به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ۳۰ خرداد ماه بود که ششمین دور مذاکرات احیاء برجام در وین پایان یافت، نشستی ذیل کمیسیون مشترک برجام که از فروردین امسال با هدف احیاء این توافق در وین پایتخت اتریش آغاز و با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس) و بدون حضور آمریکا تشکیل شد.
در پایان دور ششم که به ریاست انریکه مورا، معاون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی برگزار شد و طی آن روسای هیئتها ضمن ابراز خرسندی از تلاشهای مستمر و فشرده تیمهای کارشناسی، نتایج گفتوگوها را مورد ارزیابی مشترک قرار دادند.
سیدعباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره کننده کشورمان در این نشست، ضمن اشاره به پیشرفتهای صورت گرفته در این دور از مذاکرات به ویژه در مورد پیشنویس متون مذاکراتی، گفت که موضوعات مهم باقی مانده نیازمند تصمیم گیریهای جدی در پایتختها خصوصا در کشورهای طرف مذاکره است. وی از طرفهای مذاکره خواست تا با جدیت و اراده قوی جهت حفظ و احیاء برجام، با واقع بینی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان ضمن تصریح این موضوع که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک هستیم، اظهار امیدواری کرد که در دور آتی مذاکرات بتوان به توافق دست یافت، گرچه نمیتوان آن را تضمین کرد.
روسای سایر هیئتها نیز ضمن تایید پیشرفتهای صورت گرفته، بر ضرورت مشارکت همه طرفها با رویکردی سازنده در ایجاد زمینه رسیدن به توافق تاکید کردند.
اکنون نزدیک به دو هفته از دور ششم مذاکرات میگذرد، اما همچنان زمان برگزاری نشست هفتم مشخص نشده است؛ میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی در وین دهم تیر در توئیتی درباره دور بعد مذاکرات احیاء برجام نوشت: مذاکرات وین درباره برجام به محض آماده شدن همه کشورهای شرکت کننده برای آنچه تصور میشود مرحله نهایی مذاکرات باشد، از سر گرفته میشود که هنوز این مسئله محقق نشده است. برخی از طرفها به زمان بیشتری نیاز دارند. به نظر میرسد که ما زودتر از هفته آینده در وین دیدار نخواهیم کرد.
البته پیش از این بلومبرگ این رسانه آمریکایی به نقل از چهار دیپلماتی که نخواستند نامشان فاش شود، نوشت: نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات وین این هفته تشکیل جلسه نخواهند داد و مطمئن نیستند دور هفتم مذاکرات چه زمانی برگزار میشود. دیپلماتهای مذکور تاخیرهای تازه در برگزاری مذاکرات وین و افزایش خطر دست نیافتن به توافق میان تهران و دیگر طرفهای برجامی بر سر احیاء برجام را محتمل دانستند.
کیومرث یزدان پناه دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران هم در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات برجام، گفت که با توجه به روند مذاکرات در وین و حضور نمایندگان جدید و منتخب از سوی آقای رئیسی، خوش بینانهترین برداشت این است که هر گونه توافق رسمی که قابلیت پذیرش رسمی پیدا کند به نیمه دوم مرداد کشیده شود. فرسایشی شدن گفتوگوها بنا بر دلایل متعدد سیاسی و امنیتی دور از ذهن نخواهد بود و حتی ۶ ماه آتی ممکن است شرایط سخت تری را تجربه کنیم.
وی درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام در دولت فعلی، گفت: روند مذاکرات در دولت جدید اجتناب ناپذیر است، اما ممکن است اختلالاتی جدی بر سر راه مذاکرات به وجود بیاید و منجر به توقف هرگونه مذاکرات شود. تجربه نشان داده هرگونه برخورد احساسی و اظهار نظرهای غیر فنی امکان اخلال در روند مذاکرات را فراهم میسازد.
یزدان پناه درباره اینکه طولانی شدن مذاکرات وین چقدر مخرب هست و چه تاثیری بر روند مذاکرات دارد؟ تصریح کرد: دولت روحانی عملا تمام شده و با حضور مستقیم دو نماینده جدید در تیم مذاکره کننده ایرانی که منتخب دولت جدید هستند، از امروز همه پیامها به طرفهای مذاکره کننده، پیام دولت جدید خواهد و اساس تصمیمات راهبردهای مد نظر دولت جدید خواهد بود. این مسئله ممکن است به دلیل ناشناس بودن تفکرات دولت جدید و ساختار تیم سیاست خارجی دولت سیزدهم، منجر به تاخیر یا حتی توقف مقطعی مذاکرات شود.
دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران اظهار کرد: با توجه به سیاستهای کلان نظام در عرصه مذاکرات هستهای و حجم سنگین بدگمانیهایی که میان طرفهای مذاکره کننده به ویژه ایران و آمریکا وجود دارد، انتظار توافق مرضی الطرفین که رضایت قطعی ایجاد کند، در کوتاه مدت به هیچ وجه امکان پذیر نیست. تردیدی وجود ندارد که گرههای کور در مسیر مذاکرات همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.
وانگ یی وزیر امورخارجه چین شنبه دوازدهم تیر در سخنرانی خود در مجمع صلح جهانی در پکن به توافق هستهای ایران و قدرتهای جهانی در سال ٢٠١٥ اشاره و تاکید کرد که خروج یکجانبه آمریکا از این توافق و اعمال فشار حداکثری علیه ایران، ریشه اصلی وضعیت کنونی پیرامون برنامه هستهای ایران است. لازم است آمریکا هرچه زودتر تصمیم خود را برای بازگشت به توافق هستهای بگیرد.
یزدان پناه یزدان پناه تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه چالش مذاکرات هستهای و دست یابی یا عدم دستیابی به توافق و از همه مهمتر کمیت و کیفیت دستیابی به توافق احتمالی، یکی از بزرگترین چالشهای دولت سیزدهم خواهد بود، گفت که این چالش از آن جهت یکی از دغدغههای جدی دولت جدید است که در کوتاه مدت نمیشود بر انبوهی از مشکلات داخلی به ویژه در حوزه اقتصاد فائق آمد. استرسهای ناشی از سایه سنگین پرونده هستهای و بی سرانجام بودن برجام، ممکن است بخش قابل توجهی از سیاستهای کوتاه مدت داخلی و بینالمللی دولت سیزدهم را تحت تاثیر خود قرار دهد.
جن ساکی سخنگوی کاخ سفید هم در نشست خبری هفتگی خود گفت که ما به طور قطع این انتظار را داریم که چالشهایی در مسیر رسیدن به توافق با ایران وجود داشته باشد. ما پیش از این نیز شرایط مشابهی را تجربه کرده ایم. یکی از دلایلی که ما وارد مذاکرات با شرکای خود در توافق هستهای و ایرانی ها، حتی به صورت غیرمستقیم برای پیوستن مجدد به این توافق شده ایم، این است که دسترسیهای قابل اعتماد (به تاسیسات هستهای) در ایران ادامه داشته باشد و بدانیم که آنها در حال انجام چه کاری هستند و چقدر به دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هستهای نزدیک هستند.
سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره دور بعدی مذاکرات وین گفت که همان طور که میدانید به تازگی دور ششم رایزنیها را به اتمام رسانده ایم و همه به پایتختهای خود بازگشته اند. من هیچ چیزی نمیتوانم درباره دور بعدی بگویم، اما امیدواریم که در دور بعدی مذاکرات به آنچه میخواهیم دست یابیم.
تقوی نیا تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مذاکرات احیاء برجام و برگزاری دور بعدی مذاکرات توافق هسته ای، گفت که از شواهد این گونه برداشت میشود که آمریکاییها قصد ندارند دستاوردهای دولت ترامپ را که فشار فزآینده به اقتصاد ایران و نارضایتی بخش وسیعی از ملت از اوضاع اقتصادی را از دست بردهاند، بنابراین قصد ندارند تحریمها را به طور عملی لغو کنند، البته تمایل به بازگشت به برجام دارند، اما با دادن حداقل امتیاز و گرفتن حداکثر امتیاز.
تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه در حال حاضر آمریکا مذاکرات وین را به بن بست کشانده است، گفت: در منطقه هم شاهد برخی از رفتارهای شیطنت آمیز آمریکاییها و ارسال پیام به طرف ایرانی هستیم، آنها میخواهند بگویند که ما اهل عمل و اقدام هستیم، البته پاسخ شان را در مکان مناسب گرفتند، بنابراین مذاکرات وین در حال حاضر با چالش مواجه شده است.
وی درباره اینکه طولانی شدن مذاکرات وین چقدر مخرب است و چه تاثیری بر روند مذاکرات دارد، گفت که طولانی شدن مذاکرات وین به خودی خود مخرب نیست، در واقع نتیجه این مذاکرات مهم است، اگر قرار باشد مانند گذشته عجله کنیم و یک دستاورد سازی نمادین برای خود دست و پا کنیم، فایدهای ندارد. بیش از طولانی شدن روند مذاکرات نتیجه مذاکرات باید برای ما مهم باشد و طولانی شدن مذاکرات طبیعی است، چراکه طرف آمریکایی کوتاه نمیآید و طولانی شدن مذاکرات وین علت فنی ندارد، بلکه سیاسی است.
تقوی نیا ادامه داد: طرف ایرانی موضع سیاسی خود را روشن کرده است، لذا این تصمیم گیران سیاسی غرب هستند که به این نتیجه برسند که بالاخره میخواهند با ایران تعامل کنند، به برجام برگردند و تحریمها را لغو کنند یا خیر. در حال حاضر مذاکرات وین دیگر تاثیری ندارد و حرفهایی که باید بین دو طرف رد و بدل میشد، شده است؛ اکنون نوبت تصمیم گیری طرف آمریکایی است، بنابراین توپ در زمین آمریکاست، ایران بارها اعلام کرده که اگر آمریکا تحریمها را بردارد ما هم به شرایط قبل از خروج آمریکا به برجام برمیگردیم و تعهدات خود را دوباره اجرا خواهیم کرد.
مذاکرات وین در حالی در جریان است که اخیرا وزارت خزانهداری آمریکا نام سه ایرانی را فهرست تحریمهای خود خارج کرده است. سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرده است که خروج این سه ایرانی از لیست تحریمها، سیاست تحریمهای دولت آمریکا در قبال ایران را تغییر نخواهد داد. این سخنگو همچنین اعلام کرد که اقدام آمریکا هیچ ارتباطی نیز با مذاکرات بر سر برجام ندارد؛ بهزاد فردوس، مهرزاد فردوس و محمدرضا دزفولیان نامهای سه ایرانی خارج شده از لیست تحریمهای آمریکاست.
حسن لاسجردی کارشناس مسائل بین الملل در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که چند دور مذاکرات هستهای برای احیاء برجام نشان داد که ایران و آمریکا به عنوان دو طرف اصلی این مذاکره، علاقمند به اجرای دوباره برجام هستند. در صورتی که آمریکا به برجام برگردد و تحریمهایی که برقرار کرده را بردارد، ایران هم بعد از راستی آزمایی به تعهدات خود، بازخواهد گشت. روند مذاکرات هستهای احیاء برجام، مثبت ارزیابی میشود و به نظر میرسد که دو طرف به توافق مشترکی رسیده اند.
آمریکا در حالی خود را راغب به بازگشت به توافق هستهای ایران نشان میدهد که با گذشت چند ماه از آغاز مذاکرات برجامی در وین به جز نمایشهای دیپلماتیک گاه و بی گاه خود، هنوز هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود نشان نداده است و کماکان بر بسط توافق هستهای با ایران اصرار دارد. اصراری که آمریکاییها با هدف الحاق موضوعات مرتبط به فعالیتهای موشکی و منطقهای ایران آن را دنبال میکنند. در این میانه موضع ثابت جمهوری اسلامی غیرقابل تغییر است و تهران خواستار لغو تمامی تحریمها و راستی آزمایی آنها سپس احیاء توافق است.
گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی
انتهای پیام/
دلار ۲۵/۵۰۰ تومان
یورو ۳۰ هزار تومان
فراورده های نفتی صادر کنیم.واتکا به خودمان داشته باشیم.
از اینها ابی گرم نمی شود هدفشان درگیر کردن ایران در جنگ با فشار های اقتصادی و جو منفی در کشور است.وقت را گرانبها بدانید.
چقدر ساده ای
سیاستها و تیم مذاکره کننده تغییر میکنه شاید مذاکرات متوقف بشه
1- هدف امریکاه از مذاکره لغو تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی مانده وتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران درهمه زمینه ها ازجمله درموضوعات هسته ای،حضورمنطقه ای،موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را درهمه علوم به سراشیبی سقوط بکشاند.
2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و با عمل نکردن به آن ،ایران چند باره رکب خورده و بازگشت کامل کشور به برجام یعنی پس ازطی هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون پیشرفته هسته ای.
3- عبرت های تاریخی مثل اعتماد دکتر مصدق به امریکا و سقوط دولت او،اعتمادو مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب ،یافتن تمام نقشه های نظامی وغیر نظامی آن و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او. مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلیق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.ومعاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
4- اساس، انگیزه و داستان وضع تحریم ها ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت وسپس گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف مذاکره هم از طرف غرب راهی برای به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری و جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو مردم ودر ادامه تغییر رفتار نظام و در نهایت تقییر رژیم است.
5- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند مولفه های قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد.
6- درصورت بازگشت به برجام وعضویت در آن از طرف آمریکا، به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریم ها را ازطریق قطعنامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
7- در صورت مذاکره موشکی و منطقه ای و به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب خودغارت کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی خون آشام را به جان،مال و ناموس ملت بیاندازند.
8- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی بابرچسب های گوناگون هسته ای ، موشکی و منطقه ای و حقوق بشراست.اگر یک موضوع از تحریم را بردارد سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای باج دادن مولفه های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
9- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم مذاکره کننده ایرانی از امریکا درخواست لغو نشده است برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی،مضحک و بی خاصیت است .
10- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا باید بی خاصیت وخنثی کرده و ازبین برد و امریکا را از حربه تحریم و سپس مذاکره مایوس کرداز جمله راهکارها:استفاده درهمه حوزه های علمی،فنآوری و تولیدی ازجوانان نخبه ، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهای برترصنعتی،استفاده از قرار گاه سازندگی و شرکت مپنا به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها، ،جذب سرمایه عظیم ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بودجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید، اصلاح نظام بانکی و کنترل تورم تک رقمی ،ممنوعیت قطعی هرگونه تعطیلی واحد ها وشرکت هایی تولیدی از طرف بانک ها،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ، تک نرخی کردن ارز وحذف قطعی ارز 4200 تومانی که این ارز رانت زا و فساد آفرین بوده و باعث نابودی تولید کشور است ،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون علاوه بر خود کفایی دارای اهداف صادراتی برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی ( کالاهای اساسی ونهاده های دامی)، برنامه ریزی صادرات به همسایگان ازمیزان2درصد کنونی به 20 درصد طی برنامه 4 ساله یعنی رسیدن به حدود 200میلیارد دلارصادرات به 15 کشورهمسایه، حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی وبا وضع تعرفه باز دارنده کالاهای خارجی مبازره هدفمند با قاچاق و فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، ممنوعیت وقطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به صنایع پتروشیمی با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ،تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای همسایه، داخلی سازی با کیفیت خودرو با پلتفرم پیشرفته کاملا ایرانی و بومی، داخلی سازی با کیفیت و صادرات محورلوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت تشنه مذاکره وغربگرا، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری فزاینده، جهش عجیب و غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد