حجت الاسلام و المسلمین معزی گفت: براساس اسناد، امام صادق (ع) بزرگترین شخصیت علمی جهان اسلام در عصر خود بوده اند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی معزی سخنران و کارشناس مذهبی در گفت وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: همواره بزرگترین و مهمترین فرقه شیعی فرقه اثناعشری یا دوزاده امامی است که به شیعه جعفری نیز معروف و مشهور است. اکنون شیعیان کشور‌های ایران، عراق، افغانستان، پاکستان، هند و ... عمدتا پیرو این مذهب هستند. در ترکیه و سوریه نیز شیعیان علوی زندگی می‌کنند که از نظر اعتقادی با شیعیان اثناعشری (جعفری) در برخی موارد نزدیک هستند و در برخی موارد اختلافاتی دارند.

حجت الاسلام و المسلمین معزی با اشاره به این که چرا شیعیان اثناعشری رئیس مذهب خود را امام صادق (ع) می‌دانند بیان کرد: اول اینکه در دوره امام صادق (ع) حوزه علمی و اسلامی رونق فراوانی پیدا کرد و خود امام صادق (ع) در این زمینه نقش اصلی و محوری داشتند و معارف اصلی شیعه بیش از هر یک از ائمه از امام صادق (ع) روایت شده است.

امام صادق (ع) داناترین فرد امت پیامبراکرم (ص) / چرا امام ششم را رئیس مذهب تشیع نامیده اند؟

وی ادامه داد: ثانیا فرقه‌ها و مذاهب کلامی و فقهی اهل سنت تقریبا از زمان امام صادق (ع) به بعد پدید آمده است و شیعیان در مقابل اهل سنت خود را پیرو مذاهب فقهی مختلف از جمله حنفی، مالکی و... می‌دانند؛ بنابراین از برجسته‌ترین شخصیت علمی آن عصر یعنی وجود مقدس آن حضرت پیروی کرده و رئیس مذهب خود را امام صادق (ع) معرفی می‌کنند.

جایگاه علمی امام صادق (ع) از دیدگاه علمای مذاهب مهم اهل سنت

این کارشناس مذهبی با اشاره به جایگاه علمی امام صادق از دیدگاه علمای مذاهب اهل سنت گفت: امام صادق (ع) بزرگترین شخصیت علمی جهان اسلام در دوره خویش بودند و شواهد زیادی بر این مطلب وجود دارد. نعمان بن ثابت بن زوطی معروف به «ابوحنیفه» پیشوای فرقه‌ی بزرگ حنفی که از شاگردان امام صادق (ع) است درباره عظمت علمی امام صادق (ع) چنین اعتراف می‌کند که «من فقیه‌تر و داناتر از جعفربن محمد ندیده‌ام. او داناترین فرداین امت است». (سیراعلام النبلاء، شمس الدین ذهبی، ج۶، ص۲۵۷).

حجت الاسلام والمسلمین معزی با اشاره به اینکه باید در هر حوزه‌ای به دانشمند‌ترین فرد در حوزه علمی مراجعه و از کلام او پیروی کرد گفت: شیعیان افتخار می‌کنند که پیرو چنین شخصیتی هستند. مالک بن انس رئیس و پیشوای فرقه مالکیه هم که خود نیز مدتی شاگرد امام صادق (ع) بوده است، در مورد ایشان می‌گوید«هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به قلب هیچ بشری خطور نکرده است، از مردی که با فضیلت‌تر از جعفربن محمد باشد. هرگز نشد که به محضرش شرف یاب شوم الا اینکه زیر اندازش را از زیر پایش برداشته و زیر پای من می‌گستراند».

امام صادق (ع) داناترین فرد امت پیامبراکرم (ص) / چرا امام ششم را رئیس مذهب تشیع نامیده اند؟

این کارشناس مذهبی ادامه داد: «ابن شبرمه» قاضی و فقیه نامدار کوفه، درباره امام صادق (ع) می‌گوید« به یاد ندارم حدیثی را از جعفربن محمد شنیده باشم جز این که درعمق جانم تاثیر گذاشته باشد. از او شنیدم که در نقل حدیث فرمودند که از جدم و از رسول خدا (ص) این روایت را نقل می‌کنم. به خدا سوگند! نه جعفربن محمد در نقل روایات از پدرش دروغ می‌گفت و نه برجدش دروغ می‌گفت و نه او بر پیامبر (ص)، یعنی آنچه که در سلسله سند روایات جعفر بن محمد وجود دارد، همگی درست است».

وی افزود: نکته بسیار قابل توجه در مورد امام صادق (ع) که موجب برتری ایشان از سایر راویان حدیث پیامبر (ص) می‌شود همین نکته است. امام صادق (ع) تنها کسی است که در عصر خویش مستقیما با چنین واسطه‌ای از رسول خدا روایت می‌کند. ایشان در روایت از رسول خدا (ص) همواره به نوشته‌های جدش امیرالمؤمنین (ع)  استناد می‌کردند.

دلیل ضرورت پیروی از کلام امام صادق (ع) چیست؟

حجت الاسلام و المسلمین معزی با اشاره به دلیل ضرورت پیروی از کلام امام صادق (ع) در اختلافات علمی و دینی گفت: شیعیان معتقدند که اگر  یک فرد مسلمان بخواهد قرآن را که کلام خداست بفهمد، باید از امام صادق (ع) ، کسی که علم خود را از پدرانش و از امیرالمؤمنین (ع) که کاتب و نویسنده وحی بود گرفته است، پیروی کند.

امام صادق (ع) داناترین فرد امت پیامبراکرم (ص) / چرا امام ششم را رئیس مذهب تشیع نامیده اند؟

این کارشناس مذهبی در پایان گفت:  با توجه به  اعتقاد شیعیان باید هر جا که در شناخت کلام رسول خدا (ص) و تفسیر قرآن در بین مسلمانان و دانشمندان مذاهب اسلامی اختلاف شد، به کلام امام صادق (ع) مراجعه و دانش را برداشت کنیم و ایشان را فصل الخطاب اختلافات علمی، کلامی، فقهی و تفسیری قرار بدهیم؛ چرا که علم ایشان از علم امیرمؤمنان است و علم ایشان از رسول خدا (ص) و علم رسول خدا از جبرائیل و علم او از ربّ جلیل است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار