معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت:۷۴۰ هزار هکتار از وسعت استان در شرایط بحرانی آتش‌سوزی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، رحمان توکلی معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به وسعت یک میلیون و ۶۳۳ هزار هکتاری عرصه‌های منایع طبیعی، گفت: ۷۴۰ هزار هکتار از وسعت استان شامل جنگل‌ها و مراتع متراکم و نیمه متراکم با تراکم پوشش بیش از ۲۵ درصد در شرایط بحرانی آتش‌سوزی قرار دارد.

 او با بیان اینکه طرح مطالعات پهنه‌بندی عرصه‌ها برای پیشگیری از آتش سوزی در چهارمحال و بختیاری اجرا شد افزود: ۸۹۳ هزار هکتار از این عرصه‌ها هم دارای شرایط نیمه بحرانی و عادی قرار دارد.

توکلی گفت: ایجاد ایستگاه دیده‌بانی و حضور نیرو‌های حفاظتی در مناطق خطرپذیر آتش‌سوزی، بالابردن ضریب حفاظت منطقه برای جلوگیری از خطر آتش، اجرای اقدامات آموزشی و ترویجی برای پیشگیری از حریق و جانمایی آن در نقشه‌های مربوطه در این مطالعات پیشنهاد داده شده بود که امسال ایستگاه‌های دیده‌بانی در شهرستان‌ها فعال شده است.

او، بکارگیری روش‌های پیشگیرانه و کاهش آتش‌سوزی به واسطه تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی را یکی از مهمترین اقدامات دانست و افزود: با تعیین مناطق خطرپذیر آتش‌سوزی، می‌توان عوامل تسریع و وسعت سطح آتش‌سوزی را مدیریت و موجب کاهش خسارت به منابع طبیعی شد.


بیشتر بخوانید




توکلی گفت: عواملی از جمله سرعت وزش باد، شیب و جهت شیب عرصه منابع طبیعی، میزان پوشش گیاهی جنگلی و مرتعی، میزان بارش سالانه و رطوبت خاک، وجود مواد قابل اشتغال و گیاهان علفی یکساله از جمله گراس‌ها، فاصله از اراضی کشاورزی، فاصله از ایستگاه اطفای حریق و پراکنش جاده‌ها در پهنه و وسعت آتش سوزی تأثیرگذار است.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: علاوه بر اقدامات پیشگیرانه از جمله احداث آتش‌بر در جنگل‌ها و مراتع، ضرورت آموزش بهره‌برداران و دامداران، استقرار نیرو‌های بیشتر و بالا بردن ضریب حفاظتی در مناطق پرخطر حریق، استفاده از ظرفیت نیرو‌های مردمی، تشکل‌ها و استفاده از همیاران طبیعت از اولویت‌های بخش منابع طبیعی است.

یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.

پارسال ۱۰ فقره آتش‌سوزی در سطحی بیش از ۱۱۵ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان رخ داد که بیشترین حریق در شهرستان‌های اردل، کوهرنگ، فارسان، بروجن و لردگان اتفاق افتاد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار