کشت گیاهان کم آب طلب یکی از سیاست‌های مهم جهاد کشاورزی برای حفظ و پایداری منابع آبی است و گیاه خارشتر یکی از بهترین گزینه‌ها برای کشت در شرایط کنونی است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمود شبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد  گفت:  گیاه خارشتر ضمن تعلیف دام سبب کاهش هزینه‌های تولید برای دامداران شهرستان می‌شود. با توجه به کمبود نهاده‌های دامی و با توجه به اینکه این گیاه دارای بیش از ۱۲ درصد مواد پروتئینی است، کشت خارشتر مورد توجه دامداران قرار گرفته است

او افزود:ترکیبات موجود در خارشتر به راحتی توسط دام قابل هضم است و در نهایت شیر و گوشت تولیدی از این دام‌ها دارای ارزش غذایی بالاتری است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد ادامه داد: زنبورداران منطقه با استفاده از دوره گل دهی و نیز شیره ترنجبین ساقه این گیاه، عسل خارشتر که از مرغوبترین عسل‌های بازار پسند است را تولید می‌کنند.

محمود شبان بیان کرد: با اشاره به اینکه خارشتر در بیابان زدایی و تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش نیز نقش اساسی دارد. به دامداران منطقه توصیه می شود تا در اراضی حاشیه‌ای اقدام به کشت این گیاه برای تأمین علوفه مورد نیاز خود کرده  تا بخشی از مشکلات کمبود علوفه مورد نیاز دام خود را مرتفع کنند.

اوتصریح کرد: گیاه خارشتر از خانواده لگومینوز بوده که به عنوان علوفه زمستانه مورد تعلیف انواع دام‌ها از قبیل گوسفند، بز و شتر قرار می‌گیرد. این گیاه از نظر طب سنتی دارای طبع سرد است و برای رفع صفرا و سنگ کلیه و مثانه مؤثر است. این گیاه مقاوم به سرما و دارای ریشه عمیق است و به آب کمی نیاز دارد. ریشه‌های خارشتر گاه تا عمق ۵ تا ۷ متر هم نیز رشد میکند صمغ آن را ترنجبین (تَراَنگَبین) می‌نامند که به معنی عسل‌تر است.

انتهای پیام//م. د



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.