مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: حضور محمدتقی خان به عنوان قدرتمند‌ترین فرد خوانین در یزد از نظر تاریخی حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، سید مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق گفت: محمد تقی خان بافقی طولانی‌ترین مدت حکومت در یزد به عنوان یک حاکم حدود ۵۲ سال داشته و آثار زیادی از خود به جای گذاشته است.

او با بیان اینکه محمد تقی خان در حوزه حکومت‌های محلی و تاریخ یزد نقش کلیدی داشته است، افزود: افرادی مثل محمد تقی خان به عنوان قدرتمند‌ترین فرد خوانین در یزد و ترکیب ایجاد شده در فضای سیاسی و حکومتی، از نظر تاریخی حائز اهمیت است.

تشکری نویسنده و تاریخدان بافقی نیز در حاشیه این مراسم، گفت: شاخصه‌های برجسته محمد تقی خان بافقی در بخش‌های خانواده در صحنه سیاسی و نظامی و تاسیس سلسله خوانین مورد توجه است.

او با اشاره به اینکه محمد تقی خان برای ایجاد امنیت و ثبات سیاسی و مشروعیت اجتماعی تاثیر گذار بوده، تصریح کرد: پیوند با خاندان‌های برجسته یزدی اعم از سادات و خاندان‌های بزرگ با ریشه خراسانی و ساخت مدارس علمیه از دیگر شاخصه‌های اوست.

نویسنده بافقی مدرسه خان را یکی از شاخص‌ترین مدارس دینی استان یزد برشمرد که محمد تقی خان آن را بنا نهاده است.

ساخت ابنیه با رویکرد تجاری و بازار از دیگر اقدامات محمد تقی خان است که باعث شده یک دوره شکوفا از لحاظ فرهنگی و اقتصاد تجاری در یزد رقم بخورد.

در حال حاضر نیز قرآنی از او به یادگار مانده که وقف امام زمان عج است و در موزه مجلس شورای اسلامی نگهداری می‌شود.

محمد تقی خان بافقی فرزند میزا محمد باقر در سال ۱۱۲۹ قمری در بافق دیده به جهان گشود و ششم شوال ۱۳۱۳ قمری و در سن ۸۳ سالگی دیده از جهان فروبست و پیکرش پس از انتقال به نجف اشرف در جوار ضریح مقدس علوی ارام گرفت.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.