معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: در ماه‌های اخیر روند پیشرفت تکمیل پرونده ثبت جهانی آسبادهای منطقه سیستان سرعت بیشتری پیدا کرده است.

منصوره ملاالهی معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، در اینباره با اشاره به پیگیری و تلاش برای ثبت آسبادهای سیستان در فهرست آثار جهانی اظهارداشت: در جدیدترین فعالیت تصویربرداری هوایی این آثار ارزشمند در دستور کار این حوزه و پایگاه ملی آسبادهای سیستان قرار گرفته است.

او با بیان اینکه مجموعه آسبادهای ثبتی منطقه سیستان شامل هفت اثر است خاطرنشان کرد: آسبادهای قلعه‌رستم در محدوده تاریخی حوضدار، آسباد دوقلوی قلعه رستم، آسباد کوچک مچی و از جمله این آسبادهای هستند که پرونده میراث جهانی آن‌ها به طور مشترک توسط سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی در دست تهیه است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه پیش از این مرمت این بناها با اقداماتی از جمله استحکام‌بخشی قسمت‌های آسیب‌دیده، مرمت تزئینات خشتی و اجرای اندود کاهگل صورت گرفته تصریح کرد: قرار است طبق برنامه زمان‌بندی شده پرونده آسبادهای سیستان تا شهریور امسال به ستاد مرکزی ارسال شود.

 آسبادهای سیستان به عنوان قدیمی‌ترین نوع آسیای بادی در ایران و جهان شناخته می‌شود که پیرامون شهر زابل و در مسیر بادهای ۱۲۰ روزه، بیشتر به صورت منفرد و گاه به صورت دوقلو ساخته شده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار