انجام شود به خلق پول و نظام پولی و بانکی متکی باشیم.

ندری ادامه داد: وقتی مشکلات اقتصاد با چاپ پول حل شوند نتیجه‌ای جز تورم ندارد. درحوزه سیاست پولی هم ما با مشکلات متعددی مواجه هستیم. بانک مرکزی استقلال کافی ندارد و روسای  این بانک  نهایت همکاری را با دولت دارند. حل تورم اولویت اول بانک مرکزی نیست و قانون پولی و بانکی اختیارات کافی و لازم را برای  آن  فراهم نمی‌کند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در واقع باید گفت توان تحلیلی کارشناسی بانک مرکزی کاهش یافته است و بازار‌های مالی از عمق کافی برای اینکه بانک مرکزی بتواند با استفاده ازعملیات بازار باز نقش موثر خود را در کنترل تورم داشته باشد، ندارند. مسئله اصلی در تورم این است که این مشکل در کوتاه مدت حل نمی‌شود با توجه به این که برنامه جامعی هم در این راستا وجود ندارد.

ندری افزود: هر مشکلی همچون کسری بودجه به وجود می‌آید رفع آن را به نظام بانکی محول می‌کنند. اگر می‌خواهند مشکل ازدواج جوانان یا تولید کنندگان یا مسکن را برطرف کنند، وعده پرداخت وام داده می‌شود و  پرداخت وام به معنی خلق پول جدید بوده که منتهی به تورم است. 

این کارشناس اقتصاد کلان در پایان گفت: مشکل تورم ساختاری و بنیادی است در اقتصادی و راه حل آن به سادگی نیست. مشکل اصلی این است که مسئولان تورم را مهمترین چالش اقتصاد کشور ندانسته و معتقدند اگر بتوانند تولید را تقویت کنند مشکل تورم برطرف خواهد شد. ولی نکته اینجاست تولید با خلق پول و تزریق نقدینگی حل خواهد شد که  این اتفاق هم نمی افتد و  همچنان تورم  افزایش خواهد داشت.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار