کشاورزان گشنیز کارنهاوندی از رفتن سود حاصل از تولید طلای سبز این شهرستان به جیب دلالان پاکستانی گله مندند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،شهرستان نهاوند به تنهایی تولید کننده ۶۵ درصد گشنیز کل کشور است که هنوز خبری از راه اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول نیست و هرسال سر و کله واسطه و دلال‌های پاکستانی و نیروهای آن‌ها در مناطق مرزی سیستان و بلوچستان تا خود نهاوند پیداست تا از دسترنج یکساله گشنیز کاران نهاوندی به صورت خام فروشی بیشترین سود را نصیب خود کنند.

شهرستان نهاوند با دارا بودن شرایط آب و هوایی مناسب و همچنین خاک حاصل خیز بستر تولید بسیاری از محصولات راهبردی کشاورزی همچون کلزا و گشنیز است و خوشبختانه طی سال‌های اخیر با توجه به برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه بهره برداران که توسط جهاد کشاورزی برگزار شده بخش قابل‌توجهی از کشاورزان این دو کشت را جایگزین کشت‌هایی با بهره‌وری کم‌تر کرده‌اند و در طی یک دوره ۱۰ ساله سطح زیر کشت گشنیز را از ۵۰۰هکتار به ۱۲هزار هکتار در امسال رساندند که کارشناسان پیش بینی می‌کنند بیش از ۲۵ هزار تن گشنیز از زمین های نهاوند برداشت شود.

اماکشاورزان زحمتکش نهاوندی یکی از مشکلاتی که همواره طی دهه اخیر با توجه به افزایش سهم ارزش‌افزوده در صنعت کشاورزی گریبان گیر آن‌ها بوده است نبود صنایع تبدیلی مورد نیاز و کامل نبودن زنجیره تولید است به‌ نوعی که می‌توان گفت بسیاری از سرمایه‌های کشور به این علت در شهرستان نهاوند هدر می‌رود چراکه عمده کاسبان بی‌زحمت محصولات کشاورزی دلالانی پاکستانی ترکیه ای و قطری و عوامل آن‌ها در داخل و خارج کشور هستند تا به محض برداشت محصول گشنیز آن را با کامیون و کشتی به آن سوی مرزها صادر می کنند.

در نهاوند پای درد دل کشاورزان گشنیز کار نهاوندی نشست که بیشتر آن‌ها سرخوش از وضعیت خوب تولید هستند اما ناراحت از قیمت غیر واقعی که به محض برداشت دانه های گشنیز دلالان به نهاوند و ایران سرازیر می شوند.

طلای سبز نهاوندی ها به جیب دلالان پاکستانی می رود

محسن پیرزادی کشاورز نهاوندی می گوید: گشنیز گیاه خوش عطری است که به شکل‌های برگ، ساقه و تخم گشنیز استفاده می‌شود و به‌واسطه داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان سرشار از خواص درمانی است و فواید آن به‌قدری زیاد است که به آن در نهاوند لقب گیاه معجزه‌آسا و طلای سبز داده اند و در طب سنتی و امروزی می گویند برای کاهش کلسترول، درمان التهاب و مشکلات پوستی و تنظیم فشار خون کاربرد دارد و یک سبزی درمانی و همه‌فن‌حریف است.

این کشاورز زحمتکش و خسته افزود: نهاوند به قطب تولید گشنیز و برخی گیاهان دارویی شهرت دارد به طوری که ۹۰ درصد تولید گشنیز استان همدان و بیش از ۶۵ درصد تولید گشنیز کشور در این منطقه انجام می‌شود اما با این حال مشکلاتی گریبانگیر ماست که مهمترین آن‌ها هزینه های بالای تولید و ادوات کشاورزی و مهمتر از همه قیمت پایین حدود ۱۵ هزار تومان در داخل کشور و بیش از ۱۵۰ هزار تومان در خارج از کشور است.

فروش محصول گشنیز از مهمترین دغدغه‌های امروزی ماست

امین روزبه یکی دیگر از کشاورزان گشنیز کار نهاوندی است که بیان می کند که با توجه به بارش های کم امسال اما خدا را شکر شرایط تولید گشنیز که کم آب بر است خوب است ولی ما نگران دلال ها و قیمت پایین با توجه به هزینه های بالا هستیم.

او گفت: متأسفانه کشاورزان نهاوند در فصول مختلف از بهار تا پاییز درگیر مشکلاتی هستند که هر سال هم تکرار می‌شود نبود صنایع تبدیلی بسته‌بندی قیمت پایین گران بودن ادوات کشاورزی هستند اما نکته مثبت تولید گشنیز رونق زنبور داری و تولید عسل معروف گشنیز است که باعث شده بیش از ۱۰۰هزار کندو وارد مناطق مختلف نهاوند شده است.

طلای سبز نهاوندی ها به جیب دلالان پاکستانی می رود

روزبه نخریدن تضمینی محصول گشنیز توسط دولت را بزرگترین دغدغه کشاورزان عنوان کرد و گفت: گشنیز در صنایع مختلف کاربرد بسیار زیادی دارد اما متأسفانه در حال حاضر در اقدامی برای خرید آن از سوی وزارت جهاد کشاورزی صورت نگرفته و یا اگر اقدامی شده کافی نیست زیرا این محصول در زمینه‌های تولید عطر، مواد شیمیایی، صنایع بهداشتی، آرایشی، استفاده می‌شودکه امیدوارم مسئولین با نگاه ویژه به این صنعت پردرآمد بتوانند بخش قابل‌توجهی از مشکل بیکاری جوانان و دغدغه کشاورزان را رفع کنند.

