بسته انتخابات شوراها؛

از اعلام نحوه اخذ رأی الکترونیکی تا اهمیت حضور مردم پای صندوق های رأی

آخرین خبرها و شنیده های انتخاباتی شوراها در خراسان جنوبی را در بسته زیر مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، یازده روز دیگر تا انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باقی مانده و بازار اخبار و شنیده‌های انتخاباتی در این ایام رونق گرفته است.

برگزاری الکترونیکی انتخابات شورای اسلامی شهر بیرجند

ناصری فرماندار بیرجند گفت: مقدمات انتخابات الکترونیکی در مرکز استان با آموزش کاربران، فراهم کردن تجهیزات لازم و ارسال تعدادی از صندوق‌های الکترونیک از سوی وزارت کشور آغاز شده است و نحوه رأی دادن الکترونیکی نیز از طریق صدا و سیما و سایر رسانه‌ها به مردم آموزش داده می‌شود.

او با اشاره به نحوه اخذ رأی الکترونیکی افزود: احراز هویت در تمامی شعب اخذ رأی سراسر کشور یکسان است و فرقی میان انتخابات الکترونیکی و دستی در این زمینه وجود ندارد؛ همچنین احراز هویت رأی دهندگان فقط یک بار انجام می‌شود.

ناصری اظهار کرد: در روند اخذ رأی الکترونیکی پس از احراز هویت، شناسنامه فرد مُهر می‌شود و شماره ملی وارد سامانه شده و احراز هویت صورت می‌گیرد.

از اعلام نحوه اخذ رأی الکترونیکی تا اهمیت حضور مردم پای صندوق های رأی

فرماندار بیرجند تصریح کرد: سپس کارت اخذ الکترونیکی رأی در اختیار فرد قرار می‌گیرد و به جای آنکه کاغذی به عنوان تعرفه دریافت و اسامی روی آن نوشته شود، فرد پای دستگاه می‌رود و با وارد کردن کد داوطلب، تصویر او را روی صفحه مانیتور مشاهده می‌کند و پس از آنکه رأی خود را ثبت کرد، دکمه پایان رأی‌گیری را می‌زند.

او گفت: دستگاه رأی فرد را چاپ کرده و برش می‌زند و آن را در صندوق پیش‌بینی شده زیر دستگاه می‌اندازد.

ناصری بیان کرد: تسریع در روند رأی‌گیری و شمارش آرا از مزیت‌های انتخابات الکترونیکی است و شهرستان بیرجند با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، ۹ عضو اصلی شورای شهر و ۶ عضو علی‌البدل دارد.

فرماندار بیرجند افزود: حدود پنج هزار نفر عوامل اجرایی، نظارتی، حفاظتی و ستادی کار برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد ماه را در این شهرستان برعهده دارند.

او عنوان کرد: به منظور افزایش سرعت در روند انتخابات و حفظ سلامتی مردم، شعب اخذ رأی این شهرستان ۱۵ درصد نسبت به انتخابات دوره گذشته شورا‌ها و ریاست جمهوری افزایش یافته است.

ناصری اظهار کرد: تعداد شعب اخذ رأی در شهرستان بیرجند از ۲۰۵ شعبه در انتخابات ۹۶ به ۲۳۰ شعبه در انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزایش یافته است.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه از مجموع ۲۳۰ شعبه اخذ رأی، ۱۱۵ شعبه شهری که پنج شعبه آن سیار و مابقی ثابت است اظهار کرد: از ۱۱۵ شعبه روستایی، ۳۰ شعبه ثابت و ۸۵ شعبه سیار است که از این تعداد ۲۲ شعبه سیار برای انتخابات ریاست جمهوری در روستا‌هایی که انتخابات شورا ندارند رأی مردم را جمع‌آوری می‌کنند.


بیشتر بخوانید


او گفت: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا یکی از موضوعات مهم در برگزاری انتخابات، رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از شیوع این ویروس است که برای تحقق این امر نیز در شعب اخذ رأی برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته و در این راستا برخورداری از فضا‌های مناسب، امکان تهویه مناسب هوا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در بازنگری شعبه‌های اخذ رأی لحاظ شده است.

حضور در انتخابات، رأی به جمهوری اسلامی

مولوی عبدالهی امام جمعه اهل سنت اسدیه در مورد اهمیت انتخابات گفت: مشارکت در انتخابات یک اصل قطعی است و همه باید در انتخابات شرکت کنند.

او افزود: لازم است همه مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشند چراکه اگر ملت حضور پرشور در انتخابات داشته باشند یعنی به نظام جمهوری اسلامی ایران رأی داده اند و این باعث عزت و اقتدار نظام می شود.

مولوی عبدالهی بیان کرد: تا زمانیکه مردم حضور فعالی در صحنه‌های مختلف نظام داشته باشند دشمن نمی تواند تحرکاتی علیه نظام جمهوری اسلامی و مردم داشته باشد.

از اعلام نحوه اخذ رأی الکترونیکی تا اهمیت حضور مردم پای صندوق های رأی

امام جمعه اهل سنت اسدیه عنوان کرد: لازم است برای حفظ عزت، اقتدار، اتحاد و انسجام جمهوری اسلامی و ملت ایران مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشیم.

او در مورد انتخاب اصلح، اظهار کرد: این حق به مردم داده شده که اصلح را انتخاب کنند هرچند اصلح از دیدگاه‌های مردم مختلف است.

مولوی عبدالهی گفت: آنچه امروز بیشتر در جامعه نسبت به آن صحبت می شود این است که مشکلات اقتصادی و موضوع معیشت مردم برطرف شود.

امام جمعه اهل سنت اسدیه عنوان کرد: در وهله اول انتظار مردم این است که به امور زندگی آن‌ها رسیدگی شود و بعد از رفع مشکلات اقتصادی است که انتظار می رود با انتخاب اصلح توسط مردم شاهد رفع مشکلات باشیم.

او ضمن دعوت همه برای مشارکت حداکثری در انتخابات، گفت: قهر کردن با صندوق رأی به مصلحت ملت نیست.

مولوی عبدالهی تصریح کرد: ما وظیفه خود را انجام دهیم در انتخابات شرکت و اصلح را انتخاب کنیم حال اینکه فرد منتخب به وظیفه خود عمل کند یا نه، مسیولیت با خود اوست.

در جلسه هم اندیشی رؤسای بازرسی و قضایی یگان‌های نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی، محمدپور رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو با نگاه به آیات قرآن گفت: در کنار آیه وأعدوا لهم ما استطعتم من قوه که نیرو‌های مسلح را دعوت می‌کند به توانمندسازی و کسب قدرت، قرآن در آیات دیگری از ورود به مسائلی که آن‌ها را دچار نزاع و درگیری می‌کند، منع کرده است و عرصه دخالت در امور سیاسی و انتخاباتی یکی از مصادیق بارز آن است.

او آموزش و آگاه‌سازی را از مصادیق مهم پیشگیری از وقوع جرم عنوان کرد و افزود: یکی از دلایل برگزاری این جلسه آسیب شناسی دوره‌های آموزشی قبل همچنین هم اندیشی برای استفاده از روش‌های نوین آموزشی برای ارتقای دانش کارکنان نیرو‌های مسلح است.

در ادامه دادستان نظامی خراسان جنوبی حضور در انتخابات را مظهر اراده سیاسی دانست و بیان کرد: منع دخالت نظامیان در انتخابات دلایل شرعی و عقلی دارد و حضور نیرو‌های مسلح له یا علیه یکی از کاندیدا‌ها تلقی بدی در ذهن مردم ایجاد می‌کند و می‌تواند خسارت جبران ناپذیری داشته باشد.

این روزها در فضای مجازی چه می گذرد؟

یکی از کاندید‌های شورای شهر بیرجند در فضای مجازی نوشت: یکی از مشکلات بزرگ این شهر پنهان کاری مسئولان است که من این کار را انجام نخواهم داد.

شنیده‌های مجازی حاکی از تبلیغات زودهنگام یکی از کاندید‌اهای شهر فردوس در فضای مجازی است.

کاربران فضای مجازی خبر از حضور کاندیدای شورای شهر نهبندان در روستا‌های دور افتاده این منطقه می دهند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار