نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس حل مشکل کم آبی و اجرای مصوبات ستاد احیای زاینده رود را مهمترین مطالبه خود و موکلانشان از دولت آینده می‌دانند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، نصف جهان امروز تشنه‌تر از همیشه است نه آبی در زاینده رود و کشاورزان دارد و نه خیال مردم بابت روز‌های گرم راحت؛ آب با کمترین فشار در شبکه جریان دارد و مصوبات ستاد ملی احیای زاینده رود روی میز مسئولان خاک می‌خورد.

از سوی دیگر فرونشست زمین در استان اصفهان زلزله‌ای خاموش را رقم زده؛ بحرانی که دیر یا زود زیرساخت‌های شهر‌ها و روستا‌ها را تخریب خواهد کرد. حالا باید گفت برای اصفهانی آب واجب‌تر از نان شب است و نمایندگان این استان در خانه ملت برای موکلانشان از دولت آینده آب می‌خواهند؛ درخواستی که ظاهرا در دولت‌های گذشته چندان جدی گرفته نشده است.

رفع بحران آب اصفهان، مطالبه مردم از دولت سیزدهم

سید مسعود خاتمی، رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در گفتگو با خبرنگارما، کم آبی و پیامد‌های آن را مهمترین مشکل مردم استان اصفهان دانست و گفت: گرچه مشکل کمبود آب کشاورزی در سال‌های گذشته کم و بیش در استان وجود داشته، اما اکنون اوضاع واقعا نگران کننده است.
او با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در استان نسبت به سال آبی گذشته گفت: بارش کم، مشکلات را به خصوص در بخش کشاورزی دوچندان کرده و باید اذعان کرد بیشتر کشاورزان استان حتی محصولی برای از دست دادن ندارند.

نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بحران آب در اصفهان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تخصصی به خصوص دانشگاه‌ها به خوبی مدیریت می‌شود و این موضوعی است که دولت سیزدهم نباید از آن غافل شود.

خاتمی درباره اولویت‌های دولت آینده اظهار کرد: دستگاه اجرایی کشور نباید به ساعات اداری برای خدمات رسانی محدود شود، حل مشکلاتی که امروز گریبانگیر کشور است فقط با تلاش شبانه روزی امکان پذیر است.

او در پایان تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی برای اینکه به خوبی وظیفه خود را ایفا کنند باید دغدغه‌های کشاورزان را به خوبی درک کنند که متأسفانه دولت فعلی در این ماه‌های آخر، به این مشکل بی تفاوت‌تر شده‌است.

نمایندگان مردم اصفهان از دولت آینده آب می‌خواهند
جریان آب در زاینده رود، وعده‌ای که عملی نشد

حجت‌الاسلام حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه «آب مایه حیات است» گفت: کم آبی نه تنها بخش‌های صنعت و کشاورزی استان اصفهان را تحت تاثیر قرار داده بلکه برای تامین آب آشامیدنی جمعیت پنج میلیون نفری استان هم مشکلات جدی ایجاد کرده است.

او به معضل فرونشست زمین اشاره کرد و گفت: سالیانه بین ۸ تا ۱۹سانتی‌متر در دشت‌های اصفهان و ۲ونیم سانتی‌متر در ساختمان‌های عمرانی، نشست زمین مشاهده می‌شود که پیامد تمام شدن عمر آبخوان زاینده‌رود است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نتیجه این اتفاق، از بین رفتن تأسیسات، جاده‌ها، فرودگاه‌ها، ریل‌ها و... است که در این صورت از سرمایه‌های فعلی استان اصفهان، تنها یک خاطره برای ما باقی می‌ماند.

حجت‌الاسلام میرزایی، یادآور شد: سال ۹۲ رئیس جمهور فعلی، وعده جریان دائمی آب در رودخانه زاینده رود را داد که محقق نشد و امروز از هشت سال پیش اوضاع به مراتب بدتر است.

او آلودگی هوا را از دیگر مشکلات حل نشده مردم استن اصفهان بیان و اضافه کرد: آلایندگی برخی صنایع، فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی، پدیده ریزگرد‌ها و ... از مهمترین علل این مشکل است که برنامه‌های مختلف برای رفع آن تاکنون نتیجه نداشته و مردم توقع دارند دولت آینده برای رفع این مشکل، دست کم قدمی جدی و اساسی بردارد.

نمایندگان مردم اصفهان از دولت آینده آب می‌خواهند

دغدغه دولت، مشکل آب اصفهان نبوده و نیست
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: نگاه دولت به استان اصفهان نگاهی برخوردار است در صورتی که این استان هم مانند دیگر استان‌ها هم مناطق برخوردار و هم مناطق محروم دارد، بنابراین این تفکر باید اصلاح شود.

او مهم‌ترین مشکل استان اصفهان را کمبود آب دانست و بیان کرد: این مشکل هیچ‌وقت مسئله اصلی دولت‌ها نبوده و با فضای اختلافی درباره آن تصمیم گیری شده‌است.

نماینده مردم برخوار و شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکل دیگر اصفهان، محیط زیست و آلایندگی هواست که در طولانی مدت سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

حاجی در پاسخ به این سؤال که انتظار شما از دولت آینده برای مرتفع شدن مشکلات استان اصفهان چیست؟ گفت: دولت اگر درآمد اصفهان را به خود این استان اختصاص بدهد بخش عمده‌ای از مشکلات رفع خواهد شد.

او در پایان خاطرنشان کرد: با حضور حداکثری مردم، انتخابات خوبی برگزار خواهد شد و امیدواریم برای از بین رفتن معضلات، فضای مطالبه‌گری مطلوبی در بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی فراهم شود.

تصمیمات سیاسی و نگاه جناحی به مشکل کم آبی در سال‌های گذشته سبب شده نه تنها دردی از مردم دوا نشود بلکه بر اختلافات قومیتی و درون و برون استانی هم دامن زده می‌شود.

حال مردم امیدوارند دولتی که در مرداد ۱۴۰۰ کار خود را آغاز می‌کند فارغ از لابی‌های سیاسی و رویکرد‌های قومیتی به دنبال چاره‌ای باشد که مرهمی بر درد‌های کشاورزان فلات مرکزی ایران شود و نگرانی بابت تامین آب آشامیدنی نه تنها اصفهان که استان‌های همجوار را از بین ببرد. راه حلی عاقلانه و مسالمت آمیز که دوستی‌ها را تعمیق کند نه دشمنی‌ها را زیاد ...

گزارش از سعید ارشد
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
راستی جریان بارورکردن ابرها به کجا رسید