زینعلی از ارائه تسهیلات به کشاورزان و تولیدکنندگان گیاهان دارویی و حمایت از آنها برای توسعه کشت و صادرات خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حسین زینعلی مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در نشست ستاد توسعه گیاهان دارویی در خوزستان گفت: طرحی در سازمان برنامه و بودجه ارائه شده که بر اساس آن هیچ گونه محدودیتی برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان و تولیدکنندگان این گیاهان در کشور وجود ندارد.

او با اشاره به آمادگی کامل برای افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور افزود: ستادی را ایجاد کرده ایم تا نقطه نظرات کارشناسان استان‌های مختلف را دریافت و بررسی کنند، ضمن اینکه انجمن و اتحادیه گیاهان دارویی تشکیل شده که می‌تواند در شناسایی نقاط ضعف و قوت این محصولات کمک بسیاری به کشاورزان این حوزه داشته باشد.

زینعلی برگزاری دوره‌های پودمانی آموزشی برای کشاورزان و کارشناسان و پیگیری بحث آموزش را از وظایف مهم انجمن‌ها و اصناف گیاهان دارویی عنوان کرد و اظهار داشت: با تشکیل تعاونی زنان، بانوان می‌توانند در روستا‌ها و شهر‌ها در زمینه کشت و تولید گیاهان دارویی فعالیت کنند و از این طریق اشتغالزایی ایجاد شده و مشاغل خانگی افزایش خواهند یافت.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: خوزستان باید شاخص چند گیاه دارویی باشد تا در کشور از این استان به عنوان تولید کننده چند گیاه خاص نام برده شود، البته نباید این محصولات را به ارز ۴۲ هزار ریالی آلوده کنیم، چراکه هیچ محدودیتی در قیمت بازار صادرات گیاهان دارویی نداریم و با نیاز سنجی بازار بین المللی می‌توانیم تولیدات آن را در این استان و کشور افزایش دهیم تا به سود بازار جهانی برسیم.

این مقام مسئول بحث ارگانیک شدن محصولات گیاهان دارویی و کشت طبیعی آن‌ها را امری بسیار مهم دانست و بیان داشت: باید ملاک اصلی کشت این گیاهان در کشور ارگانیک شدن آن‌ها باشد، ضمن اینکه با اتحادیه اروپا در خصوص راهبرد گیاهان دارویی قراردادی منعقد شده است تا از نیرو‌های متخصص در همه زمینه‌ها استفاده کنیم، همچنین باید ایده‌های کارشناسان و تولیدکنندگان را به کمیت و سپس تبدیل به اعتبار و پول کنیم و به استان‌ها این چرخه تولید را انتقال دهیم.

لزوم جلوی از برداشت غیر مجاز گیاهان دارویی

خدارحم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این نشست گفت: ایران به لحاظ تنوع جزو کشور‌های سرآمد جهان در گیاهان دارویی است و خوزستان در این زمینه حرف اول کشور را می‌زند، لذا باید تلاش کنیم تا گیاهان کمیاب دارویی که در استان وجود دارد از طریق برداشت‌های غیر مجاز منقرض نشوند.

او افزود: تولید گیاهان دارویی نسبت به گیاهان دیگر صرفه اقتصادی بهتری دارد که باید کشاورزان را در این زمینه تشویق کنیم تا به سوی کشت این نوع کشاورزی بروند، البته با تشکیل اتحادیه و صنف گیاهان دارویی، باید از افراد تحصیل کرده در این زمینه برای راهنمایی و آموزش کشاورزان و تولیدکنندگان در این صنعت بهره ببریم.

امیری تصریح کرد: باید واردات گیاهان دارویی را برای مصارف خوراکی و دارویی در استان بررسی کنیم و بستر آن را برای تولید فراهم نماییم، همچنین پیدا کردن شرکت‌های خریدار محصولات گیاهان دارویی یکی از مسائل مهم توسعه در استان است که باید حتماً به صورت جدی این فرآیند پیگیری شود.

۲ هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در خوزستان

محمد حسنی نسب مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این نشست بیان کرد: این استان با داشتن ۴ اقلیم مختلف آب و هوایی، دارای بیش از ۵۰ گونه دارویی با ارزش صادراتی و بیش از ۳۰ گونه مهم قابل کشت و توسعه است و وجود این گیاهان علاوه بر ایجاد اشتغال باعث استفاده مطلوب از آب و خاک، بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود می‌شود.

او مهمترین شهرستان‌های تولید کننده گیاهان دارویی در خوزستان را دزفول، شوش، ایذه، باغملک، کارون، شوشتر و بهبهان عنوان کرد و اظهار داشت: سطح زیر کشت این گیاهان در سال ۱۳۹۰ حدود - ۲۶،۵ هکتار بوده که در سال ۱۳۹۸ به ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار رسیده است.

حسنی نسب با بیان اینکه عملکرد توسعه سطوح گیاهان دارویی در برنامه توسعه چهارم ۸۵ هکتار، برنامه توسعه پنجم ۹۲۸ هکتار و برنامه توسعه ششم پنج هزارو ۲۹ هکتار بوده است، گفت: استفاده نکردن از امکانات و ظرفیت‌ها به منظور افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی، نبود بازار مشخص برای فروش محصولات تولیدی کشاورزان، تامین نشدن به موقع اعتبارات مالی و تسهیلات بانکی، نیاز به آموزش کارشناسان تولید و بخش خصوصی در زمینه بازاریابی و صادرات، نبود دستگاه‌های کاشت و برداشت گیاهان دارویی از جمله مشکلات موجود در کشت این محصولات باارزش است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.