به گزارش خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شنیدهها و مشاهدات میدانی از برخی بانکها در سطح شهر تهران، خبر از بی انضباطیهای ریز و درشتی میدهد. مواردی که هرچند کوچک اما منجر به نارضایتی جامعه از عملکرد آنهاست.
در چند روز گذشته برخی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان، از عدم رعایت قوانین بانکی در زمان درخواست خدمات از متصدی چند بانک دولتی و خصوصی خبر دادند.
گویا چندین بانک در اجرای زمان ساعت کار حضور کارکنان، کم کاری کرده و درب شعب خود را بدون رعایت دستور العمل بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانکهای دولتی و خصوصی زودتر از موعد به روی مشتریان خود میبندند.
به همین منظور به چند بانک در سطح مختلف شهر سری زدیم که متاسفانه علاوه بر صدق این موضوع و بسته شدن دربهای بانک در ساعت ۱۲ظهر، با موارد دیگری نیز رو به رو شدیم. مواردی نظیر درخواست کپی شناسنامه، کارت ملی، حتی در برخی موارد درخواست سند مالکیت برای افتتاح حساب که جای بسی تامل داشت.
سال ۹۸ در جلسه شورای عالی مقابله با جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم، بنا بر تصمیم اعضا مقرر شد، نسبت به حذف دریافت تصویر از مدارک هویتی شهروندان در سیستم بانکی کشور، اقدامات لازم صورت گیرد. با این تصمیم الزام ارائه کپی مدارک هویتی در بانکها لغو شد اما براساس ضوابط و مقررات و الزامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشتریان باید اصل مدارک هویتی را برای انجام امور بانکی به بانکها ارائه کنند.
بر این اساس مشتریان برای دریافت هرگونه خدمات بانکی غیر پایه نظیر واریز و برداشت نقدی و …، ضرورت دارد کارت ملی خود را به همراه داشته باشند. همچنین ارائه خدمات پایه مانند افتتاح حساب، پرداخت تسهیلات و … نیز طبق روال معمول با دریافت کارت ملی همراه با شناسنامه یا گواهینامه منقضی نشده یا گذرنامه معتبر انجام میشود. برای اتباع خارجی متقاضی دریافت خدمات بانکی نیز ارائه مدرک شناسایی معتبر و شماره فراگیر الزامی است.
این قانون به ابلاغ سازمان اداری و استخدامی نیز رسید و بانکها باید برای افتتاح حساب تنها به دریافت کارت ملی هوشمند یا کارت ملی فرد تمکین کنند اما مشاهدات میدانی از این بانکها چیز دیگری را نشان میدهد.
برخی از بانکها نیز با سوء استفاده از شرایط خاص کرونایی از ارائه خدمات بهتر به مشتریان پرهیز میکنند و همین امر منجر شده تا روال کاری بسیاری از افراد با چالش مواجه شود. گفته میشود برخی از شعب بانکهای دولتی با اعمال سلیقه از افتتاح حساب در شعب در برخی از ساعات روز (۱۱تا۱۳) به بهانه کمبود نیرو خودداری میکنند و این مورد نیز نمونه بارز قانون گریزی به شمار میرود.
علیرضا قیطاسی دبیر کل شورای هماهنگی بانک های دولتی و نیمه دولتی در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به این بی انضباطیها میگوید: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله یا کرونا ساعت کاری بانکها از ۷.۳۰ تا ۱۴.۳۰ تعریف شده و بانکها مکلفند از ساعت ۸ تا ۱۳.۳۰ به مشتریان خدمات ارائه کنند.
البته لازم به ذکر است طبق مصوبه بانک مرکزی بانکها مکلف به ارائه سرویس به آخرین مشتری درون شعبه هستند و اتمام زودهنگام ارائه خدمات به مشتریان خلاف بخشنامههای اداری است.
شاید این تخلفات یا ضعف عملکردها جزئی به نظر برسد اما تعداد زیادی از مردم در طول روز با چنین بی برنامگیها رو به رو شده و همین امر در سایر موارد اقتصادی و اجتماعی آنها تاثیر گذار خواهد بود. بنابر این انتظار میرود تا نهادها مسئول در این امر ورود کرده و نسبت به اجرای صحیح ساعات اداری هشدارهای لازم را به بانکها و ادارات بدهند.
انتهای پیام/
پس از اتمام تحصیلات متوسطه فرزندم وقتی مدارک آنها را تحویل گرفتم دوازده عدد کپی از شناسنامه و کارت ملی خودم ، دوازده عدد هم از همسرم و دوازده عدد کپی از شناسنامه فرزندم درون پوشه موجود بود که هرسال مدارس از ما گرفته بودند آیا مشخصات دانش آموزان و والدین آنها هرسال تغییر میکند؟
لطفاً از تمام ادارات دولتی گزارش تهیه کنید ممنونم