باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روز‌های رسانه می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، یازده روز دیگر به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه های داخلی کشور می پردازد.

 

جدال کارنامه با برنامه/

روزنامه جوان: نامزد‌ها متعهد به عدالت اجتماعی و کاهش فاصله فقیر و غنی شوند

در ابتدا به جذاب‌ترین تیتر‌های روزنامه‌های راستی پرداختیم، «نامزد‌ها متعهد به عدالت اجتماعی و کاهش فاصله فقیر و غنی شوند» تیتری که روزنامه جوان به آن پرداخته و به دو کلید واژه عدالت اجتماعی و کاهش فقر پرداخته است. جوان در این سرمقاله درباره دو توقع مهم از نامزد‌ها نوشته: توقع از کاندیداها این است که در صورت پیروزی، خود را به عدالت‌ اجتماعی و کاهش فاصله فقیر و غنی و همچنین مبارزه با فساد و علاوه بر این تقویت تولید داخلی و مبارزه با قاچاق و واردات بی رویه و افرادی که با پر کردن جیب خود از طریق واردات کمر تولید داخلی را می‌شکنند، متعهد بدانند.

جدال کارنامه با برنامه

روزنامه جوان مهمترین حاشیه اولین مناظره را کارنامه نامزدها معرفی کرده و در مطلبی با تیتر «جدال کارنامه با برنامه» نوشته است در حالی که خیلی از نامزدها درصدد ارائه برنامه‌های خود بودند، اما برخی دیگر با بی اعتنایی به سوالات مطرح شده در مناظره، اقدام به حمله لفظی به یکدیگر کردند.

جدال کارنامه با برنامه/

بد اخلاقی و فرار از پاسخگویی شگرد نمایندگان دولت در اولین مناظره

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان «بد اخلاقی و فرار از پاسخگویی شگرد نمایندگان دولت در اولین مناظره»؛ مهرعلیزاده و همتی را نمایندگان دولت معرفی کرد و به این مسئله پرداخت که متأسفانه دو نامزد ائتلاف حاکم بر دولت، اختیاری از خودشان ندارند، به همین دلیل هم طبق دیکته پدرخوانده‌ها و اتاق‌های جنگ روانی، وسط مناظره اقتصادی، دیکته‌های سیاسی را روخوانی کردند! کیهان در این گزارش، نقدی صریح به مهرعلیزاده کرد و نوشت: مهرعلیزاده، طوری از رشد و رونق اقتصادی در دولت خاتمی، سخن گفت که انگار غیر از همین مردم، دست رد به سینه هاشمی و معین و کروبی و مهرعلیزاده زدند.

جدال کارنامه با برنامه/

مناظره برای منازعه

روزنامه شرق نیز از ترکش منازعات در مناظرات دور نماند و تیتر زد «مناظره برای منازعه»؛ روزنامه شرق در این گزارش به جای خالی برخی که از فیلتر صلاحیت عبور نکردند پرداخت و تخصص و اقتصاد را حلقه مفقوده مناظره پانزده خرداد معرفی کرد و نوشت: اولین مناظره به لحاظ فرم برگزاری و بگومگوی‌های مرسوم نه تنها چیزی از مناظره‌های انتخابات گذشته کم نداشت و بلکه حتی بیشتر هم بود، این مناظره نــه چنگی بــه دل زد و نه جــذاب و تهییج کننده به نظر آمد. غیبت چهره‌های شــاخص در نتیجه رد صلاحیت‌ها و تکراری شــدن نوع و مدل حملات نامزدها به هم، اثــرش را بر نخســتین مناظــره با موضــوع اقتصاد گذاشــت و نتیجه از نــگاه تحلیلگــران انتظارها را برآورده نکــرد. 

آرمان ملی: کوه، موش زایید

بهمن آرمان در گفتگو با روزنامه آرمان ملی با اشاره به مناظره نامزد‌های انتخاباتی و عملکرد ضعیف آن‌ها در مناظره اول، گفت: دوباره کوه، موش زایید؛ مناظره اول نشان داد نامزد‌ها نمی‌توانند شرایط کشور را تغییر دهند.

حاکمیت مردم را به انتخابات دعوت کند

احمد مازنی، فعال سیاسی اصلاح طلب هم از حاکمیت خواست تا مردم را با انتخابات آشتی دهد؛ مازنی در این باره گفت: حاکمیت موظف است برای دعوت از مردم فرش قرمز پهن کند و از بیان مسائلی، چون کم اهمیت بودن حضور مردم پرهیز کنند، زیرا این حقی است که باید برای مردم اعمال شود و مردم بدانند در صورتی که این حق اعمال نشود صندلی‌ها در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که به آن‌ها اعتقادی نداریم.

آفتاب یزد: خلاء بزرگی به نام برنامه

روزنامه آفتاب یزد هم بی برنامگی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری را نشانه گرفت و با تیتر «خلاء بزرگی به نام برنامه» از برنامه نداشتن این نامزد‌ها انتقاد کرد و نوشت: در اولین مناظره انتخاباتی کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در حوزه تولید و صنعت کشور به موضوعاتی مثل موانع تولید و آسیب‌های مافیای واردات قاچاق برای تولید اشاره کردند، اما هیچ یک برنامه خود را برای رسیدن به اهداف مورد نظر مثل مبارزه با قاچاق، هدایت نقدینگی به سمت تولید، جذب سرمایه و روش‌های دیگر خصوصی‌سازی اعلام نکردند.

ابتکار: وعده‌های کارشناسی نشده

روزنامه ابتکار هم از وعده‌های اقتصادی نامزد‌ها انتقاد کرد و آن‌ها را کارشناسی نشده خواند و نوشت: در مناظره‌های انتخاباتی در هر دوره‌ای طبیعی است که کاندید‌اها با وعده‌هایی به دنبال جلب نظر جامعه باشند. این روند گاهی ممکن است همراه با وارد کردن اطلاعات غلط در برخی مسائل اقتصادی باشد، اما در مناظره شنبه‌ شب در برنامه‌ها و راهکار‌ها اثری از کار کارشناسی نبود و بیشتر مسائل شخصی و سیاسی شده بود؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که راهکاری مناسب برای مسائل اقتصادی در مناظره روز شنبه به میان بیاید.

اشتباهات نامزد‌ها در مناظره

انتقاد به نامزد‌های انتخاباتی در مناظره اول به روزنامه ابتکار هم کشیده شد و این روزنامه گزارش خبرآنلاین در خصوص اشتباهات نامزد‌ها در اولین مناظره انتخاباتی خود را در روزنامه خود استفاده کرد؛ کارشناسی نبودن صحبت‌ها، بحث و جدل‌های بی مورد، بی برنامگی، عدم استفاده از زبان بدن در بین کاندیداها، عدم شناخت کامل از حالت‌های ارتباط با دوربین و مخاطب از عمده ایراداتی بود که روزنامه ابتکار در خبر خود به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین به آن پرداخته بود.

روزنامه اطلاعات: ارزیابی نخستین مناظره تلویزیونی نامزد‌ها

در یادداشت روزنامه اطلاعات مناظره روز شنبه نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری از دو منظر بررسی شده است. نخست آنچه نباید می‌گفتند؛ دوم آنچه باید گفته می‌شد.

در این یادداشت آمده است در نیمه اول مناظره باید به دو نفر کارت قرمز و به چند نفر کارت زرد می‌دادند. بخشی از این مسابقه تکرار همان سناریویی است که در مناظره‌های انتخابات گذشته صورت گرفت.

نگارنده یادداشت روزنامه اطلاعات ضمن تشکر از مجری مناظره نوشت: علی رغم تلاش قابل تحسین مجری متین رسانه ملی برای برقراری آرامش، باز هم فرافکنی، خشونت کلامی و عدم رعایت حرمت حریف به جای عدالت و انصاف و حفظ شان دیگران در گفتار بعضی نامزد‌ها آشکار بود، آن هم در حالی که علاوه بر پخش مستقیم مناظره یاد شده از شبکه‌های صوتی و تصویری صدا و سیما، لااقل دو شبکه تلویزیونی فارسی زبان خارج تیز این برنامه را به صورت مستقیم پوشش می‌دادند.

آنچه نامزد‌ها باید می‌گفتند صحبت‌های کارشناسانه مبتنی بر واقعیات میدانی، ارائه استدلال با عدد و رقم و جدول و منحنی، نشان دادن کفایت خود برای حل مشکلات عظیم کشور و متقاعد کردن مردم به توانایی گشودن گره از دست و پای معیشت دشوار زندگی آن‌ها بود که بعضی نامزد‌ها یا بدان نپرداختند یا تصور کردند با فرار از مسئولیت مشترکی که در مناصب حکومتی داشته‌اند، مردم از آنان خواهند پذیرفت که همه نقطه ضعف‌ها و کم کاری‌ها به گردن دیگران است.

در یادداشت این روزنامه آمده است افشای مطالبی که حتی اگر وجود خارجی داشته باشند جزو سیاست رسمی نظام نیستند فقط حربه دادن به دست دشمنان ایران است و باعث نمی‌شود مردم باور کنند فلان کاندیدا می‌تواند گوی سبقت را از دیگران برباید.

جمهوری اسلامی: مطالبه اصلی اینست

در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی آمده است سخنرانی رهبر انقلاب در روز ۱۴ خرداد که با صراحت گفتند به بعضی از افراد در جریان احراز صلاحیت‌ها در شورای نگهبان جفا و ظلم شده، دریچه جدیدی را برای نگاه عمومی به عملکرد شورای نگهبان گشوده است.

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است قبل از آنکه رهبر انقلاب درباره جفا و ظلم به میان آورند بسیاری از مردم، فعالان سیاسی، و حوزوی، دانشگاهیان و فعالان رسانه‌ای به چنین ظلمی معتقد بودند، اما عده‌ای از جمله خود اعضای شورای نگهبان تلاش می‌کردند با ترسیم هاله‌ای از عصمت در اطراف این شورا خود را مصون از خطا جلوه دهند و نقطه نظر‌های خود را عین صواب بدانند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار