تلفن هوشمند آینده شما در سال ۲۰۳۰ چگونه می‌تواند باشد؟/ هرآنچه که درباره گوشی‌های هوشمند می‌دانیم

پیشرفت فناوری امری غیرقابل اجتناب بوده و بازار گوشی های هوشمند هم مثل همیشه از پرچمداران پیشرفت تکنولوژی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از تچ رادار، اواخر دهه میلادی شاهد تغییرات بسیاری در حوزه گوشی های هوشمند و به طور کلی فناوری بودیم، اما در مورد آینده و پیشرفت‌های فنی و علمی که ممکن است رخ دهد، چه فکری می‌کنیم؟ به نظر شما در ۱۰ سال آینده تلفن‌های هوشمند چه تغییراتی خواهند داشت؟

ما چند روند را از سال ۲۰۱۰ و به ویژه در سال ۲۰۱۹ بررسی کرده ایم و تخمین زده ایم که این روند تا سال ۲۰۳۰، از تلفن‌های تاشو گرفته تا پورت‌های USB و ۶G، به کجا می‌توانند برسند. البته باید بدانید که این تجزیه و تحلیل به شدت گسترده، چقدر می‌تواند وسیع باشد. تلفن‌های هوشمند به طور طبیعی تکامل می‌یابند، زیرا مصرف کنندگان از ویژگی‌های مفیدتر برای توجیه هزینه‌های اضافی استفاده می‌کنند.

تلفن‌های تاشو در آینده

گوشی‌های تاشو در سال ۲۰۱۹ با چندین دستگاه مانند Samsung Galaxy Fold و Motorola Razr ۲۰۱۹ به بازار عرضه شدند (هرچند دستگاه دوم در طول سال برای خرید در دسترس نبود) و فقط نیازمند شناخته شدن و محبوبیت بیشتر برای آینده هستند.

تلفن هوشمند آینده شما در سال ۲۰۳۰ چگونه می‌تواند باشد؟ 3

به نظر شما تا سال ۲۰۲۹، آیا همه ما می‌توانیم تلفن‌های تاشو داشته باشیم؟ خوب این بستگی به نحوه حرکت شرکت‌های گوشی ساز در چند سال آینده دارد. در حال حاضر، تلفن‌های تاشو تا حد زیادی جالب هستند، اما عموم مردم (غیر از طرفداران فناوری) خرید آن‌ها را به عنوان تلفن بعدی خود در نظر نمی‌گیرند.

عدم تمایل مردم به گوشی‌های هوشمند به دلیل گران بودن آن‌ها است و همچنین به این دلیل که نرم افزاری تولید نشده است که از فاکتور شکل آن بیشترین بهره را ببرد؛ بنابراین اگر در چند سال آینده تلفن‌های تاشو با قیمت‌های بهتر و مقرون به صرفه‌تر و مهمتر از همه برای کارکرد‌های خاص تولید شده باشند، مردم بیشتر از قبل به سمت استفاده از این گوشی‌ها خواهند رفت.

۱۰ سال زمان طولانی است و به احتمال بسیار زیاد گوشی‌های تاشو خیلی زود مقرون به صرفه و مفید خواهند شد، البته این نکته هم وجود دارد که مردم چقدر تمایل دارند فاکتور شکل آزمایش شده و قابل اعتماد تلفن‌های "معمولی" را کنار بگذارند.

آیا فناوری های ۵G و ۶G محبوب خواهند بود؟

فناوری ۵G در حال حاضر در کشور‌های مختلفی عرضه شده است، اگر چه هنوز باید منتظر ماند و دید که چه مدت طول می‌کشد تا افراد با فناوری جدید همگام شوند. البته اضافه کردن سرعت برای افرادی که در راه‌ها و مسیر‌ها در حال تردد هستند خیلی ضروری نیست و فناوری ۴G نیز کافی است.

تلفن هوشمند آینده شما در سال ۲۰۳۰ چگونه می‌تواند باشد؟ 4

اما مطمئنا در سال‌های آینده، شرکت‌ها تلفن‌های ۵G بیشتر و گوشی‌های ۴G کمتری را ارائه خواهند داد که این طبق الگوی هر نسل جدید اتصال است، تا جایی که خرید یک تلفن ۵G "عادی" شود، همانطور که تلفن ۴G را اکنون خریداری می‌کنید.

درصد کمتری از آن به این دلیل است که مردم به تلفن‌های پرسرعت احتیاج دارند و بیشتر، به این دلیل که اکثر دستگاه‌های موجود در قفسه‌ها ۵G خواهند بود و با چند گزینه ۴G یا بدون آن تولید خواهند شد. برای اواخر دهه، ما حتی می‌توانیم از فناوری 6G هم نام ببریم، البته باید ببینیم که مردم در این چند سال، چقدر به سمت اتصال ۵G می‌روند.

آینده دوربین‌های سلفی

امروزه یکی از بزرگترین ویژگی‌های تمایز بین تلفن‌های هوشمند مختلف، دوربین جلو است. آیا تلفن شما دارای یک بریدگی بزرگ مانند آیفون است یا نوع دیگری است؟ آیا این مدل تا سالیان سال همینطور خواهد بود؟

جدیدا تلفن‌ها هیچ یک از موارد بالا را ندارند در واقع دوربین جلو زیر نمایشگر است. شرکت اوپو اولین بار این فناوری را به نمایش گذاشت و شرکت‌های دیگری نیز از این قابلیت استفاده می‌کنند. با استفاده از این ویژگی، بخش اضافی قبلی از دید حذف می‌شود، بنابراین فضای صفحه را اشغال نمی‌کند، البته فضای داخلی زیادی را نیز اشغال نمی‌کند.

همچنین، مطمئنا در آینده از دو دوربین جلو استفاده خواهد شد، یکی برای گرفتن عکس و یک اسکنر ثانویه برای سنجش عمق تصویر. در چند سال آینده و به خصوص تا سال ۲۰۳۰، انتظار داریم این امکان بیشتر استفاده شود، چون سلفی یکی از انواع اصلی تصویری است که با تلفن خود می‌گیرید.

تلفن هوشمند آینده شما در سال ۲۰۳۰ چگونه می‌تواند باشد؟ 5

خداحافظی با پورت‌ها

در آینده بسیاری از تلفن‌ها جک هدفون ۳.۵ میلی متری را از کنار خواهند گذاشت و این نوع موارد تا سال ۲۰۳۰ خاطره خواهند شد. از آنجایی که کاربران و مالکان هدفون‌های سیم دار بیشتری به سمت هدفون‌های بی سیم هجوم خواهند آورد، تعداد کاربرانی که باید هدفون خود را به طور فیزیکی به تلفن هوشمند خود متصل کنند کاهش خواهد یافت و در عرض ۱۰ سال پس از سال‌ها پیشرفت در فناوری بلوتوث، استفاده از هدفون‌های سیمی عجیب خواهد بود.

شاید تنها نکته توجه به درگاه USB برای اتصال تلفن به رایانه یا شارژر است. ما قبلاً چند نمونه اولیه را مشاهده کرده ایم که هیچ درگاهی ندارند. به احتمال زیاد شارژر‌های بی سیم محبوب‌تر شوند و مهمتر از همه اینکه با سرعت بیشتری دستگاه شما تأمین نیرو شود. به این ترتیب، شارژ‌های بی سیم هم استفاده از هدفون بی سیم را انتخاب می‌کنند و در سال ۲۰۳۰ گوشی‌های هوشمند بی سیم می‌توانند موردی عادی باشند.

دوربین‌های عقب بیشتری نیاز دارید؟

اگرچه ممکن است فکر کنید در آینده تلفن‌هایی با تعداد زیادی دوربین هوشمند ساخته خواهد شد، اما ممکن است در نهایت اینگونه نباشد و فقط تعداد زیادی لنز مختلف اضافه شود.

تلفن هوشمند آینده شما در سال ۲۰۳۰ چگونه می‌تواند باشد؟ 2

در واقع، تغییر واقعی احتمالاً در میزان چند مگاپیکسل بودن گوشی خواهد بود. اکنون صحبت از دوربین ۲۰۰ مگاپیکسل است که مطمئنا این عدد همینجا متوقف نخواهد شد. دانشمندان تخمین زده‌اند که چشم انسان تقریباً ۵۷۶ مگاپیکسل را می‌بیند. البته مردم به دوربین‌هایی با تعداد مگاپیکسل فوق العاده زیاد احتیاج ندارند و اگر شرکت‌های تلفنی تصمیم بگیرند حتی به ۵۷۶ مگاپیکسل برسند تعجب آور خواهد بود. با گفتن این نکته، به طور قطع پیشرفت در میزان مگاپیکسل در سال ۲۰۳۰ بیش از تعداد دوربین‌های عقب خواهد بود.

شما فکر می‌کنید گوشی‌های هوشمند در آینده به چه شکل خواهد بود؟

گزارش از سید حسین موسوی


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
من فکر میکنم تا اون موقع با این تورم برای خرید گوشی هم باید از بانک وام بگیریم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
همین الانم داریم وام میگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
دقیقا به نکته ی خوبی اشاره کردی
آخرین اخبار