همکاری گیاه گشنیز و زنبور عسل

کریم حاج بابا علی مدیر جهاد کشاورزی نهاوند به عنوان جمع بندی این گزارش می گوید: مهمتر از سابقه مدیریتیم در بیش از دو دهه خودم کشاورز و باغدارم و مشکلات آن‌ها را به خوبی می دانم و روزی نیست که یکی از آن‌ها به دفتر من مراجعه نکند و از مشکلات نگوید.

عطر گشنیزنهاوند در مشام دلالان پاکستانی

او افزود: از هر هکتار کشت گشنیز بیش از ۲ تن برداشت می شود و امسال سطح زیر کشت ما بیش از ۱۱هزار هکتار است و پیش بینی تولید ما حدود ۲۵ هزار تن است از طرفی رونق پرورش زنبور عسل در نهاوند زیاد شده است به طوری که برای ورود زنبورداران غیر بومی مجبور به ایجاد محدودیت هایی شدیم تا تولید کنندگان عسل نهاوند زیانی نبینند.

بیشتر بخوانید:



مدیر جهاد کشاورزی نهاوند بیان کرد: پیش بینی ما ۲۵ هزارتن گشنیز و ۱۵۰۰تن عسل است که مرغوب ترین نوع عسل در فصل بهار عسل گشنیز و گل های بهاری است و فواید گشنیز نهاوند رونق پرورش زنبور عسل است و با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر جلوگیری از مهاجرت روستاییان به نظر می‌رسد می‌توان با حمایت‌های بخش دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد صنایع فراوری برای افزایش سود کشاورزان تلاش کنیم ضمن اینکه دست واسطه‌ها و دلالان را از این تجارت پرسود کوتاه خواهد شد افراد بیشتری جذب بازار کار می شوند.

طلای سبز نهاوندی ها به جیب دلالان پاکستانی می رود

او گفت: در حال حاضر بیش از ۵هزار نفر از کشاورزان نهاوند به امر تولید گشنیز اشتغال دارند و درصورتی‌که دولت از کشت این محصول در نهاوند حمایت کند و بخش دولتی و خصوصی برای ایجاد صنایع تبدیلی در نهاوند و استان همدان سرمایه‌گذاری کنند کشاورزان بیشتری به تولید محصول گشنیز علاقمند می‌شوند.

حاج باباعلی افزود: جای خالی نشان تجاری گشنیز نهاوند و برندسازی آن در کشور خالی است از سال گذشته سرمایه گذاران زیادی مراجعه کرده اند اما کار عملی انجام نشده و پیشرفت کا کند است.

او تصریح کرد: گشنیز سهم بزرگی در معیشت خانوارها تولید کننده نهاوند دارد و به شدت نیازمند برند سازی و صنایع تبدیلی و کوتاه کردن دست دلال ها هستیم از آنجایی که در سطح شهرستان نهاوند کارگاه‌های فراوری وجود ندارد این گیاه، فله‌ای به پاکستان ترکیه و عراق صادر میشود و سود زیادی به دست کشاورزان کشورمان نمی‌رسد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاونداظهار داشت: تولید گشنیز در نهاوند چندین برابر نفت ارز آوری داردو شهرستان تاریخی نهاوند از گذشته‌های دور خاستگاه رویش گونه‎ های مختلف گیاهان دارویی مانند گشنیز بوده، اما نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی و خام فروشی باعث شده از ظرفیت‌های این شهرستان در این زمینه به خوبی استفاده نشود واما گشنیز از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی شناخته شده است که از اسانس آن در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، نوشابه سازی، شکلات سازی و دارویی استفاده می‌شود.

حاج باباعلی گفت: متأسفانه کشاورزان نهاوند در فصول مختلف از بهار تا پاییز درگیر مشکلاتی هستند که هر سال هم تکرار می‌شود نبود صنایع تبدیلی بسته‌بندی قیمت پایین گران بودن ادوات کشاورزی هستند اما نکته مثبت تولید گشنیز رونق زنبور داری و تولید عسل معروف گشنیز است که باعث شده بیش از ۱۰۰هزار کندو وارد مناطق مختلف نهاوند شده است.

و کلام آخر

خام فروشی و قناعت به کمترین سود در محصولات تولیدی در کشور چه در بخش کشاورزی و چه در بخش معدن قصه پر غصه ای است که گویا تمامی ندارد .مطالعه ظرفیت های بخش های مختلف صنعت، معدن و  بخش کشاورزی وبرنامه ریزی برای ایجادارزش افزوده دراین بخش ها  و رفع موانع سرمایه گذاری داخلی و خارجی مقوله خیلی پیچیده ای نیست  با مطالعه و بررسی های کارشناسی می توان ظرفیت ها را شناخت و برای جذب سرمایه گذار برنامه ریزی کرد.

 گشنیز برای استان همدان برگ برنده‌ای برای ورود به تولید و صادرات مناسب، درآمدزایی بیشتر برای منطقه ، افزایش رفاه تولیدکنندگان  اشتغال‌زایی پایدار و حتی ورود به عرصه گردشگری  است.

حال باید دید چه وقت عزم مسئولان ذیربط  برای دستیابی به این مهم جزم می شود و عطر خوش گشنیز را کشاورزان و مردم شهرستان نهاوند استشمام خواهند کرد؟

 

 

گزارش از علی سهرابی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
اگر چرخه کشت و صنعت گشنیز در نهاوند و یا لااقل در داخل کشور کامل بشه ارزش افزوده و ارزآوری این محصول برای داخل صرف میشه و سود زحمت کشاورزانبه جیب بیگانگان نمیره