مسئول باغبانی جهادکشاورزی مهاباد گفت: کشاورزان مهابادی برای دریافت نسخه و توصیه‌های فنی کنه قرمز اروپایی مرکبات اقدام کنند.

سعید کریمی مسئول باغبانی جهادکشاورزی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: با توجه به بالارفتن درجه حرارت و شرایط مساعد برای افزایش تراکم کنه قرمز اروپایی باغداران در صورت مشاهده ۳ تا ۵ عدد کنه متحرک (پوره – حشره کامل) در هر برگ، برای دریافت نسخه و توصیه‌های فنی به کلینک‌های گیاه پزشکی مراجعه و با دریافت سموم مورد نیاز از فروشگاه‌های مجاز سموم برای مبارزه با این آفت اقدام کنند.

کریمی افزود: این کنه زمستان را به صورت تخم بر روی شاخه‌ها و خصوصا در اطراف جوانه‌ها به سر می‌برد و به درختان میزبان در ابتدا باعث رنگ پریدگی و سپس متمایل به قهوه‌ای شدن برگ‌ها و در نهایت خزان آن‌ها می‌شود.


بیشتر بخوانید


این مقام مسئول با بیان اینکه همچنین میوه‌های درختان آلوده نیز کوچک و نامرغوب می‌شوند، اضافه کرد: کیفیت و میزان شوری آب مورد استفاده در سم پاشی (PH آب) در میزان تاثیر آفت کش موثر بوده و در صورت نیاز از مواد مخصوص تنظیم کیفیت و شوری آب استفاده شود.

او عنوان کرد: همچنین قطر ذرات سم در میزان تاثیر آفت کش مهم بوده لذا فشار سم پاشی به نحوی تنظیم شود که سمپاشی به صورت قطرات ریز انجام و سمپاسی باید اوایل صبح و قبل از گسترش آفتاب صورت گیرد.

کریمی خاطر نشان کرد: به طور کلی کنه کش‌ها باید در تناوب با یکدیگر مصرف شود و کشاورزان قبل از انجام سمپاشی در صورت مشاهده کند و زنبور عسل در مجاورت باغ، زنبورداران را از انجام سمپاشی مطلع کنند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.