رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: برداشت گل محمدی از یک هزار و ۴۴۷ هکتار سطح زیرکشت این محصول در استان آذربایجان شرقی آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در بازدید از باغات گل محمدی مراغه گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۴ هزار و ۵۰۰ تن محصول از باغ‌های گل محمدی در استان آذربایجان شرقی برداشت شود.

او با بیان اینکه امسال تولید گل محمدی در استان ۱۵ درصد بیشتر شده است افزود: متوسط تولید این محصول در آذربایجان شرقی ۴ تن در هکتار است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت:۷۰ درصد محصول تولید‌ی پس از فرآوری به صورت اسانس و گلاب در بازار عرضه و حدود ۳۰ درصد نیز به صورت مصرف خانگی به مربا و شربت تبدیل می‌شود.

او افزود: ۲۵ واحد کارگاهی در زمینه فرآوری گل محمدی مانند گلاب، اسانس، عرقیجات و بسته بندی گیاهان دارویی در استان فعالیت می‌کنند.

فتحی گفت: بخش زیادی از محصول فرآوری شده گل محمدی به کشور‌های حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی و روسیه صادر می‌شود.

او بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی  استان را در شهرستان‌های اسکو و آذرشهر دانست و گفت: این مناطق از قطب‌های مهم تولید گل محمدی و فرآورده‌های آن در استان به شمار می‌روند و شهرستان‌های مرند، شبستر، مراغه، عجب شیر و تبریز نیز از جمله مناطقی هستند که کشت این گیاه در آن‌ها صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ۹۰ درصد سطح زیر کشت این گل در استان از ارقام بومی و ۵ درصد از ارقام اصلاح شده به صورت کشت بافتی است.

آذربایجان شرقی از مجموع ۱۴ هزار هکتار گل محمدی در کشور حدود ۱۰ درصد سطح زیرکشت باغات گل محمدی را دارد و رتبه پنجم کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.