در چند سال اخیر لوله های پلاستیکی جایگزین مناسبی برای لوله های چدنی و فولادی در انتقال آب و فاضلاب بوده است.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در چند سال اخیر لوله های پلاستیکی جایگزین مناسبی برای لوله های چدنی و فولادی در انتقال آب و فاضلاب بوده است. به دلیل اینکه مقاومت و دوام این نوع لوله در برابر خوردگی بهتر از چدنی یا فولادی است . از جمله لوله های  پلاستیکی موجود در بازار به لوله های پلی اتیلن، پلیکا و پروپیلن می توان اشاره نمود. لوله پلی اتیلن خود به چند بخش تقسیم می شود که می توان پلی اتیلن ساد،ه کاروگیت و اسپیرال کاروگیت را نام برد. لوله های پلی اتیلن ساده و کاروگیت در قطر های کم و متوسط تولید می شوند اما اسپیرال کاروگیت در قطر های زیاد ساخته می شود. استفاده از این محصولات برای انتقال فاضلاب بسیار مفید بوده چرا که مشکلاتی مانند زنگ زدگی برای آن ها به وجود نمی آید و در نهایت عمر آنها طولانی بوده و از جهت اقتصادی مقرون به صرفه است .

ویژگی های لوله پلی اتیلن

وزن سبک

لوله و اتصالات پلی اتیلن دارای وزن کمتری نسبت به سایر انواع لوله های فولادی و بتنی است. که سبب حمل و نقل راحت بارگیری و نصب  آسان این نوع از لوله ها می شود. مقاومت در مقابل دمای بسیار پایین ،استحکام و قابلیت تحمل تنش‌های کششی و فشاری و انعطاف پذیری بالای پلی اتیلن به کاربر امکان جا به جایی در اجرای پروژهای صنعتی را می دهد.

مقاوم در برابر ضربه

این ویژگی در لوله ها نیاز بکارگیری فشارهای بالاتر لوله و اتصالات و خریداری تجهیزات ضربه گیر را لغو می کند. که این امر باعث سهولت در اجرا و کاهش هزینه ها را در پی خواهد داشت به علاوه اینکه ضایعات اجرا را به صفر می رساند.

مقاوم در برابر سایش

به دلیل وجود این مزیت انتخابی بسیار عالی برای انتقال مایعات دارای مواد جامد غیر محلول است . به اضافه اینکه جوندگان نمی توانند به لوله و اتصالات پلی اتیلن آسیبی وارد کنند چرا که سطح این محصولات بسیار سخت است.

آشنایی با لوله پلی اتیلن

مقاوم در برابر مواد شیمیایی

محیط های اسیدی و بازی و بسیاری دیگر از محلول ها و مواد شیمیایی تاثیری بر پلی اتیلن ندارند و این خاصیت یکی از مهمترین مزیت های لوله و اتصالات پلی اتیلن است .

اتصال پذیری آسان

لوله های پلی اتیلن به دو صورت کلاف و شاخه عرضه می گردند. نوع کلاف که در اندازه های پایین موجود است سبب مقرون به صرفه بودن اتصال می شود. در صورتی که شاخه ای به روش های مختلف قابل اتصال به یکدیگر هستند.

انعطاف پذیری بالا

این نوع لوله دارای شعاع خمش که به طور متوسط 20 برابر قطر خارجی آن است . که این خاصیت سبب سهولت نصب و نیز اتصالات کمتری مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل انعطاف پذیری بسیار بالا این نوع لوله در نتیجه نصب و اجرا سریع تر و ارزانتر انجام می گیرد.

فاکتورهای ظاهری لوله های پلی اتیلن استاندارد

  1. سطح داخلی صاف و براق و نیز سطح بیرونی صاف و مات
  2. لوله های استاندارد دارای شناسنامه تولید هستند که به شکل لیبل روی لوله مشخص شده
  3. لوله پلی اتیلن با جوشی یکدست و با کیفیت به هم متصل شده اند.
  4. اگر از مواد ضایعاتی بکار رفته باشد به مشکل بر می خوریم و سبب افت کیفیت لوله کشی می شود.

دسته بندی مواد پلی اتیلن

مواد 63PE  به خاطر وزن و ضخامت بالای لوله تولید شده با این مواد در نهایت قیمت لوله بالا می رود که در حال حاضر از این مواد استفاده نمی شود.

مواد 80PE این مواد با وزن و ضخامت کمتر و تحمل فشار بیشتری را دارد و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد 100PE  به روز ترین نوع مواد اولیه رایج در بازار بوده که لوله تولید شده با آن بسیار سبک و ضخامت کمی دارد.

لوله های پلی اتیلن با توجه به میزان تحمل فشار از 4 بار تا 16 بار دسته بندی می شوند. به طور که هر چقدر تحمل فشار دیواره لوله پلی اتیلن بیشتر باشد قیمت آن افزایش پیدا می کند.

موارد استفاده از لوله و اتصالات پلی اتیلن

کاربرد این محصول به دلیل مزایای بیشماری که دارند بسیار گسترده و متنوع  است . لوله پلی اتیلن جزو پر مصرف ترین لوله ها در چند سال اخیر بوده که با توجه به ویژگی هایی نسبت به سایر لوله ها در بازار بسیار پر مصرف است و در اکثر پروژه ها کاربرد دارد.

 

  • شبکه آبرسانی و فاضلاب شهری و روستایی
  • شبکه گاز رسانی
  • پوشش کابل های برق
  • پوشش لوله های فلزی
  • سیستم لایروبی
  • انتقال مایعات شیمیایی و پسماند های صنعتی
  • سیستم آبیاری متحرک
  • شبکه های زهکشی
  • پوشش کابل های مخابراتی و فیبر نوری
  • شبکه های آبیاری تحت فشار

آشنایی با لوله پلی اتیلن

عوامل موثر بر کیفیت لوله پلی اتیلن

  • مواد اولیه : نوع رزین و افزودنی شامل میزان و یکنواخت اضافه شدن آن و همچنین تقویت کننده
  • فرایند تولید : این قسمت از تولید به ماشین آلات و توانایی پرسنل فنی بستگی دارد.
  • پرتو فرابنفش : کاربردهای خاص امواج رادیو اکتیو، امواج مغناطیسی و اثرات میکروبیولوژی
  • عامل محیطی : کاربرد لوله پلی اتیلن شامل لوله آب یا فاضلاب و حتی برای چه نوع مصرفی، آب صنعتی
  • نوسانات دمایی : در لوله های فاضلاب این نوسانات وجود دارد. اما در لوله های آب نیست این نوسانات موجب فرسوده شدن لوله ها می شود.
  • عامل تنشی دما : منظور از دما، دمای سیال است نه محیط به طوری که اگر لوله روی زمین باشد دمای سیال با محیط یکی است ولی اگر زیر زمین باشد دمای سیال کمتر از محیط است. در حالت استاندارد عمر این لوله با فرض دمای 20 درجه می تواند تا 50 سال باشد در جایی که دما 20 درجه نیست عمر لوله متفاوت خواهد بود.

 

تولید کنندگان

کارخانه تولید کننده در جهت نوسازی ماشین آلات به خصوص خط تولید لوله پلی اتیلن را به سیستم کنترلی ابعاد و وزن مجهز نماید. مهم ترین بخش این کارخانجات آزمایشگاه کنترل کیفیت است . آزمایشگاه باید دارای گواهینامه  و همچنین تجهیزات آزمایشگاهی باید همیشه مورد باز بینی قرار گیرند و کالیبره باشد. این آزمایشگاه وظیفه بررسی مواد اولیه فرایند حین تولید و چک نمودن محصول نهایی را برعهده دارد.

 مشخصات فنی این نوع لوله شامل ابعاد، اندازه لوله و قطر داخلی و خارجی آن است. فشار اسمی، دبی خروجی، میزان سختی و استحکام لوله‌ها نیز جزو مشخصات فنی است که هنگام خرید، روی قیمت لوله پلی اتیلن انتخابی شما تاثیر می‌گذارد. که تمامی این مراحل بر کیفیت محصول نهایی و کارکرد لوله های پلی اتیلن تاثیر گذار است. مجموعه بازرگانی سداب از تولید کنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن با رعایت استاندارد های لازم سعی کرده تا محصول با کیفیت و مقرون به صرفه و در عین حال حافظ محیط زیست را به بازار عرضه نماید.

آشنایی با لوله پلی اتیلن

قیمت محصول

این نوع لوله دارای گریدهای مختلفی به جهت توان تولید و نوع مواد مصرفی لوله دارا هستند. با انتخاب سایز درست و تعداد صحیح می توان از اضافه آن جلوگیر نمود تا در هزینه ها صرفه جویی شود. با توجه به تنوع و گستردگی کاربرد لوله پلی اتیلن به طور مثال در بخش آبرسانی به کیفیت آن بستگی دارد تا طول عمر بیشتری در خط انتقال آب داشته باشد. در خصوص نوع کابلی ارزان ترین لوله ها هستند که برای عبور برق استفاده می شوند. در نتیجه این نوسانات سبب می شود هر متر از لوله افزایش یا کاهش قیمت داشته باشد. قیمت لوله های پلی اتیلن بسته به میزان درخواست و نوع قیمت مواد پلی اتیلن روز بستگی دارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار