به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از سال 97 واردات خودرو ممنوع اعلام شد و پس از آن اجازه ورود خودروهای خارجی به کشور داده نشد. به دنبال آن و اعمال تحریم ها، بسیاری از نمایندگی های خودروهای خارجی از بازار ایران رفتند و صنعت خودروی کشور به دست صنعتگران ایرانی چرخید.
صنعتگران داخلی پس از آن، اقدام به داخلی سازی خودروهای داخلی کردند و کمر همت را بستند تا این صنعت سرپا بماند. سال گذشته بعد از گذشت سه سال از ممنوعیت، خبرهایی از برداشتن ممنوعیت واردات به گوش رسید.
چندی پیش مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فعالیت مثبت وزیر صمت، گفت: آقای رزم حسینی نگاه بسیار دقیقی دارد و بسیار مناسب فعالیت میکند. اکنون دستور داده که مشکلات واردات خودرو در کمیته خودرو بررسی شود که خود این تصمیم نشان دهنده این است که دیگر با جنجال قرار نیست کار انجام شود و کارها بهتر از گذشته پیش خواهد رفت.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: نگاه وزیر صمت این است که خودرو انحصاری است و قصد دارد واردات خودرو را آزاد کند که نگاه کاملا منطقی دارد.
بیشتر بخوانید
در زمانهای گذشته که واردات خودرو آزاد بود و تجار به راحتی خودرو وارد میکردند، خودروسازان کشور دچار ضعف بودند و از این رو تولیدات داخلی به شدت ضعیف بود و تنوع محصولات هم نداشتیم. به گفته کارشناسان صنعت خودرو اگر بناست واردات خودرو آزاد شود، باید اقداماتی صورت گیرد که اول از همه ارز مورد نیاز را تامین کرد که در شرایط کنونی این کار امکان پذیر نیست.
حالا از این صحبت می توان برداشت کرد که از سال ۲۰۱۷ تاکنون هیچ وارداتی نداشتیم و به دلیل تحریمها مونتاژ خودرو هم نداشتیم، به نوعی میتوان گفت خودروسازهای چینی هم از ترس قطع شدن ارتباطشان با آمریکا ارتباط خود با کشورمان را هم قطع کردند. اما حالا این رویه گویا کمی بهتر شده است، یعنی این روزها شاهد فروش فوری و پیش فروش انواع خودروهای مونتاژی در کشور هستیم.
زمانیکه در رفت و آمد در بزرگراه ها هستیم، روی بیلبوردهای شهری تبلیغ انواع خودروهایی را مشاهده می کنیم که قطع به یقین در داخل ساخته نشده اند و به صورت مونتاژ قرار است به بازار عرضه شوند.
در این ۳ سالی که تحریم بودیم، خودروسازان در تلاش بودند صنعت خودرو را سرپا نگه دارند و به نوعی همانند بسیاری از خودروسازهای جهان به خودکفایی کامل برسیم و از مونتاژ کاری خارج شویم، اما حالا گویا قرار است با رویکرد جدید به قبل از تحریم ها برگردیم و مونتاژ در داخل کشور رونق پیدا کند!
البته که این روش آنچنان هم منطقی نیست و به گفته علی علیلو رئیس سابق کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی، قطعات داخلی خودرو تولید خوبی دارد و بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو از ارزبری فعلی را نیز می توان کاهش داد اما گویا زور راحت طلبی صنعت خودرو در مونتاژ بر تولید قطعات داخلی می چربد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به رونق خرید و فروش خودروهای چینی در بازار، گفت: خودروهای چینی که به تازگی در بازار به فروش می رسند به صورت CKD وارد و داخل کشور تولید می شود و به هیچ عنوان خودرویی به صورت CBU وارد کشور نمی شود.
او بیان کرد: 20 درصد خودروهایی که در داخل کشور به فروش می رود ساخت داخل است و تمام قطعات آنها از چین وارد می شود. به دلیل شفاف بودن فضای واردات خودرو، هیچ گونه واردات انحصاری و قاچاقی انجام نمیشود.
علی قاسمیان کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد موضوع واردات خودرو، گفت: اصولا یکی از موضوعاتی که آحاد جامعه بر روی آن اتفاق نظر دارند داشتن یک خودروی با کیفیت و در عین حال شیک و زیبا و همچنین برخورداری از حق انتخاب و تنوع بالا حین خرید خودرو است. یکی از ابزارهایی که می تواند در تحقق این هدف اثرگذار باشد اتصال به بازارهای خودروی جهانی و تولید کنندگان متنوع با رویکردها و دیدگاههای مختلف در توسعه خودرو است.
او ادامه داد: در نتیجه ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ بنابراین در حالت معمولی یعنی در صورتیکه شرایط کشور ما نیز مانند دیگر کشورهای دنیا باشد، واردات خودرو به کشور ما نیز می تواند مثبت و مفید باشد. اما نکته آنجاست که به خصوص در سالهای اخیر، شرایط کشور ما با دیگر نقاط دنیا متفاوت است؛ بنابراین اگر واردات خودرو به کشور ما تحت شرایطی که به برخی از آنها در ادامه اشاره می گردد صورت نگیرد نه تنها مفید نخواهد بود که آسیبهای جبران ناپذیری را ممکن است موجب شود.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در ابتدا باید توجه داشت در صورتی که قرار است واردات خودرو صورت بگیرد، این کار باید طی یک برنامه ریزی طولانی مدت و اطلاع قبلی خودروساز صورت بگیرد، بدین معنی که به عنوان مثال یک مدت ده ساله به خودروساز بدهیم و او را مطلع کنیم که ده سال دیگر واردات خودرو به کشور تحت یک برنامه مشخص صورت خواهد گرفت.
قاسمیان ادامه داد: در اینجا خودروساز باید مطلع باشد که قرار است با چه کلاس خودرویی رقابت کند؟ آیا خودروهای دست دوم نیز شامل واردات می شوند یا فقط خودروهای نو قرار است وارد شود؟ یا مثلا وضعیت گمرکی چه خواهد بود؟ آیا قرار است مالیات گمرکی صفر شود یا صرفا درصد آن کم شود؟ اگر قرار است کم شود چند درصد قرار است کم شود؟ یا بعنوان مثال قرار است با چه شیبی طی چند سال بعد به صفر درصد برسد. به هر حال وضع مالیات گمرکی در همه جای دنیا یک راهکار پذیرفته شده برای رونق تولید داخل و اشتغالزایی است.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: موضوع دیگری که باید مد نظر قرار گیرد این است که اگر دولت می خواهد واردات خودرو از یک کشور خارجی را آزاد کند، آیا این توانمندی را نیز دارد که ارتباط خودروساز را با قطعه سازان، موسسات آزمون و مجموعههای علمی و تحقیقاتی همان کشور آزاد کند؟
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اینکه ما به خودروساز مهلت بدهیم که طی یک بازه چندساله کارشناسی شده، خود را به سطح کیفی یک سری خودروهای هدف وارداتی برساند در صورتی منصفانه خواهد بود که طی این چند سال شرایط و زیرساختهایی را فراهم کنیم که خودروساز بتواند به راحتی، بدون فوت زمان و پرداخت هزینههای چندبرابری و مشکلات ناشی از تحریم، برخی از نیازهای خود که در داخل کشور امکان تامین آن وجود ندارد را با شرکتها و موسسات مرتبط درجه یک خارجی مرتفع کند.
ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ورود خودرو به کشور ممنوع است، در نتیجه برخی از شرکت های خودروساز خود اقدام به مونتاژ خودرو می کنند و اینگونه عوارض ورود هم نمی دهند. کشور ما صنعت خودروسازی ندارد و بهتر است بگوییم ما صنعت مونتاژکاری داریم.
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه در دو سه دهه اخیر صد درصد خودروسازان مونتاژ کار بوده اند، گفت: متاسفانه در صنعت خودروی کشور شاهد افزایش کیفیت خودروها نیستیم و در مقابل شاهد این هستیم که قیمت تمام شده در آنها بسیار بالاست.
در دنیا این تجربه ثابت شده که هیچ کشوری نمیتواند درهای خود را به سمت اقتصاد جهانی ببندد، اما بازگشایی درهای تجارت باید با هدف ایجاد رقابت و افزایش توان داخلی باشد تا کالای ایرانی با کیفیت، اولین انتخاب هموطنان باشد.
گزارش از فائزه شعبانی اصل
انتهای پیام/
لطفا بدون تعصب و جبهه گیری، خودروهای خود را با خودروهای کره ای مقایسه کنید
انحصار فقط دست مافیا را بازتر می کند، به مردم دروغ نگویید!
تعرفه بالا به خودروهای خارجی و بالا بردن قیمت خودروهای داخلی به بهانه های واهی، فقط تورم و خط فقر را بالا می برد.
با این تفکرات بیخود و ابلهانه گروهی از مردم به جایی نمیرسیم.
به این دوستان کم خرد باید گفت خودروهایشان را بگذارید کنار و دوچرخه سوار شوید آیا میتوانید و آیا جرات همچنین پیچاندن نسخه ای برای خودتان دارید!!!!!!؟؟؟؟؟
۱_آیا صف های دهها ملیونی را برای خودرو های صدها ملیون تومنی نمیبینند!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
۲_آیا اصلا چشمانشان اینهمه فرسودگی ناوگان تجاری و کاری و باری و عمومی و تاکسی شهری را میبینند!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
۳_آیا با همین تولید بسیار کم میخواهیم منطقه ای و یا جهانی!!!!!!!!شویم!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟
و دهها سوال دیگر
این تولید بسیار کم و ناچیز اصلا شایسته ایران و ایرانی نیست .
یک بار هم که شده تولید کشور بزرگی همچون ایران را با تویوتا مقایسه کنید.
یکبار هم که شده تولید کشور بزرگ ایران را فقط با تک کارخانه ای همچون هیوندا مقایسه کنید.
نامردهای وطنی!!!! صدها مورد دیگر هم هست، چرا اینقدر از زیاد بودن خودرو در ایران میگویید!!!!!؟؟؟؟؟ یقینا میستوبیشی یک فرد ژاپنی تولیدش از کشور ما بیشتر است!!!؟؟؟
به نظرم اگر هر ایرانی یک خودرو هم داشته باشد و تولید کشورمان بازار نیم ملیاردی اطراف را فقط نشانه و هدف بگیرد باز هم چندان گزافه نگفتیم.
نکته مهم این است که ورود به خودروهای برقی ورود به جهانی نوین است.
ایران عزیز ما میباید به تولید بیش از ده ملیون خودرو در سال برسد ،تعداد خودروسازی های بسیار در نتیجه قطعه سازی های فراوان شکل خواهند گرفت ،خیابانها و کوچه ها بهتر و عریضتر خواهند شد راهها بیشتر در سراسر شهرها و روستاهای ایران گسترش خواهند یافت ،تعداد پالایشگاهها افزایش خواهند یافت و درآمد زایی و شغلهای بسیاری هم در داخل کشور و هم در مورد صادرات به بیرون کشور شکل خواهند گرفت.
واردات انبوه خودرو صنعت قطعه سازی را رونق میدهد به نظرم ایران ما ظرفیت داشتن شصت ملیون خودرو را دارد.پس واردات خودرو باید آزاد شود.
لزومی ندارد همه خودروها سواری و بنزینی باشند ،خودروهای برقی سنگین و سبک هر چقدر وارد کشور بشود این نشانه پیشرفت و نخبگی کشور است نه مصرفی و وابسته بودن کشور.
باید در کوتاهترین زمان کشور را پیشرفت داد.
مقایسه بی ربطی است نابغه ایرانی!!!!!!
چقدر ما نخبه و نابغه داریم!!!
خدایا شکرت.
در تولید خودرو هر آنچه بتوانیم باید به تولید بیشتر برسیم.
کمی فکر کن بعد نظر بده.
چون گرسنته باید لیوان آبتو دور بندازی
ملت ما عجیبترین ملتن یعنی بعضی وقتا به ضرر خودشونم حرف میزنن
چرا باید پول تویوتا رو بدی ولی پژو سوار بشی
بابا شماها چ میدونید
کمی فکر کن دوست عزیز.
کمی فکر کن بعد حرف بزن.
کمی دانشت را بالاببر،فهمیدن بیشتر گناه و جرم نیست.
جهان امروز جهان توانایی و دانایی است .خودرو هم دانایی و هم توانایی بشر را نشان داده ،خودرو و برق آنقدر در زندگی های ما مهمند که حالا زندگی و مرگ انسانها را رقم میزنند،نمیدانی بدان،آگاه باش،آگاهی هنر است جرم نیست.
بهترین جنبش سبز میتواند واردات گسترده و ملیونی خودرو برقی باشد.عزیزم
خدا به انسان عقل داده.
الکی نظر نده
آیا نام خودرو برقی به گوشت خورده!!!!؟؟؟؟
با میاد شدیم هشتاد ملیون.
البته به صورت تیکه تیکه
خودرو ایرانی نخریم تا کمرشون بشکنه
به اجبار باید فرغون های ایران فرغون و سایپا فرغون رو سوار بشیم
قشنگ با همین فرمون برید جلو ماشالله
بلاخره روز قیامتی هم هست که جواب پس بدید تک تکتون
:)))))
باز هم میگویید فرصت بدهیم و با اطلاع قبلی باشد؟