رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه افزایش نرخ تورم استان در پایان پارسال و ابتدای امسال را نتیجه قیمت‌گذاری اجباری در برخی سبد‌های کالایی دانست .

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، محسن دارابی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه افزایش نرخ تورم استان در پایان پارسال و ابتدای امسال را نتیجه قیمت‌گذاری اجباری در برخی سبد‌های کالایی دانست و گفت : نمی‌شود نرخ تورم استان طی ۱۵ ماهی که کمتر از میانگین کشور بودیم را ندید و سایر ماه‌ها را مبنای قضاوت قرار داد.

او گفت : بدیهی است که تورم در استان کرمانشاه متأثر از تورم کشوری است؛ در سطح کشور هم به دلیل تحریم‌های ظالمانه دشمنان، افزایش نرخ ارز، رشد نقدینگی و شیوع ویروس کرونا وضعیت قیمت‌ها دچار افت و خیز شد.

او افزود: استان کرمانشاه در فصل بهار سال ۱۳۹۷ رتبه اول تورم کشور را داشت، اما با تلاش‌های مجموعه مدیریتی استان به ویژه استاندار کرمانشاه، موفق به کنترل نرخ تورم استان شدیم به طوری‌که در خرداد ۱۳۹۸ رتبه تورمی استان به هفدهم کشور ارتقا پیدا کرد.

دارابی افزود: از بهار ۹۷ تا شهریور ۹۹ رتبه تورمی استان کرمانشاه بین نهم تا بیست و هفتم کشور بوده و طی این مدت در همین محدوده در نوسان بوده است.

دارابی ادامه داد: نکته اساسی و مهم در این مدت این بوده که طی این ۱۵ ماه رتبه تورمی استان پایین‌تر از نرخ میانگین تورم کشور قرار داشته به طوری‌که در شهریور ۹۹ نرخ تورم استان ۲۵.۲ درصد بود درحالی‌که نرخ تورم میانگین کشوری ۲۶ درصد بوده است.

 او گفت: در نیمه دوم پارسال به دلیل اتفاقاتی از جمله افزایش فشار‌های تحریمی، وقوع پیک سوم کرونا و فشار به کسب و کارها، نرخ تورم در کشور و به ویژه استان کرمانشاه افزایش یافت.

افزایش قیمت نان منجر به افزایش نرخ تورم شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه قیمت‌گذاری نان را در استان مثال زد و گفت: از سال ۱۳۹۷ تا نیمه دوم پارسال نان در استان قیمت‌گذاری نشده بود و همین موضوع سبب فشار به مجموعه خدوم و زحمت‌کش خبازان استان شد و آن‌ها نیز به صورت مکرر خواستار قیمت‌گذاری جدید برای نان بودند؛ طبعا ما هم برای پاسخ به این درخواست و نیز حمایت از بخش تولید، مجبور بودیم دست به قیمت‌گذاری‌های جدید بزنیم تا بازار از هم گسیخته نشود.

افزایش نرخ تورم کرمانشاه نتیجه قیمت‌گذاری اجباری برخی از کالا‌ها بود

 او گفت: در نتیجه این اتفاقات از مهر پارسال جایگاهی که طی ۱۵ ماه موفق به کسب آن شده بودیم، آرام‌آرام از دست دادیم به طوری‌که در اسفند پارسال و فروردین و اردیبهشت امسال به رتبه اول تورم کشور رسیدیم.

دارابی گفت: با این حال اگر هم اکنون هم بررسی شود، قدر مطلق قیمت‌های استان از قدر مطلق قیمت‌های سایر استان‌ها کمتر است، اما به دلایلی که اشاره شد به‌ویژه قیمت‌گذاری جدید در برخی سبد‌های کالایی، تورم استان کرمانشاه بالاتر است.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه افزود: در حالی که در اسفندماه پارسال بسیاری از استان‌ها در تامین مرغ در فشار قرار داشتند، اما ما اجازه ندادیم که مردم استان کرمانشاه در تامین این کالای اساسی دچار گرفتاری شوند یا در حالی که بسیاری از نقاط کشور در تأمین روغن دچار مشکل جدی شده بودند ما کمترین تنش را در استان کرمانشاه داشتیم همچنین درباره برنج، شکر، میوه شب عید و گوشت منجمد کمترین مشکل را داشتیم.

دارابی به همه مسئولان، مدیران و فعالان اقتصادی و سیاسی استان ادامه داد: در زمینه نرخ تورم کرمانشاه، هر دو طرف ماجرا را ببینند، زیرا نمی‌شود نرخ تورم استان طی ۱۵ ماه را ندید، اما سه ماهی که نرخ تورم استان در کشور اول شده، مبنای قضاوت و اظهار نظر قرار گیرد.

او افزود: در تحلیل مسائل و موضوعات اقتصادی، فرایند تجزیه و تحلیل مانند تماشای یک فیلم است و من معتقدم اگر کسی یک عکس را از فیلمی ببیند ممکن است در تحلیل خود از آن فیلم دچار اشتباه شود؛ طبیعی است که قضاوت صحیح درباره نرخ تورم هم نیازمند دیدن کل فرایند آن است و روندی که طی سه سال اخیر طی کرده باید مدنظر قرار گیرد.

دارابی گفت: هم اکنون سبد‌هایی که نرخ تورم آن‌ها نسبت به نرخ تورم میانگین کشور بالاتر است، شناسایی و مشخص کرده‌ایم و هر کدام از این سبد‌ها را از اتحادیه‌های آن‌ها پیگیری کرده‌ایم و با اتاق اصناف در حال بررسی و رایزنی هستیم؛ کار بازرسی‌ها را بیشتر و قوی‌تر کرده‌ایم و در جلسات ستاد تنظیم بازار، رئیس اتحادیه مربوطه را دعوت می‌کنیم و مسائل و مشکلات آن‌ها را به بحث و بررسی می‌گذاریم تا با تعامل و نظارت جدی‌تر بر صنوف زیرمجموعه، اقدام به کنترل قیمت‌ها کمک کنند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.