معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان از راه اندازی سامانه خود مراقبتی در حوزه سلامت روان در زنجان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، صائینی معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان  با اشاره به شیوع کرونا و با بیان اینکه در حال حاضر، جهان یکی از سخت‌ترین بحران‌ها را در حوزه سلامت پشت سر می‌گذراند، اظهار کرد: ویژگی اصلی این دوران، تاثیرات شگرف بر وجوه مختلف زندگی، از جمله وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سلامت روان و سبک زندگی انسان‌ها است.

او با بیان اینکه در جریان اپیدمی کرونا، مردم با آسیب‌های روانی زیادی مانند استرس، اضطراب، ترس از مرگ، افسردگی و سایر اختلالات روانپزشکی مواجه شده اند، افزود: هرچند بروز این علایم و واکنش‌ها در افراد تا حدی طبیعی بوده، اما در مواردی که منجر به زجر روانی شدید و افت عملکرد در افراد شود، نیاز به دریافت خدمات سلامت روان، ضروری و حق همه مردم است که در این شرایط حمایت‌های روانی و اجتماعی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

صائینی ادامه داد: حمایتی که در راستای پیشگیری از بروز صدمات روانی بر اثر بحران یا کاهش اثرات آن و نیز تأمین سلامت روان و افزایش کارکرد اجتماعی افراد انجام می‌گیرد، به گونه‌ای است که فرد بتواند خود را با فشار‌های روانی ناشی از شرایط بحران سازگار کرده و بازگشت موفق فرد به جامعه اتفاق بیفتد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان افزود: در راستای پاسخ به نیاز‌های سلامت روان جمعیت عمومی و ارائه خدمات به گروه‌های در معرض خطر بالاتر، حوزه معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان، سعی بر این داشته که افراد، خدمات حوزه سلامت روان را متناسب با سطح سواد سلامت خود دریافت دارند.

او در رابطه با راه‌اندازی سامانه خودمراقبتی در حوزه سلامت روان، گفت: در راستای پاسخ به نیاز‌های سلامت روان جمعیت عمومی و ارائه خدمات به گروه‌های در معرض خطر بالاتر، حوزه معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان، اقدام به راه اندازی سامانه خودمراقبتی در حوزه سلامت روان به نشانی اینترنتی salamat.gov.ir کرده است.

صائینی ادامه داد: افراد می‌توانند بدون ذکر مشخصات هویتی و با مراجعه به این پایگاه و انتخاب گزینه "خودارزیابی روان‌شناختی" در سمت چپ و پایین صفحه به سئوالات ده‌گانه غربالگری در حوزه سلامت روان پاسخ داده و از سامانه بازخورد دریافت کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان اینکه افراد می‌توانند محتوای آموزشی خودمراقبتی در سلامت روان را مطالعه کرده و یا به جستجوی مراکز خدمات جامع سلامت نزدیک محل سکونت خود بپردازند، گفت: این افراد می‌توانند برای دریافت خدمات سلامت روان، از پزشکان و کارشناسان سلامت روان در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه کمک بگیرند.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.