رئیس خانه اقتصاد ایران گفت: دلیل اصلی نارضایتی تولیدکنندگان از بانک ها، این است که بانک‌ها خودشان بنگاه داری می‌کنند و رقیب بخش خصوصی هستند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ چهارمین مناظره اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون موضوع نقش نظام بانکی در رفع موانع تولید با حضور ابراهیم جمیلی رئیس خانه اقتصاد ایران  و غلامرضا خلیل ارجمندی رئیس هیئت مدیره یک بانک برگزار شد.

در ابتدا جمیلی بیان کرد: باید بررسی کنیم که چرا بخش تولید از بانک‌ها ناراضی است؟ بهره مرکب، نحوه دریافت وام و ... می‌تواند دلایل مختلفی باشد، اما دلیل اصلی این است که بانک‌ها، چون خودشان بنگاه داری می‌کنند، رقیب بخش خصوصی هستند و به همین دلیل نمی‌خواهند بخش خصوصی رشد کند.

او افزود: بانک‌ها برای شرکت‌های خودشان ابتدا وام را پرداخت می‌کنند و سپس مراحل اداری را طی می‌کنند؛ در حالی که برای بخش خصوصی این طور نیست. گلایه بخش خصوصی نیز از مدیران نیست بلکه از رویه‌های قانونی یعنی سیاست‌های غلطی که در حال ادامه پیدا کردن است. چندین سال است که شعار سال، اقتصادی انتخاب می‌شود، اما آیا بانک‌ها حمایت می‌کنند؟

جمیلی ادامه داد: تا وام‌ها شفاف نشود و بر آن‌ها نظارتی صورت نگیرد، کار پیش نمی‌رود. برخی اوقات بخش خصوصی با همراهی ستاد تسهیل استمهال پرداخت وام می‌گیرند، در حالی وام جدید پراخت می‌کنند تا وام قبلی تسویه شود. یعنی صورت‌های مالی بانک‌ها و نه وضع تولید را بهتر می‌کنیم.

او گفت: تامین مالی از روشی به جز وام گرفتن از بانک مثل استفاده از بورس نیز قابل انجام است، اما چون نه سیاستی هست و نه نظارتی، این اتفاق نمی‌افتد.


بیشتر بخوانید


 

سیستم بانکی در شرایط فعلی به درد تولید نمی خورد

جمیلی بیان کرد: در شرایط فعلی سیستم بانکی به درد تولید نمی خورد. نظام بانکی باید این واقعیت را قبول کند و  وام های معوقه، وصول نشده و  مشکوک الوصول را مشخص کند.

او ادامه داد: در برخی موارد بانک ها علاوه بر اینکه تسهیلات به تولیدکننده نمی دهند، راهکارهای اشتباه برای دریافت وام به وی ارائه می دهند.  زمانی که نظارت صحیح بر این موارد نباشد و مشتری را راهنمایی غلط کنیم بعد ها به مشکل بر می خواهیم خورد.

جمیلی تاکید کرد: نظام بانکی باید خودش عارضه یابی کند . الان باید یک پوست اندازی در نظام بانکی  صورت گیرد.

 رئیس خانه اقتصاد ایران بیان کرد: باید نظام بانکی جرات و شهامت را داشته باشند که واقعیت را بپذیرد. با تجدید ارزیابی ها ،صورت های مالی بانک ها را تنظیم کند.

جمیلی تصریح کرد: در پرداخت اقساط تسهیلات، افرادی که به موقع قسط  پرداخت کردند، هیچ تشویقی نشدند و  جایزه دریافت نکردند اما افرادی که به موقع اقساط را پرداخت نکردند شامل تشویق بخشش جریمه شدند.

او در خصوص اینکه بانک ها اعلام می کنند با بنگاه داری موافق نیستند گفت: بانک ها باید اعلام کنند ریز و درشت چند تا شرکت دارند و شفافیت در این موضوع باید باشد.

او ادامه داد: مگر می شود بانک شرکتی را با عذاب و به زور بخرد، بانک علاقه دارد  به بنگاه داری چون در کشور ما تورم بالا وجود دارد. همه حرف ما این است که بانک ها به کشور خودشان کمک کنند.

