دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: بانک‌ها تسهیلاتی به واحد‌های صنعتی برای ورود ماشین آلات خارجی نمی‌دهند و ارزی به این منظور تخصیص نمی‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، امیر مهدی مرادی، دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: ارز برای واردات ماشین آلات با بازده زیاد تخصیص داده نمی شود به دلیل اینکه مشابه داخلی آن در کشور وجود دارد .

او افزود: کیفیت بسیاری از ماشین آلات داخلی به پای دستگاه‌های خارجی نمی‌رسد؛ اما بانک تسهیلاتی در این زمینه به واحد‌ها نمی‌دهد یا اینکه ارزی تخصیص نمی‌یابد.

کیومرثی، رئیس اداره فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز درهمین رابطه گفت: هم اکنون در روند ثبت سفارش، تأخیری در کار صورت نمی‌گیرد و ثبت به موقع انجام می‌شود، اما مشکل اصلی در تخصیص هاست. گاهی ماشینی در ایران تولید می‌شود، اما به کیفیت نوع خارجی خود نیست یا اینکه واحد تولیدکننده آن دستگاه، آن را به موقع تحویل نمی‌دهد.

او افزود: برخی از واحد‌های صنعتی استان، ۹ تا ۱۰ ماه است که معطل تخصیص ارز برای ورود ماشین آلات صنعتی خود هستند.

جواد کدخدا مزرجی، کارشناس شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی در این نشست گفت: یکی از نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه داشت این است که چون امکان تولید ماشین صنعتی در کشور وجود دارد، برخی از واحد‌های صنعتی خواستار جلوگیری از واردات ماشین‌ها از خارج از کشور و تخصیص ارز در این زمینه هستند.


بیشتر بخوانید



حامد حیدری، دیگر نماینده شورای هماهنگی بانک‌های استان نیز گفت: تخصیص ارز براساس اولویت‌های بانک مرکزی صورت می‌گیرد و از زمانی که ثبت سفارش انجام می‌شود، وارد پورتال بانک مرکزی می‌گردد و این بانک هم براساس اولویتی که خود دارد، تخصیص ارز می‌دهد.

او افزود: یکی از راهکار‌ها این است که استاندارد‌های حداقلی را از سازندگان داخلی ماشین آلات صنعتی درخواست کنیم و در صورت  برآورده نکردن آن استانداردها، با استعلام بانک مرکزی، تخصیص ارز برای واردات دستگاه‌ها صورت گیرد.


انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.