شش دور از مذاکرات وین گذشته و اکنون زمان برگزاری دور بعدی این نشست نامشخص است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ۳۰ خرداد ماه بود که ششمین دور مذاکرات احیاء برجام در وین پایان یافت، نشستی ذیل کمیسیون مشترک برجام که از فروردین امسال با هدف احیاء این توافق در وین پایتخت اتریش آغاز و با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس) و بدون حضور آمریکا تشکیل شد.

در پایان دور ششم که به ریاست انریکه مورا، معاون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی برگزار شد و طی آن روسای هیئت‌ها ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌های مستمر و فشرده تیم‌های کارشناسی، نتایج گفت‌وگو‌ها را مورد ارزیابی مشترک قرار دادند.

سیدعباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره کننده کشورمان در این نشست، ضمن اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در این دور از مذاکرات به ویژه در مورد پیش‌نویس متون مذاکراتی، گفت که موضوعات مهم باقی مانده نیازمند تصمیم گیری‌های جدی در پایتخت‌ها خصوصا در کشور‌های طرف مذاکره است. وی از طرف‌های مذاکره خواست تا با جدیت و اراده قوی جهت حفظ و احیاء برجام، با واقع بینی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان ضمن تصریح این موضوع که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک هستیم، اظهار امیدواری کرد که در دور آتی مذاکرات بتوان به توافق دست یافت، گرچه نمی‌توان آن را تضمین کرد.

روسای سایر هیئت‌ها نیز ضمن تایید پیشرفت‌های صورت گرفته، بر ضرورت مشارکت همه طرف‌ها با رویکردی سازنده در ایجاد زمینه رسیدن به توافق تاکید کردند.

دور هفتم مذاکرات وین چه زمانی برگزار می شود؟

اکنون نزدیک به دو هفته از دور ششم مذاکرات می‌گذرد، اما همچنان زمان برگزاری نشست هفتم مشخص نشده است؛ میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین دهم تیر در توئیتی درباره دور بعد مذاکرات احیاء برجام نوشت: مذاکرات وین درباره برجام به محض آماده شدن همه کشور‌های شرکت کننده برای آنچه تصور می‌شود مرحله نهایی مذاکرات باشد، از سر گرفته می‌شود که هنوز این مسئله محقق نشده است. برخی از طرف‌ها به زمان بیشتری نیاز دارند. به نظر می‌رسد که ما زودتر از هفته آینده در وین دیدار نخواهیم کرد.

البته پیش از این بلومبرگ این رسانه آمریکایی به نقل از چهار دیپلماتی که نخواستند نامشان فاش شود، نوشت: نمایندگان کشور‌های حاضر در مذاکرات وین این هفته تشکیل جلسه نخواهند داد و مطمئن نیستند دور هفتم مذاکرات چه زمانی برگزار می‌شود. دیپلمات‌های مذکور تاخیر‌های تازه در برگزاری مذاکرات وین و افزایش خطر دست نیافتن به توافق میان تهران و دیگر طرف‌های برجامی بر سر احیاء برجام را محتمل دانستند.

کیومرث یزدان پناه دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات برجام، گفت که با توجه به روند مذاکرات در وین و حضور نمایندگان جدید و منتخب از سوی آقای رئیسی، خوش بینانه‌ترین برداشت این است که هر گونه توافق رسمی که قابلیت پذیرش رسمی پیدا کند به نیمه دوم مرداد کشیده شود. فرسایشی شدن گفت‌وگو‌ها بنا بر دلایل متعدد سیاسی و امنیتی دور از ذهن نخواهد بود و حتی ۶ ماه آتی ممکن است شرایط سخت تری را تجربه کنیم.

مذاکراتی که در ایستگاه هفتم گیر کرده است؛ برجام در چه حال است؟

وی درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام در دولت فعلی، گفت: روند مذاکرات در دولت جدید اجتناب ناپذیر است، اما ممکن است اختلالاتی جدی بر سر راه مذاکرات به وجود بیاید و منجر به توقف هرگونه مذاکرات شود. تجربه نشان داده هرگونه برخورد احساسی و اظهار نظر‌های غیر فنی امکان اخلال در روند مذاکرات را فراهم می‌سازد.

