در ابتدای این مناظره روغنی در مورد شرایط فعلی صنعت اظهار کرد: ده سال گذشته تقریبا میتوان گفت که رشد صنعتی در اقتصاد کشورمان صفر بوده و این نشانه خوبی برای کشور ما نیست که نتوانستیم رشد مناسبی برای اقتصاد کشور داشته باشیم.
او ادامه داد: اما در دو سال گذشته ضمن تمام سختی ها و ناملایمات، بخش صنعت از چند موضوع خوب بهره برده است.نخست اینکه تحریمها برای ما تهدید بسیار سنگین بوده اما فرصت خوبی را هم ایجاد کرده که خودکفایی و خودباوری و زمینه برای دادن اعتماد بنفس به تولیدکننده داخلی بوده است.
روغنی گفت: همچنین افزایش قیمت ارز علاوه بر مشکلاتی که ایجاد کرد سبب تقویت بنیه داخلی صنعت هم شد. موضوع سوم هم این است که دولت در مورد ممنوعیت واردات حدود ۲ هزار قلم کالا تصمیم گرفت که بسیار به صنایع داخلی کمک کرد.
وی تصریح کرد: در حدود ۶ سال گذشته بخشنامه ها و دستور العمل های یک شبه، تولید و تجارت کشور را نابود کرده است.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران ابراز کرد: وزرای اخیر وزارت صمت هم نتوانستند به خوبی عمل کنند به طوری که رضا رحمانی وزیر اسبق صمت هم نسبت به این موضوع چندین مرتبه اعتراف کرده است.
روغنی افزود: در حوزه صنعت به وزیر صمت بیشتر از نمره ۱۱ نمی توان داد به طوری که طبق بیانات حضرت علی(ع) و همچنین تاکید مقام معظم رهبری، اقتصاد و معیشت باید جزو مهم ترین دغدغه های دولت باشد.
وی بیان کرد: وضعیت کنونی اقتصاد و صنعت ایران با توجه به ظرفیت ها و توانایی هایی که دارد به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد: به تمام این تفاسیر و با توجه به آمار و ارقام های اقتصادی به این نتیجه می رسیم که دولت در بخش اقتصاد به خصوص صنایع توجه بسیار محدود و کمی داشته است.
در ادامه هاشمی بیان کرد: بالای ۶۰ درصد رشد تولید در صنعت لوازم خانگی نسبت به سال ۹۸ اتفاق افتاد اما اینها فقط بخشی از ماجرا است و تا زمانی که تفکر سیستماتیک در کشور برای حمایت از سرمایه گذاری های مولد نهادینه نشده باشد در صورت هرگونه تحول در سطح بینالمللی ممکن است مجددا از برندهای خارجی وارد بازار کشور شوند.
او افزود: باید نگاه ها به حضور بخش خصوصی در این زمینه تغییر کند و فضا به نحوی باشد که آنها بتوانند به راحتی فعالیت کنند. وزارت صمت به عنوان متولی اصلی بخش حمایت از صنعت تمام تلاش خود را برای رفع موانع تولید انجام میدهد اما همه امور در وزارت صمت حل نمیشود و به دستگاههای دیگر کشور نیز ارتباط دارد.
هاشمی گفت: در مجموع شاخصهای کلان اقتصادی کشور سیر نزولی دارد، یعنی آمارهای بانک جهانی در زمینه شاخصهای فضای کسب و کار، رتبه ایران را بعد از ۱۵۰ نشان میدهد که شایسته کشورمان نیست.
رئیس سابق دفتر لوازم خانگی وزارت صنعت همچنین گفت: وقتی چند سال است که مقام معظم رهبری شعار سال را با موضوع تولید انتخاب میکنند، نشاندهنده یک برنامه یکساله نیست بلکه باید برای آنها برنامههای توسعه پنج ساله دیده شود.
او افزود: باید برای بهبود رتبه کشور در تمام پارامترهای مورد نظر بانک جهانی برنامه ریزی کنیم. دستگاههای اجرایی حلقههای یک زنجیر هستند یعنی اگر وزارت صنعت توانسته باشد وظیفه خود را به درستی انجام دهد، باز هم به تنهایی کافی نیست یعنی نباید جزیرهای عمل کنیم.
هاشمی بیان کرد: هر جایی که یک واحد تولیدی به مشکل برمیخورد ۵۰ درصد از آن مربوط به وزارت صنعت است یعنی مشکل در هر دستگاه اجرایی دیگری باشد، واحد تولیدی فرزند وزارت صنعت است نیاز به حمایت وزارت صنعت خواهد داشت.
او ادامه داد: تغییرات پی در پی و اتوبوسی در حوزه مدیریت وزارت صمت در سال های اخیر و همچنین مصوبات پیدرپی دولت و ستاد تنظیم بازار که گاهی با یکدیگر متضاد بودند، آسیب جدی به رتبه ایران در شاخصهای اقتصادی وارد کرد.
در ادامه مناظره روغنی بیان کرد: نکته قابل توجه این است که بسیاری از روسای جمهور قبل از به قدرت رسیدن دم از حمایت از صنایع کشور می زنند اما به هیچ عنوان آن میزان که وعده داده بودند ،عمل نکردند.
وی افزود: این موضوع هم در کشور ثابت شده است مدیران دولتی هر زمانی که به حرف بخش خصوصی گوش داده اند، توانستند تصمیمات خود را به بهترین نحو ممکن اجرایی کنند.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: وزیر صمت به عنوان بزرگ ترین متولی صنعت کشور شناخته می شود بخشی که تقریبا مهم ترین بخش اقتصاد کشور است پس دولت ها و وزرا در این بخش به هیچ عنوان عملکرد خوبی نداشته اند و زور وزیر صمت هم به دولت نرسید.
روغنی با ذکر این مطلب که در برخی موارد اعمال ممنوعیت می تواند اثر خوبی داشته باشد، ادامه داد: به عنوان مثال در دوره های گذشته ارز ارزان قیمت در اختیار واردکنندگان لوازم خانگی قرار داده می شد و لوازم خانگی خارجی با کیفیت های خوب و قیمت های مناسب در اختیار مردم قرار می گرفت.
وی تصریح کرد: امروزه به این موضوع افتخار می کنیم که با اعمال ممنوعیت در واردات لوازم خانگی، حداکثر بازار را نمونه های داخلی تامین می کند با این شرایط که از لحاظ کیفیت هم با نمونه های خارجی رقابت می کنند.
رئیس کمیسیون صنایع اناق بازرگانی ایران با اشاره به تجمیع وزارت صمت ابراز کرد: مهم ترین دلیل ادغام وزارت صنایع و بازرگانی این بود که این دو بخش منسجم تر باشند چراکه بسیاری از معاونت های خود در وظایف خود، تصمیمات مشابه داشتند.
روغنی مطرح کرد: در حال حاضر نمی توانیم تمامی تقصیر ها را گردن تجمیع دو وزارت خانه بیندازیم چرا که مشکلات مدیریتی وجود دارد.
وی افزود: در صورتی که وزارت صمت به دو وزارت خانه جداگانه تبدیل شود و وزرا به خوبی عمل نکنند و سیاست گذاری ها به همین شکل باشد، مشکلات بخش صنعت و تجارت حل نخواهد شد.
در ادامه برنامه هاشمی در این خصوص اظهار کرد: من طرفدار واردات نیستم و ممنوعیت واردات لوازم خانگی نیز مربوط به زمان مدیریت من بوده است.
او افزود: حدود ۱۴ هزار پرونده از سوی بانک مرکزی یک شبه به کارتابل کاری من برگشت و من در این جا مجبور بودم که یک اولویتبندی میان فعالان اقتصادی داشته باشم.
هاشمی ادامه داد: صنعت یک موجود زنده است و نیاز به توسعه، انتقال تکنولوژی به روز دنیا و همچنین آموزش مستمر مدیران در زمینههای مختلف دارد.
