به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، قصه پر فراز و نشیب رتبه بندی فرهنگیان بعد از حدود ١٠ سال بالاخره امروز در ایستگاه بهارستان تعیین تکلیف شد و با ٢٧٧ رای نمایندگان مجلس کلیاتش به تصویب رسید.
طرحی که در طول این سالها وزرای بسیاری داعیه اجرای آن را داشتند، اما به ثمر نرسید و همواره مانعی مالی یا قانونی پیش روی آن قرار داشت، اما آنطور که امروز مشخص شد بالاخره طرحی که قرار بود فروردین ١۴٠٠ عیدانه معلمان باشد امروز د. یکی از مهمترین مراحلش یعنی تصویب در مجلس قرار گرفت.
طرح رتبه بندی که بالاخره بعد از یک دهه به سرانجام رسید، اما همچنان بایدها و نبایدهایی دارد که همین موضوع موجب شده تا باز هم موافقان و مخالفانی درباره آن اظهار نظر کنند؛ معلمان غیردولتی باز هم در این طرح آموزش و پرورش مغفول واقع شدند، اما وزیر آموزش و پرورش معتقد است که «ما مأموریم این لایحه را برای نیروهای رسمی آموزش و پرورش اعمال کنیم و البته احکام رتبهبندی معلمان میتواند به غیر دولتیها هم تسری یابد.»
از طرفی دیگر در کلیات لایحه بایدها و نبایدهایی در نظر گرفته شده است که ا حدی مشمولان این طرح و سازوکار اجرا را مشخص میکند، از جمله آنکه معلمانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شده اند، مشمول این ماده نخواهند بود و مانند سایر کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، تابع احکام قانون مذکور خواهند بود همچنین معلمان شاغل در واحدهای غیر آموزشی و غیر تربیتی و شاغلین در پستهای اداری مصوب مشمول این قانون نیستند علاوه برآن ورود به فرآیند رتبه بندی معلمان با حداقل دو سال سابقه خدمت معلمی صورت گرفته و کسب رتبههای بالاتر مستلزم حداقل ۶ سال توقف در هریک از رتبهها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.
یکی از موانع همیشگی برای اجرای رتبه بندی تامین اعتبار و نبود سازوکار مناسب برای سنجش صلاحیت حرفهای معلمان بود و انتظار میرفت در لایحهای که اخیرا کلیات آن تصویب شده است این چنین موانع همیشگی تا حد امکان رفع شده باشند.
احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره به خبرنگار آموزش و پرورش گفت که بودجه دولت برای اجرای رتبه بندی ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود و آماری که اعلام کرده اند اضافه شده، ۸ هزار میلیارد تومان است و این رقم نمیتواند رتبه بندی را کامل اجرا کند.
او ادامه داد: چندی پیش هم اعتبار مورد نیز اجرای رتبه بندی ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام شد که این رقم پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات در لایحه بودجه بود.
فلاحی تصریح کرد: دولت عدد را کم گذاشته است در حالیکه میداند کافی نیست؛ همچنین بیان میکنند که نیمی از نظام رتبه بندی را به اجرا در بیاید؛ در صورتی که باید یا کل این نظام را اجرا کرد یا آن را به اجرا در نیاورد.
یکی از چالشهای مهم، اما کمتر مورد توجه قرار گرفته در اجرای رتبه بندی توجه به سنجش صلاحیت حرفهای معلمان بود، موضوعی که هدف اصلی رتبه بندی است و بارها حاجی میرزایی هم این مساله را مورد توجه قرار داده است و در شرایط کنونی باید منتظر ماند و دید در نگارش آیین نامه اجرایی تا چه حد سازوکار سنجش صلاحیت حرفهای مورد توجه خواهد بود.
فلاحی درباره ایرادهایی مانند چگونگی صلاحیت سنجی معلمان در رتبه بندی گفت که دو شوری شدن بررسی لایحه نظام رتبه بندی معلمان به همین دلایل بود؛ راه حلهای مختلفی مطرح شده است تا این مسئله صلاحیت سنجی هم اصلاح شود.
این نمایده مجلس اظهار کرد: پیشنهادهایی در جریان تصویب کلیات داده شده بود، اما کافی نیست؛ برای نمونه پیشنهادی ارائه شد تا صلاحیت سنجی مانند الگوی رتبه بندی دانشگاه با رفع نقصهایی اصلاح و تعریف شود. بدین ترتیب برای نمونه استادیار دانشگاه در رتبه معلمان به استادیار معلم، دانشیار به دانشیار معلم و... معادل میشوند. در دانشگاه ارتقای رتبه متمرکز مقالههای ISI و... است که در ابعاد معلمان آموزش و پرورش باید الگوها تغییر کند؛ چراکه یک نظام ابعاد مهارتهای آموزشی و نظام دیگر ابعاد پژوهشی دارد.
در وضعیت کنونی سنجش تصویب کلیات طرح رتبه بندی معلمان بعد از مدتی طولانی اقدام قابل توجه در پیشبرد این طرح محسوب میشود، اما همچنان نواقص و چالشهایی در این طرح وجود دارد که باید دید در فاز اجرا امکان تحقق اهداف این طرح توصیه شده در سند تحول بنیادین محقق میشود یا خیر؟!
انتهای پیام/