یزدان پناه درباره اینکه طولانی شدن مذاکرات وین چقدر مخرب هست و چه تاثیری بر روند مذاکرات دارد؟ تصریح کرد: دولت روحانی عملا تمام شده و با حضور مستقیم دو نماینده جدید در تیم مذاکره کننده ایرانی که منتخب دولت جدید هستند، از امروز همه پیام‌ها به طرف‌های مذاکره کننده، پیام دولت جدید خواهد و اساس تصمیمات راهبرد‌های مد نظر دولت جدید خواهد بود. این مسئله ممکن است به دلیل ناشناس بودن تفکرات دولت جدید و ساختار تیم سیاست خارجی دولت سیزدهم، منجر به تاخیر یا حتی توقف مقطعی مذاکرات شود.

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های کلان نظام در عرصه مذاکرات هسته‌ای و حجم سنگین بدگمانی‌هایی که میان طرف‌های مذاکره کننده به ویژه ایران و آمریکا وجود دارد، انتظار توافق مرضی الطرفین که رضایت قطعی ایجاد کند، در کوتاه مدت به هیچ وجه امکان پذیر نیست. تردیدی وجود ندارد که گره‌های کور در مسیر مذاکرات همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.

گره توافق هسته‌ای کجاست؟

وانگ یی وزیر امورخارجه چین شنبه دوازدهم تیر در سخنرانی خود در مجمع صلح جهانی در پکن به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در سال ٢٠١٥ اشاره و تاکید کرد که خروج یکجانبه آمریکا از این توافق و اعمال فشار حداکثری علیه ایران، ریشه اصلی وضعیت کنونی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران است. لازم است آمریکا هرچه زودتر تصمیم خود را برای بازگشت به توافق هسته‌ای بگیرد.

یزدان پناه یزدان پناه تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه چالش مذاکرات هسته‌ای و دست یابی یا عدم دست‌یابی به توافق و از همه مهمتر کمیت و کیفیت دستیابی به توافق احتمالی، یکی از بزرگترین چالش‌های دولت سیزدهم خواهد بود، گفت که این چالش از آن جهت یکی از دغدغه‌های جدی دولت جدید است که در کوتاه مدت نمی‌شود بر انبوهی از مشکلات داخلی به ویژه در حوزه اقتصاد فائق آمد. استرس‌های ناشی از سایه سنگین پرونده هسته‌ای و بی سرانجام بودن برجام، ممکن است بخش قابل توجهی از سیاست‌های کوتاه مدت داخلی و بین‌المللی دولت سیزدهم را تحت تاثیر خود قرار دهد.

مذاکراتی که در ایستگاه هفتم گیر کرده است؛ برجام در چه حال است؟

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید هم در نشست خبری هفتگی خود گفت که  ما به طور قطع این انتظار را داریم که چالش‌هایی در مسیر رسیدن به توافق با ایران وجود داشته باشد. ما پیش از این نیز شرایط مشابهی را تجربه کرده ایم. یکی از دلایلی که ما وارد مذاکرات با شرکای خود در توافق هسته‌ای و ایرانی ها، حتی به صورت غیرمستقیم برای پیوستن مجدد به این توافق شده ایم، این است که دسترسی‌های قابل اعتماد (به تاسیسات هسته‌ای) در ایران ادامه داشته باشد و بدانیم که آن‌ها در حال انجام چه کاری هستند و چقدر به دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای نزدیک هستند.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره دور بعدی مذاکرات وین گفت که همان طور که می‌دانید به تازگی دور ششم رایزنی‌ها را به اتمام رسانده ایم و همه به پایتخت‌های خود بازگشته اند. من هیچ چیزی نمی‌توانم درباره دور بعدی بگویم، اما امیدواریم که در دور بعدی مذاکرات به آنچه می‌خواهیم دست یابیم.

آثار مخرب طولانی شدن مذاکرات برجامی

تقوی نیا تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مذاکرات احیاء برجام و برگزاری دور بعدی مذاکرات توافق هسته ای، گفت که از شواهد این گونه برداشت می‌شود که آمریکایی‌ها قصد ندارند دستاورد‌های دولت ترامپ را که فشار فزآینده به اقتصاد ایران و نارضایتی بخش وسیعی از ملت از اوضاع اقتصادی را از دست برده‌اند، بنابراین قصد ندارند تحریم‌ها را به طور عملی لغو کنند، البته تمایل به بازگشت به برجام دارند، اما با دادن حداقل امتیاز و گرفتن حداکثر امتیاز.

