معاون آبخیزداری اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان:

۷۶۹ هزار هکتار عملیات و مطالعات آبخیزداری در استان اصفهان انجام شد

ابوطالب امینی گفت: در سه سال گذشته انواع عملیات و مطالعات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح ۷۶۹ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان اصفهان انجام شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ابوطالب امینی معاون اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: ۳۴۱ هزار هکتار از ۷۶۹ هزار هکتار مربوط به عملیات و ۴۲۸ هزار هکتار مربوط به مطالعات آبخیزداری بوده است.

او جذب اعتبار بخش آبخیزداری در این مدت را حدود ۱۲۳ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: بیش از ۷۸ نقطه سیل خیز استان با اجرای طرح‌های آبخیزداری زیر پوشش قرار گرفت تا احتمال خطر بروز سیلاب در آن به حداقل برسد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اهمیت مهار و استفاده بهینه از سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها خاطرنشان کرد: بر مبنای ۱۸۰ تحقیق انجام شده در سطح کشور، عملیات آبخیزداری در هر هکتار می‌تواند به استحصال ۵۳۰ مترمکعب سیلاب و روان‌آب شود.

امینی با بیان اینکه جلوگیری از فرسایش خاک از دیگر ثمرات اجرای طرح‌های آبخیزداری است، تصریح کرد: سالانه افزون بر ۲ میلیارد تُن فرسایش خاک در کشور گزارش می‌شود که با اجرای عملیات مرتبط می‌توان، این رقم را به ۹ تن در هکتار کاست که کمک بزرگی به حفظ خاک است.

او به گستره بیابان‌ها و مناطق خشک در استان اشاره کرد و گفت: مناطقی مانند کاشان و آران و بیدگل، اردستان، شرق اصفهان، خور و بیابانک، تودشک، سجزی، حاشیه تالاب بین المللی گاوخونی و نایین در اواخر زمستان و اوایل بهار مستعد وقوع سیل و سیلاب هستند و اجرا و افزایش پروژه‌های آبخیزداری در آن‌ها ضروری است.

معاون اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه کمبود منابع مالی اصلی‌ترین چالش این حوزه است، اضافه کرد: اجرای انواع عملیات آبخیزداری و آبخوانداری موضوعی اساسی در حفاظت از منابع طبیعی به شمار می‌رود و تخصیص اعتبار کافی برای پیگیری و افزایش آن سبب توسعه خواهد شد.

آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه ریزی مستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع عرصه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می‌تواند بصورت مکانیکی یا بیولوژیکی مانند احداث انواع سیل‌بَند سنگی و سنگی مَلاتی و پخش سیلاب باشد.

نگاهی به وضعیت عرصه‌های طبیعی اصفهان حاکیست که این خطه با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن را معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) دربرگرفته است.

جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.