آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره آمادگی برای آموزش حضوری و تاثیر بانوان در آموزش صحیح افراد جامعه سپری شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره اعلام آمادگی برای آغاز سال تحصیلی جدید به روش حضوری، شاخص‌های وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهمین و تاثیر بانوان در پیشرفت و آموزش جامعه سپری  شد.

آمادگی برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش درباره آمادگی برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید بیان کرد: برای این موضوع ماتریس دو بعدی در نظر گرفتیم که شامل سه سناریو از نظر رنگ شهرها در شیوع کرونا و آمادگی استان‌ها برای بازگشایی مدارس است.

او ادامه داد: به عنوان مثال اگر شهری از نظر رنگ بندی شیوع کرونا در وضعیت نسبتا کم خطری قرار داشته باشد اما آمادگی بازگشایی مدارس در آن منطقه وجود نداشته باشد، بازگشایی حضوری در چنین منطقه‌ای میسر نیست.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آمادگی و برنامه ریزی کافی برای بازگشایی مدارس داریم، اظهار کرد: با این وجود تابع نظر تخصصی و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم تا نظر قطعی اعلام شود.

دولت آینده مباحث فرهنگی تعلیم و تربیت را جدی بگیرد

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز که همه در صدد شرکت با شکوه در انتخابات ریاست جمهوری هستند و کاندیدا برنامه هایشان را اعلام می‌کنند به نظر من باید این نامزد‌ها بگویند که چه فهمی از حوزه فرهنگ دارند و چه کار‌هایی می‌خواهند در این زمینه انجام دهند، با نظام یادگیری به عنوان مهم‌ترین ظرفیت آینده سازی چطور می‌خواهند ارتباط بگیرند.

حاجی میرزایی تاکیدکرد: وقتی از صحبت از نظام یادگیری می‌شود همه جنسیت اهمیت دارد، اما اهمیت جنس زن به دلایلی متعددی بسیار بالاتر و عمیق‌تر است چراکه همه می‌دانیم مدرسه اول خانه است و در این محیط شخصیت افراد شکل می‌گیرد و افراد خودشان را پیدا میکننذ و ان کس در خانه نقش آفرینی می‌کند مادر بوده، درست است که این مسئولیت مشترک است، اما مادران بیشتر بار این مسئولیت را بر دوش می‌گیرند.

وزیر آموزش و پروش بااشاره به اینکه نزدیک ۷۰ درصد معلمان دوره ابتدایی خانم ها هستند و دانش آموزان بیشتر با خانم‌ها ارتباط دارند، گفت: هزار روز اول تربیت کودکان مهم بوده و سهم زنان در این دوره طلایی بیش از مردان است بنابراین فکر می‌کنم بیشتر سهم در ساختن آینده به زنان اختصاص داده شده است.

آموزش و پرورش را از مخمصه تعارض منافع نجات دهید!

ابراهیم سحرخیز معاون اسبق آموزش متوسطه درباره اولویت‌هایی که باید در دولت سیزدهم برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شود گفت: مهمترین نکته این است که نگاه به این دستگاه به صورت کالایی نباشد و دولت آینده نگاه تربیتی به مسائل آموزش و پرورش داشته باشند آنطور که خصوصی سازی در آموزش و پرورش فعلی حاکم شده است در آمریکا هم، چنین شرایطی وجود ندارد، در این کشور ۱۰ درصد مدارس غیر دولتی هستند و این در حالی مطرح می‌شود که اصل ۳۰ قانون اساسی از آموزش و پرورش رایگان صحبت می‌کند، اما در عمل شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورده است.

معاون اسبق دفتر آموزش متوسطه اجرای طرح رتبه بندی را یکی دیگر از موارد ضروری در ایجاد انگیزه برای معلمان دانست و اظهار کرد: اجرای این طرح موجب تحرکی در جامعه معلمان خواهد شد، اما متاسفانه تاکنون شاهد اجرای کامل آن نبودیم.

سحرخیز تصریح کرد: مورد بعدی که باید در دولت سیزدهم جدی گرفته شود این است که آموزش و پرورش را از مخمصه تعارض منافع نجات دهند؛ سردمداران این وزارتخانه باید نگاه تعلیم و تربیتی به این مجموعه داشته باشند نه آنکه با داشتن مدرسه غیر دولتی و مواردی دیگر از این دست ذینفع باشند.

تحقق عدالت جنسیتی از طریق آموزش ممکن می‌شود

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در استان‌ها که برای گزارش یک ساله سفر مجازی و حضوری داریم، مدیران کل آموزش و پرورش گزارش قابل قبولی از بهبود شاخص‌ها ارائه دادند که نشان از حرکتی معنادار است بنابراین در رصد و شاخص پایش‌ها می‌توانیم آثار این همکاری‌ها را ببینیم.

ابتکار تصریح کرد: به منظور ارتقای وضعیت زنان و خانواده، برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است و موضوعاتی، چون آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج را داشتیم. در تمام این استان‌ها این برنامه‌ها ادامه دارد و موضوعی است که مورد توجه و مطالبه خانواده‌ها هم بوده است ، علاوه بر آن گفت‌وگوی بین نسلی هم جایگاه قابل توجهی دارد.

او با اشاره به اینکه در کنار این موضوع توجه به موضوع مهارت‌های زندگی، حقوق، فرزندپروری پر اهمیت بوده و امیدوارم این دوره را با رعایت کیفیت لازم پیش ببریم افزود: در تحقق عدالت جنسیتی و تحکیم خانواده این موافقت نامه های ملی و اجرای کار مهم است تا چالش ها‌ی نسل جوان امروز را بشناسیم و این نسل را به سمت آینده حرکت دهیم.

بازنگری سند تحول بنیادین، ترمیم یا تغییر رویکردهای تحولی؟!

در حالی قریب به اتفاق اعضای فعلی شورای عالی آموزش و پرورش بر بازنگری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اتفاق نظر دارند، اما نظرات مخالف و موافق در این باره وجود دارد.

رضا علی پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش معتقد است که به این بازنگری نیاز داریم و بر اساس گزارش‌هایی که سالانه وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌دهد باید در بازه زمانی ۵ ساله این سند مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرد که به نظر نمی‌رسد به مرحله اجرا رسیده باشد.

او افزود: در این سند راهکار‌ها و انتظاراتی از بخش‌های مختلف آموزش و پرورش مانند سازمان نوسازی مدارس و سازمان پژوهش و حتی شورای عالی آموزش و پرورش وجود دارد که باید تمام شرح وظایف این سازمان‌ها متناسب با سند تحول باشد و به بازنگری نیاز دارد ام در این مورد اتفاق خاصی نیفتاده است همچنین آیین نامه اجرایی مدارس یا شرح وظایف سازمان نوسازی که مربوط به سال ۵۶ یا ۵۴ بوده است باید به روزشود.

در مقابل فرشیدی گفت: آنچه که در سند تحول بنیادین آمده است شامل بیش از ۱۰۰ راهکار و ۸ فصل است و در پاراگراف آخر فصل هشتم به ترمیم اشاره دارد و بر این مبنا قرار است هر ۵ سال این سند ترمیم شود آن هم با حفظ مبانی و فلسفه حاکم بر سند تحول بنیادین، اما آقایان در شرایط کنونی اصطلاح بازنگری و ترمیم را مطرح می‌کنند گویی تمام راهکار‌ها اجرا شده و فقط همین یک پاراگراف باقی مانده است.

او تاکید کرد: این در حالی پیش می‌رود که کارشناسان معتقدند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد سند تاکنون اجرا شده است و بر همین اساس چنین دیدگاهی در شرایط فعلی نگران‌کننده خواهد بود همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده بودند که مبادا به بهانه ابهام زدایی یا اصلاح، سند تغییر کند و معتقدم اگر بناست تا چنین اقداماتی انجام شود باید به دست اندیشه پردازان اصلی باشد.

ثبت سفارش کتابهای درسی تا ۲۲ خرداد ادامه دارد

محمد علوی تبار، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در ارتباط زنده با شبکه خبر در مورد ثبت نام و توزیع کتب درسی، اظهار کرد: ثبت سفارش کتاب‌های درسی از ۲۲ فروردین برای پایه‌های میان پایه شروع شده و تا ۲۲ خرداد ادامه دارد.

او افزود: پایه‌های تحصیلی دوم تا ششم و نهم، یازدهم و دوازدهم پایه‌های میانی ما هستند و دانش آموزان پایه‌های اول، هفتم و دهم، از ششم تیر عملیات ثبت سفارش خود را انجام خواهند داد.

علوی تبار در مورد دلیل تقسیم دانش آموزان به دو گروه جداگانه گفت: ما فرض می‌کنیم که دانش آموران میان پایه، به صورت پیش فرض، یک پایه بالاتر را ثبت نام می‌کنند اما دانش آموزان در پایه‌های ورودی اول باید ثبت نام جدیدی را انجام دهند.

او ادامه داد: پایه‌های هفتم و دهم نیز، پایه‌های ورودی مقاطع تحصیلی ما هستند که باید در مدارس خودشان ثبت نام کنند و هنوز آمار پایه‌های ورودی مشخص نیست. خیلی از این دانش آموزان، ممکن است در رشته‌های نظری ثبت نام داشته باشند و بعضی از آن‌ها در رشته‌های فنی و حرفه ای. نوع گرایش این دانش آموزان بعد از انتخاب مقطع ورودی، مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
آموزش و پرورش باید اولین هدف اجرایی دولت ها باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
کوچک کردن اداری آموزش و پرورش از طریق ادغام ادارات استان ها باید از جمله اهداف دولت جدید در جهت چابکسازی آموزش و پرورش باشد