این مقام مسئول گفت: به موقع به تولید کمک نمی شود به موقع تامین سرمایه در گردش انجام نمی شود.

او بیان کرد: در خصوص تملک واحد ها از سوی بانک ها ما پیشنهاد دادیم که  بانک ها این کارخانجاتی که تملک کرده اند را پیمان مدیریت بدهند چراکه  نگهداری این واحدها برای آنها سودی ندارد.

دولت آینده در انتخاب مدیران  بانکی دقت کند

جمیلی بیان کرد: : اگر می خواهیم اقتصاد و  تولید جان بگیرد پیشنهاد ما به دولت آینده این است که اهلیت مدیر را در نظر بگیرند . مدیر باید از بدنه حوزه کاری انتخاب شود. دولت جدید بر مبنای این حرکت کند که از خارج مدیری برای یک مجموعه تحمیل نکند.

او افزود: دولت باید خوب تولید کننده را بشناسد و باید به  تولیدکننده های واقعی کمک کنیم تا به تدریج واحدهای کوچک به متوسط و بعد به واحدهای بزرگ وبین المللی تبدیل شوند.

جمیلی گفت: دولت باید از ظرفیت های قانونی استفاده کندو در حوزه هایی که ظرفیت بالایی دارند سرمایه گذاری شود به طور مثال بخش خودرو نشان داده که هرچه کمک به آن داده شده، ارزش افزوده نداشته است.

او تاکید کرد: باید به جوان ها و شرکت های دانش بنیان فرصت داده شود و به آن ها اعتماد داشته باشیم . دنیا تغییر کرده و ما هم باید تغییر کنیم و بتوانیم حرف اول را در مزیت هایی که داریم بزنیم. 

مدیر بانکی باید ریسک پذیر باشد

در ادامه ارجمندی رئیس هیئت مدیره یک بانک تصریح کرد:  در حال حاضر اعتبارسنجی مناسبی در نظام بانکی اتفاق نمی افتد.گزارشات حساب رسی بانک ها معیوب است و دیتا ها یکسان نیست.

او با تاکید بر نقش مدیریت بانک در نظام بانکی گفت: مدیر باید تصمیم صحیح  بگیرد و ریسک بپذیرد. وقتی مدیری می بیند که وام هایی که در گذشته داده برای آن ها  پرونده هایی تشکیل شده ، ترجیح  می دهد که وثیقه بیشتری از تولیدکننده دریافت کند تا بعدها مشکلی پیش نیاید اما وثیقه مشکل اقتصاد  را حل نکرده است.

ارجمندی بیان کرد: چرخه معیوب مطالبات غیرجاری بانک ها می چرخد و  باعث خلق نقدینگی اضافه می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: با بنگاه داری بانک ها مخالف هستیم. برخی شرکت هایی که بابت بدهی دولت به بانک ها واگذار شده به زور دولت داده شده است.

ارجمندی تاکید کرد: ساختار شبکه بانکی باید اصلاح شود، بانک مرکزی باید کسی را مدیر بانک کند که دانش بین المللی بانکی داشته باشد حتی اگر جوان بوده و سابقه کاری زیادی نداشته باشد.در حال حاضر ۸۰ درصد مدیران با وجود سابقه کاری بیش از ۲۰ سال،  دانش روز ندارد.

این مقام مسئول افزود: نظام رتبه بندی شعب دیگر در دنیا از بین رفته است و  بانک ها به دیجیتال بانک تبدیل شده اند ما هم باید در این مسیر حرکت کنیم.

او بیان کرد: تفکر بانک مرکزی برای کمک به تولید نباید به این صورت باشد که برای پرداخت تسهیلات دست در جیب بانک ها کند . بانک ها توان وام دهی ندارند .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
دولت رقیب بخش خصوصی است و بانکها چماق رقابت اونه و به هر کی دوست داره میده نه هر کی عرضه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
بانکها زرگترین حامی معاملات ربا وحرام در کشورند و برای همین ایرنی جماعت از شر مال و خوردوخوران نامشروع خلاص نمیشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
حالا باید نظر ایمیلی رو هم بپرسید چون جیمیلی رقیب ایمیلیه
آخرین اخبار