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه در حال حاضر آمریکا مذاکرات وین را به بن بست کشانده است، گفت: در منطقه هم شاهد برخی از رفتار‌های شیطنت آمیز آمریکایی‌ها و ارسال پیام به طرف ایرانی هستیم، آن‌ها می‌خواهند بگویند که ما اهل عمل و اقدام هستیم، البته پاسخ شان را در مکان مناسب گرفتند، بنابراین مذاکرات وین در حال حاضر با چالش مواجه شده است.  

مذاکراتی که در ایستگاه هفتم گیر کرده است؛ برجام در چه حال است؟

وی درباره اینکه طولانی شدن مذاکرات وین چقدر مخرب است و چه تاثیری بر روند مذاکرات دارد، گفت که طولانی شدن مذاکرات وین به خودی خود مخرب نیست، در واقع نتیجه این مذاکرات مهم است، اگر قرار باشد مانند گذشته عجله کنیم و یک دستاورد سازی نمادین برای خود دست و پا کنیم، فایده‌ای ندارد. بیش از طولانی شدن روند مذاکرات نتیجه مذاکرات باید برای ما مهم باشد و طولانی شدن مذاکرات طبیعی است، چراکه طرف آمریکایی کوتاه نمی‌آید و طولانی شدن مذاکرات وین علت فنی ندارد، بلکه سیاسی است.

تقوی نیا ادامه داد: طرف ایرانی موضع سیاسی خود را روشن کرده است، لذا این تصمیم گیران سیاسی غرب هستند که به این نتیجه برسند که بالاخره می‌خواهند با ایران تعامل کنند، به برجام برگردند و تحریم‌ها را لغو کنند یا خیر. در حال حاضر مذاکرات وین دیگر تاثیری ندارد و حرف‌هایی که باید بین دو طرف رد و بدل می‌شد، شده است؛ اکنون نوبت تصمیم گیری طرف آمریکایی است، بنابراین توپ در زمین آمریکاست، ایران بار‌ها اعلام کرده که اگر آمریکا تحریم‌ها را بردارد ما هم به شرایط قبل از خروج آمریکا به برجام برمی‌گردیم و تعهدات خود را دوباره اجرا خواهیم کرد.

مذاکراتی با چاشنی حرف های بدون عمل

مذاکرات وین در حالی در جریان است که اخیرا وزارت خزانه‌داری آمریکا نام سه ایرانی را فهرست تحریم‌های خود خارج کرده است. سخنگوی این وزارت‌خانه اعلام کرده است که خروج این سه ایرانی از لیست تحریم‌ها، سیاست تحریم‌های دولت آمریکا در قبال ایران را تغییر نخواهد داد. این سخنگو همچنین اعلام کرد که اقدام آمریکا هیچ ارتباطی نیز با مذاکرات بر سر برجام ندارد؛ بهزاد فردوس، مهرزاد فردوس و محمدرضا دزفولیان نام‌های سه ایرانی خارج شده از لیست تحریم‌های آمریکاست.

مذاکراتی که در ایستگاه هفتم گیر کرده است؛ برجام در چه حال است؟

حسن لاسجردی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که چند دور مذاکرات هسته‌ای برای احیاء برجام نشان داد که ایران و آمریکا به عنوان دو طرف اصلی این مذاکره، علاقمند به اجرای دوباره برجام هستند. در صورتی که آمریکا به برجام برگردد و تحریم‌هایی که برقرار کرده را بردارد، ایران هم بعد از راستی آزمایی به تعهدات خود، بازخواهد گشت. روند مذاکرات هسته‌ای احیاء برجام، مثبت ارزیابی می‌شود و به نظر می‌رسد که دو طرف به توافق مشترکی رسیده اند.

آمریکا در حالی خود را راغب به بازگشت به توافق هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که با گذشت چند ماه از آغاز مذاکرات برجامی در وین به جز نمایش‌های دیپلماتیک گاه و بی گاه خود، هنوز هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود نشان نداده است و کماکان بر بسط توافق هسته‌ای با ایران اصرار دارد. اصراری که آمریکایی‌ها با هدف الحاق موضوعات مرتبط به فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران آن را دنبال می‌کنند. در این میانه موضع ثابت جمهوری اسلامی غیرقابل تغییر است و تهران خواستار لغو تمامی تحریم‌ها و راستی آزمایی آن‌ها سپس احیاء توافق است.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۳ تير ۱۴۰۰
روحانی مث بقیه کاراتم اینم ب پایان نرسوندی
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۲:۳۱ ۱۳ تير ۱۴۰۰
امریکا دشمنه دشمن کارش واق واق کردنه اعتمادی بهشون هیچوقت نیست عجله نکنید برجام چه نفعی برا ایران داشت جز ضرر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۳ تير ۱۴۰۰
شما برق رو از حلقوم مردم خودمون بزن بریز تو بیت کوین چینی ها .تمام وسایلمون سوخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۱۴ تير ۱۴۰۰
خدا نگذره از کسیکه بیت کوین را امضا کرد.هلاک شدیم از بی برقی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۳ تير ۱۴۰۰
مذاکرات رو باید بدهند به تیم رییسی. انشاالله با تدبیر رییسی و تیمش مذاکرات نتیجه خواهد داد.
Iran (Islamic Republic of)
..
۲۲:۲۶ ۱۳ تير ۱۴۰۰
۸ سال مذاکره چه دستاوردی داشت ؟ هیچی .
دلار ۲۵/۵۰۰ تومان
یورو ۳۰ هزار تومان
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۲۲:۰۰ ۱۳ تير ۱۴۰۰
خدا کنه به نتیجه نرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۳ تير ۱۴۰۰
ول کنید این برجام رو
Iran (Islamic Republic of)
خدایاری
۲۱:۵۵ ۱۳ تير ۱۴۰۰
برجام از کرونا برای ملت ایرا ن بدتر ومنحوس تره و اصلا کرونا در مقابل برجام منحوس نیست چون کرونا همه کشورها را یکسان درگیر کرده است اما برجام منحوس واقعی است چون فقط اقتصاد ایران را به زیان طبقات عامه کاریکاتوریزه کرد.وطبقات بالا ودلار قایم کن ها را پولدلرتر وضعفارا بدبخت کرد. وضمنا تاقیامت هم پای برجام بشینید چیزی عاید ایران نخواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۳ تير ۱۴۰۰
گفتیم نره حال که رفتی سریع تمام کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۱۳ تير ۱۴۰۰
برجام حالش خراب است جز یه بهانه چیزدیگری نیست درامد کشورتو نزدیک به دوسال کجارفت چی شد ما43ساله تحریم هستیم هیچ مرگی نداشتیم دراین دوسال روحانی باتمام مسعولان چه کردن که تورم صدبرابرشد اینقدرپول ملی بی ارزش شد
France
علی
۲۰:۴۴ ۱۳ تير ۱۴۰۰
مذاکره نمیخوایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۳ تير ۱۴۰۰
برجام و آخر برجام را خواهیم دید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۳ تير ۱۴۰۰
دولت امریکا و غرب اشراف کامل بر وضع اقتصادی ایران دارند و با همین حربه و طولانی کردن مذاکرات اقتصاد ایران را تا مرز فروپاشی خواهند کشاند.پس آقای عراقچی بداند که این یک بازی سیاسی است.آمریکا از سرمایه داران صهیونیست دستور میگیرد و تمام.پس برجامی نمی ماند .اروپایی ها هم شریک امریکا هستند.برگرد اقا.باید سریعا سعی در رونق بخش کشاورزی با نصب اب شیرین کن های فراوان و رهایی از وابستگی غذایی بشویم.و کنار ان صادرات انجام بدهیم .
فراورده های نفتی صادر کنیم.واتکا به خودمان داشته باشیم.
از اینها ابی گرم نمی شود هدفشان درگیر کردن ایران در جنگ با فشار های اقتصادی و جو منفی در کشور است.وقت را گرانبها بدانید.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۵۴ ۱۳ تير ۱۴۰۰
صدام فهمیدآمریکاباچاپ دلارنفتش راغارت میکندبعداعتراض کردتهش گردنش رازدندومملکتش راویران کردند.تووضعیتی هم نبودکه کسی بهش کمک کندمثل ایران چون ایرانیهادل خونی ازش داشتند.یکی مثل سردارسلیمانی وابومهدی المهندس توسط آمریکاشهیدمیشوندهمه میگن فقط آمریکاازکشورمان گمشوبیرون.هرجابره تهش بهش میگن گمشوبیرون اماازاهرم دلارسواستفاده میکندخصوصادربرجام هردولتی بیایدبادلارآمریکاسروکارداردکمبودش باعث کمبودکالاداخل کشورمیشود.این برجام هم بی فرجام هست تاحالامگه پولی دست ایران راگرفته یاتحریمی برداشته شده؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۳ تير ۱۴۰۰
اگر ۸ سال روحانی وقتش را صرف التماس به آمریکا نمیکرد و به فکر تولید داخل میبود الان وضعیت بهتری داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۱۴ تير ۱۴۰۰
تورو خدا نگید تولید داخل از وقتی دقیقا گفتن حمایت از کالای ایران نذاشتن کالای خارجی وارد کشور شه ده برابر قیمت کالاهای خودمون ب خودمون چپوندن بس کنید توروخدا کالاها ایرانی کیفیت ندارن ..هر وسیله ایرانی میخری زود موتورش میسوزه ی قطعه ازش خراب میشه بس کنید بقران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۳ تير ۱۴۰۰
یه سوال تیم مذاکره کننده همین عراقچی خواهد بود در دولت جدید یا عوض میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۱۳ تير ۱۴۰۰
در دولت جدید حریرچی و عراقچی و روانچی و ...نداریم اصلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۴ تير ۱۴۰۰
نه عزیزم
چقدر ساده ای
سیاستها و تیم مذاکره کننده تغییر میکنه شاید مذاکرات متوقف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۳ تير ۱۴۰۰
برجام یه جور ذلت شده طرف میزنه تو گوش ات وشما صبر می کنی وهیچ سود واحترامی برات نداره جز این که طرفت وقیحتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۳ تير ۱۴۰۰
سلام: مذاکره و توافق مجدد با غرب و امریکا براساس عبرت ها و تجربه های تاریخی ، متقن و غیر قابل خدشه ذیل موجب حراج دادن مولفه های قدرت ، زیانبار برای اقتصاد،باج خواهی و زیاده خواهی دشمن، آب در هاون کوبیدن و باعث ممانعت ازپیشرفت کشور می گردد:
1- هدف امریکاه از مذاکره لغو تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی مانده وتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران درهمه زمینه ها ازجمله درموضوعات هسته ای،حضورمنطقه ای،موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را درهمه علوم به سراشیبی سقوط بکشاند.
2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و با عمل نکردن به آن ،ایران چند باره رکب خورده و بازگشت کامل کشور به برجام یعنی پس ازطی هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون پیشرفته هسته ای.
3- عبرت های تاریخی مثل اعتماد دکتر مصدق به امریکا و سقوط دولت او،اعتمادو مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب ،یافتن تمام نقشه های نظامی وغیر نظامی آن و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او. مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلیق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.ومعاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
4- اساس، انگیزه و داستان وضع تحریم ها ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت وسپس گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف مذاکره هم از طرف غرب راهی برای به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری و جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو مردم ودر ادامه تغییر رفتار نظام و در نهایت تقییر رژیم است.
5- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند مولفه های قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد.
6- درصورت بازگشت به برجام وعضویت در آن از طرف آمریکا، به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریم ها را ازطریق قطعنامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
7- در صورت مذاکره موشکی و منطقه ای و به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب خودغارت کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی خون آشام را به جان،مال و ناموس ملت بیاندازند.
8- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی بابرچسب های گوناگون هسته ای ، موشکی و منطقه ای و حقوق بشراست.اگر یک موضوع از تحریم را بردارد سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای باج دادن مولفه های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
9- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم مذاکره کننده ایرانی از امریکا درخواست لغو نشده است برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی،مضحک و بی خاصیت است .
10- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا باید بی خاصیت وخنثی کرده و ازبین برد و امریکا را از حربه تحریم و سپس مذاکره مایوس کرداز جمله راهکارها:استفاده درهمه حوزه های علمی،فنآوری و تولیدی ازجوانان نخبه ، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهای برترصنعتی،استفاده از قرار گاه سازندگی و شرکت مپنا به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها، ،جذب سرمایه عظیم ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بودجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید، اصلاح نظام بانکی و کنترل تورم تک رقمی ،ممنوعیت قطعی هرگونه تعطیلی واحد ها وشرکت هایی تولیدی از طرف بانک ها،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ، تک نرخی کردن ارز وحذف قطعی ارز 4200 تومانی که این ارز رانت زا و فساد آفرین بوده و باعث نابودی تولید کشور است ،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون علاوه بر خود کفایی دارای اهداف صادراتی برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی ( کالاهای اساسی ونهاده های دامی)، برنامه ریزی صادرات به همسایگان ازمیزان2درصد کنونی به 20 درصد طی برنامه 4 ساله یعنی رسیدن به حدود 200میلیارد دلارصادرات به 15 کشورهمسایه، حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی وبا وضع تعرفه باز دارنده کالاهای خارجی مبازره هدفمند با قاچاق و فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، ممنوعیت وقطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به صنایع پتروشیمی با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ،تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای همسایه، داخلی سازی با کیفیت خودرو با پلتفرم پیشرفته کاملا ایرانی و بومی، داخلی سازی با کیفیت و صادرات محورلوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت تشنه مذاکره وغربگرا، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری فزاینده، جهش عجیب و غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۱۳ تير ۱۴۰۰
احسنت .بسیارخوب وکامل وجامع بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۳ تير ۱۴۰۰
✅ کاملا صحیح است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۳ تير ۱۴۰۰
ازکجا کپی کردی لااقل اینقدر چندجمله ازخوت لابلای این متنت مینوشتی تا تابلو نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۱۴ تير ۱۴۰۰
شما از کجا میدونید مقصر امریکای شاید اینو دروغ بگن میخان همجوره مردم فقط از خود تولید داخل کشور استفاده کنند کالاهای بی کیفیت ایرانی گاز میخری یروزه فندکش خراب میشه یخچال فریزر ایرانی میخردی یماه بعد ضمانتش یا گازش تموم میشه یا موتورش نیمسوز میشه بسه با کالاهای بی کیفیت عمدا با امریکا مذاکره نمیکنن چون میدونن تحریما برداشته شه اوضاع بهتر میشه اجناس خارجی دوباره میا تو بازار
-
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۳ تير ۱۴۰۰
غرب می خواهد ما را به مذاکرات بی نتیجه سرگرم کند تا دیر نشده مذاکرات را بایکوت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۳ تير ۱۴۰۰
من یک خانم خانه دار هستم.والا من فهمیدم که نباید در زمینه مسائل هسته ای کوتاه بیاییم و با غرب در این زمینه مذاکره کنیم.نمیدونم چرا دولت روحانی نفهمید!!!روحانی عاشق امضا دادن هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۱۳ تير ۱۴۰۰
تو خانم خونه دار ازهسته ای چی فهمیدی؟ انرژی هسته ای حق مسلم ماست همین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۳ تير ۱۴۰۰
