فضاپیمای اسپیس ایکس برای انجام چند آزمایش زیست شناسی و علوم فیزیکی به ایستگاه فضایی متصل شد و کار خود را به زودی آغاز می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ناسا؛ فضاپیمای باری SpaceX Dragon روز شنبه، ۵ ژوئن به طور مستقل در مدار ایستگاه فضایی قرار گرفت. شین کیمبرو و مگان مک آرتور در حال نظارت بر عملیات اتصال این فضاپیما به ایستگاه فضایی هستند.

این بیست و دومین مأموریت پیمانکاری تأمین نیرو SpaceX است. ربات Canadarm2 داده‌ها را استخراج می‌کند و فضانوردان آن‌ها را در طول راهپیمایی‌های فضایی برنامه ریزی شده در ۱۶ و ۲۰ ژوئن در ایستگاه فضایی نصب می‌کنند. فضاپیمای Dragon، سوم ژوئن از مجتمع 39A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به فضا پرتاپ شد. پس از اینکه Dragon به ایستگاه فضایی متصل شد، فضاپیما با داده‌های تحقیقاتی که از فضا جمع کرده به زمین باز می‌گردد.


بیشتر بخوانید

پرتاب موشک SpaceX و فرود موفقیت آمیز Dragon روی کشتی باری


از جمله آزمایش‌های علمی که Dragon در فضا:

ماهی مرکب سمیبیوتیک و میکروب

فضاپیمای باری SpaceX Dragon به ایستگاه فضایی متصل شد

مطالعه تاثیر جاذبه در تعاملات حیوانات و میکروب‌ها (UMAMI) با استفاده از ماهی مرکب bobtail و باکتری‌ها و همچنین اثرات پرواز فضایی بر فعل و انفعالات بین میکروب‌های مفید و حیوانات یکی از آزمایش‌های این فضاپیماست. میکروب‌های مفید نقش مهمی در رشد طبیعی بافت‌های حیوانی و حفظ سلامت انسان دارند، اما نقش جاذبه در شکل گیری این فعل و انفعالات هنوز مبهم است. این آزمایش می‌تواند از توسعه اقداماتی برای حفظ سلامت فضانوردان و شناسایی راه‌های محافظت و تقویت این روابط برای کاربرد‌های روی زمین پشتیبانی کند.

تولید پنبه سخت

فضاپیمای باری SpaceX Dragon به ایستگاه فضایی متصل شد

پنبه در بسیاری از محصولات استفاده می‌شود، اما برای تولید آن مقدار قابل توجهی آب و مواد شیمیایی کشاورزی لازم است. مطالعه (TICTOC) بر بهبود انعطاف پذیری پنبه، استفاده از آب و ذخیره کربن متمرکز است. روی زمین، رشد ریشه به جاذبه بستگی دارد. TICTOC می‌تواند تعریف کند که کدام عوامل محیطی و ژن‌ها رشد ریشه را در جاذبه خرد کنترل می‌کنند. دانشمندان می‌توانند از آموخته‌های خود برای تولید انواع پنبه که به آب و آفت کش کمتری نیاز دارند استفاده کنند.

خرس‌های آبی

فضاپیمای باری SpaceX Dragon به ایستگاه فضایی متصل شد

جانورلن آبزی Tardigrades، که به دلیل ظاهر خود در زیر میکروسکوپ به نام خرس آب نیز شناخته می‌شوند، موجوداتی هستند که می‌توانند محیط‌های شدید را تحمل کنند. آزمایش Cell Science-۰۴ با هدف شناسایی ژن‌هایی که در سازگاری و زنده ماندن خرس آبی در این محیط‌های پر تنش نقش دارند، انجام شده است. نتایج این آزمایش می‌تواند درک دانشمندان از عوامل استرس زا که بر انسان در فضا تأثیر می‌گذارند را ارتقا دهد.

سونوگرافی در فضا

دستگاه دستی، تجاری Butterfly IQ سونوگرافی می‌تواند قابلیت‌های پزشکی مهمی را برای خدمه در پرواز‌های فضایی طولانی مدت فراهم کند. این مطالعه استفاده از یک واحد سونوگرافی در کنار یک دستگاه محاسبات سیار را در گرانش نشان می‌دهد. نتایج آن کاربرد‌های بالقوه‌ای برای مراقبت‌های پزشکی در محیط‌های دور از زمین دارد.

توسعه درایور‌های ربات بهتر

یک تحقیق ESA (آژانس فضایی اروپا)، اثربخشی بازو‌های رباتیک و وسایل نقلیه فضایی را از راه دور با استفاده از واقعیت مجازی و رابط‌های لمسی آزمایش می‌کند. خلبان با مقایسه فناوری‌هایی که اخیراً برای دورکاری با فن آوری‌های مورد استفاده برای هدایت فضاپیمای Canadarm۲ و سایوز استفاده شده، فن آوری‌های موجود و جدید را در زمینه جاذبه میکرو مطالعه می‌کند. این مطالعه همچنین عملکرد فضانوردان را در استفاده از رابط‌های زمینی و پرواز‌های فضایی مقایسه می‌کند. نتایج می‌تواند به بهینه سازی ایستگاه‌های کاری در ایستگاه فضایی و وسایل نقلیه فضایی آینده برای انجام مأموریت به ماه و مریخ کمک کند.

فضاپیمای باری SpaceX Dragon به ایستگاه فضایی متصل شد

قدرت

صفحات خورشیدی جدید که به سمت ایستگاه هدایت می‌شوند از بخش‌های جمع و جوری تشکیل شده‌اند که مانند یک فرش باز می‌شوند. آرایه‌های خورشیدی رول ISS (iROSA) بر اساس نمایش قبلی پانل‌های رول در ایستگاه ساخته شده است. انتظار می‌رود که آن‌ها افزایش انرژی موجود برای تحقیقات و فعالیت‌های ایستگاه را فراهم کنند. ناسا در نظر دارد در مجموع شش آرایه جدید برای افزایش منبع تغذیه ایستگاه با راه اندازی اولین جفت در این پرواز انجام دهد. قرار است خدمه Expedition ۶۵ پیاده روی فضایی خود را برای تکمیل پانل‌های سفت و سخت موجود در ایستگاه تابستان امسال آغاز کنند.

این‌ها فقط چند مورد از صد‌ها تحقیق است که در حال حاضر روی آزمایشگاه مدار در زمینه زیست شناسی و بیوتکنولوژی، علوم فیزیکی و علوم زمین و فضا انجام می‌شود. پیشرفت در این آزمایشات به سلامت فضانوردان در طی سفر‌های طولانی مدت فضایی کمک می‌کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار