منصور بر تشویق کشاورزان به کشت گیاهان دارویی و جایگزینی این محصولات با کشت دیم در اراضی کشاورزی خوزستان تاکید کرد.

مسعود منصور معاون وزیر و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در سفر به خوزستان و حاشیه نشست با مدیران کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: اگر اراضی کشاورزی دیم تحت کشت دیم قرار گیرند، با وقوع خشکسالی نه تنها عایده‌ای برای مردم نخواهد داشت، بلکه همان زمین به کانون گرد و غبار تبدیل می‌شود.

او افزود: باید کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی را به اجرای طرح‌های کشت گیاهان دارویی در ۲ هزار هکتار از اراضی دیم و مشارکت با اداره کل منابع طبیعی و جهاد کشاورزی تشویق کنیم، زیرا کشت‌های ناپایدار دیم سودی برای کشاورزان ندارد، اما با کاشت گیاهان دارویی و زراعت چوب با توجه به سوددهی و وابستگی کمتر به آب اتفاق خوبی خواهد افتاد.

نهالکاری در ۸۱ هزار هکتار از اراضی به منظور تثبیت کانون‌های گرد و غبار

منصور به نهالکاری در ۸۱ هزار هکتار از اراضی خوزستان به منظور تثبیت کانون‌های گرد و غبار اشاره کرد و بیان داشت: ضمن اینکه حدود ۱۵۰ هکتار از این عرصه‌ها با اجرای بادشکن‌های زنده و غیرزنده، حدود ۸۵ هکتار نیز با مالچ پاشی مهار شده اند، البته براساس دستورالعمل‌های جدید عرصه‌های بیابانی خوزستان مشمول طرح مالچ پاشی برای امسال نیستند، البته اگر نیازی به این اقدام باشد از مالچ پاشی‌های جدید و جایگزین استفاده خواهیم کرد.

این مقام مسئول با اشاره به مدیریت ۱۶ هزار هکتار مدیریت روان آب‌ها در سطح استان اظهار کرد: با این اقدام کم هزینه پوشش گیاهی در خوزستان به ویژه شهرستان هندیجان بدون نهالکاری، کانال کشی، بذرکاری و... بازگشت داشته است، چون مهم‌ترین رسالت ما برای مهار کانون‌های بیابانی، ایجاد پوشش گیاهی در عرصه‌های مذکور است، زمانیکه این اقدام به خوبی اجرایی شود، مهار ریزگرد‌ها با حداکثر ممکن انجام خواهد شد.

معاون وزیر و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تاکنون ۱۸۶ هزار هکتار حفاظت قرق انجام شده است، ادامه داد: همه اقدامات انجام شده با تایید ستاد ملی و استانی مقابله با گرد و غبار صورت گرفته اند، ضمن اینکه موسسه تحقیقات جنگل و مرتع مشاور و ناظر طرح‌های اجرایی و در دست اجرا از جمله انتخاب گونه‌های گیاهی کاشته شده و نگهداری آن‌ها است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
عالی