سرکاری سرکاری سر کاری سرکاری سرکاری سرکاری سرکاری و...............................................................................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۳ تير ۱۴۰۰
سلام:مجلس اگر براستی انقلابی و عصاره فضائل ملت است باید با تصویب طرح قاطع دو فوریتی ممنوعیت قانونی ابدی مذاکره از طرف هر دولت جمهوری اسلامی با غرب وبیگانه را در زمینه دفاعی ،موشکی ، فضایی، نانو ، هسته ای جدید، سلول های بنیادی، پزشکی، هوش مصنوعی وهمه علوم و فنون پیشرفته را تصویب کند زیرا هدف وضع تحریم های همه جانبه علیه ایران از طرف امریکا و غرب ،ناراضی کردن ملت و در پی آن گشودن باب مذاکره است و اهداف مذاکره هم باج خواهی و پسرفت کشوردرسراشیبی سقوط است درصورت عدم مذاکره امید به آن، از طرف دشمن قطع گردیده و حربه و بازی کثیف تحریم و مذاکره بی خاصیت می گردد.درغیر این صورت با این مذاکرات خفت بار تمام موئلفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری از طرف غربگرایان و شیفتگان مذاکره به تاراج می رود بدون اینکه ساختار کلی تحریم ها لغوگردد«بی پرده باید گفت با این قرارداد امثال برجام علاوه بر نابودی صنعت هسته ای جز خفت، ذلت و تاراج علمی و فنون پیشرفته ،تورم افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری، جهش قیمت ارز و گرانی بی ضابطه کالاومسکن،هیچ رهاوردی برای کشور نخواهد داشت» نکته مهم و حیاتی دیگر که نمایندگان محترم مجلس همواره باید مد نظر قراردهند در تصویب هر نوع قوانینی باید نظارت و بازدارندگی در خود آن قانون گنجانده شود به این نحو که مصوبه ای که به قانون تبدیل شده در هررده و مقامی از ریاست جمهوری گرفته تا هرمقامی در صورت عدم اجرای آن از طرف مستنکف، وصف مجرمانه ومجازات بازدارنده در آن گنجانده شود تا کسی جرات نکند قانون را به سخره گرفته و یا آنرا قبول نداشته و اجرا نکند. مصوباتی که بار ها ازطرف مجلس و تائید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد اما همچنان ازطرف دو رئیس جمهور اخیر آقایان احمدنژاد و مخصوصاً روحانی اجرا نشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۱۳ تير ۱۴۰۰
درسته.در زمینه مسائل دفاعی و هسته ای نباید با هیچ کشوری مذاکره کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۳ تير ۱۴۰۰
سلام: شیفتگی وآدادگی وغربگرایی روحانی و تیم دیپلماسی اوکه جاسوس هم درآن تیم بودند در مذاکرات به تارج دادن مولفه های قدرت ازجمله به ممنوع کردن 100نوع فناوری هسته ای در برجام ، پذیرش داوطلبانه و غیر قانونی پروتکل الحاقی. اکنون هم اگر رئیس جمهور اختیار کامل داشته باشد توان موشکی که یکی از پایه های اصلی قدرت دفاعی و باز دارندگی کشور است درآینده با مذاکره به یغما دهد .براستی آیا در صدر اسلام پیامبر اکرم (ص) و امیر المومنین علی(ع) بر سر نوع شمشیر ها و زره و یا اینکه سپاه اسلام در کجا و در کدام منطقه قرار گیرد با کفار مذاکره کردند؟؟؟ چرا باید امریکای جنایتکار و همدستان اروپایی و منطقه ای خونریزش موشک های قاره پیما و غیر متعارف که حامل کلاهک هسته ای اند داشته باشد اما جمهوری اسلامی ایران که زخم خونین در 8 سال دفاع مقدس ناشی از حمله موشکها به شهرها ومردم بی دفاع برپیکره خود دارد نباید موشک دفاعی و تهاجمی بابرد حداقل 2000 کیلومتر برای دفاع از کیان خود داشته باشد !!!این منطق ، قانون جنگل و ماکیاولی غرب است! ای شرم بر حیله غرب ونقشه های شومش علیه ملت های مظلوم وآزاده باد . مگر در صدر اسلام برسر اندازه شمشیر ها و نوع زره با کفار مذاکره می کردند ؟؟؟کدام انسان باغیرت و عاقلی با دست خود کشور خود را خلع سلاح کرده و آماده تهاجم دژخیمان تا بن دندان مسلح می کند؟ عجیب این است که بعد از مذاکره و تارج دادن و امتیاز دادن فراوان به دشمن از طرف آقای روحانی و امضای برجام مشکلات اقتصادی صد چندان شده و دلار از 3500تومان به 30 هزار تومان و گرانی ها سر به فلک می رسد و قیمت اجناس آنلاین درحال صعود است واو در کاخ خود نظاره می کند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۳ تير ۱۴۰۰
احسنت
آخرین اخبار