او گفت: وظیفه معاونت داخلی وزارت صمت حمایت از بازار است و ادغام وزارت صنعت و وزارت بازرگانی یک ادغام واقعی نبود و این امر صرفاً صورت گرفت در حالی که ادغام یعنی اینکه تفکرات مدیران آن نیز با هم یکی شود.
هاشمی گفت: از سال ۹۶ به بعد بیشتر از اینکه حامی بخش خصوصی وارد کننده باشیم حامی بخش خصوصی تولید کننده شدیم.
او افزود: حمایت غیر تعرفه ای ممنوع است و وزارت صنعت نیز صرفاً در چارچوب قوانین مصوب کشور میتواند فعالیت کند. ما در آن بازه زمانی فقط میتوانستیم با تعریف موانع تعرفه ای، از واردات بیرویه کالاها جلوگیری کنیم زیرا همزمان نقش تنظیم بازار را نیز برعهده داشتیم.
رئیس سابق دفتر لوازم خانگی وزارت صمت تاکید کرد: در هر حال به نظر من اولویت وزارت صمت بیشتر با بخش تولید بوده تا بازرگانی.
در ادامه مناظره روغنی بیان کرد: قانون حمایت از تولید و بهبود فضای کسب وکار که چندین سال قبل در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، به خوبی در کشور اجرا نشد.
وی ادامه داد: در صورتی که قانون حمایت از تولید به خوبی در کشور اجرا می شد، با شرایط کاملا متفاوتی نسبت به شرایط کنونی مواجه می شدیم. یک نشانه کاملا مشهود در این خصوص، تغییر وزاری صنعت در یک مدت کوتاه است.
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: یکی از اشکالات صنعت کاغذ، واردات با ارز دولتی بود که انجمن مربوطه نیز با این موضوع مخالفت کرد چرا که در اختیار هیچ یک از ناشران و روزنامه نگاران قرار نگرفته بود.
روغنی افزود: ماده دو و سه قانون بهبود فضای کسب وکار یک موضوعی را به دولت تکلیف کرد که آن هم این بود که دولت در اجرای هر تصمیم اقتصادی باید با بخش خصوصی مشورت کند که این قانون هیچ وقت اجرایی نشد.
وی بیان کرد: اولین مطالبه و در خواست بخش خصوصی از دولت آینده این است که در تصمیم گیری و اجرا از بخش خصوصی کمک و نظر بگیرد.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران ابراز کرد: در صورتی که دولت ماده ۲ و ۳ قانون بهبود کسب وکار را اجرا می کرد قطعا شاهد این نابسامانی در اقتصاد نبودیم.
روغنی بیان کرد: چند روز گذشته آقای رئیسی به اتاق بازرگانی سر زدند، کاری که آقای رئیس جمهور در ۸ سال ریاست جمهوری خود نکرد. متاسفانه دولتی ها، بخش خصوصی را زینت مجالس میدانند و توجهی به صحبت ها ندارند.
وی افزود: حتی برخورد های ناشایست با بخش خصوصی منجر به دلسردی ها شد.
در پایان مناظره هاشمی گفت: برنامه هایی را برای نامزدهای ریاست جمهوری و دولت آینده تدوین کردهایم که البته شامل قوه قضاییه و قوه مقننه نیز می شود.
او افزود: در این برنامه به یک سری از مشکلات کلان مانند نوسانات نرخ ارز، نرخ تورم، نرخ بالای سود تسهیلات بانکی، کاهش قدرت خرید مردم و قاچاق کالا اشاره کرده ایم.
انتهای پیام/
اگر این کار را نکنید همه سرمایه ها از کشور فرار میکنه . جوانان هم یا فرار می کنن یا گوشه گیر یا معتاد میشن .خواهش میکنم اقتصاد دانان تک تک جملات بالا رو تحلیل کنند .
واردات و از همه مهمتر زد و بند و پارتی بازی
عده خاص که بدون ضوابط جنس وارد میکنند
یا مواد خام صادر میکنند
همه این سازمانها باید زیر چتر یک وزارتخانه باشند
تا از عملکرده یکدیگر با خبر باشند
و باعث هماهنگی مابین شون شود