در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

افزایش نرخ شکر هم کام سهامداران این صنعت را شیرین نکرد

کارشناس بازار سرمایه گفت: صف فروش سهام قند و شکر به افزایش نرخ ارتباطی ندارد، در حال حاضر بازار سرمایه کارآمدی لازم را ندارد.

محمد رضا برگی کارشناس بازار سرمایه  در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص افزایش نرخ قند و شکر اظهار کرد: حدود ۷۳ درصد افزایش نرخ برای صنایع قند و شکر تصویب شد. قیمت قند و شکر تابع دو قیمت، نرخ دلار و قیمت جهانی است.

او بیان کرد: از لحاظ تحلیلی وقتی بخواهیم افزایش نرخ صنعت قند و شکر را بررسی کنیم، چون بخشی از بهای تمام شده شرکت‌های قند و شکر با نرخ دلار نیمایی باید افزایش یابد، در نتیجه این افزایش نرخ ۷۳ درصدی قند و شکر می‌تواند ادامه دار باشد.


  • بیشتر بخوانید

افزایش نرخ فروش شرکت های بورسی قند و شکر


کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، علت در صف فروش قرار گرفتن صنایع قندی با وجود افزایش نرخ قند و شکر چیست؟، گفت: صف فروش سهام قند و شکر به افزایش نرخ ارتباطی ندارد، در حال حاضر بازار سرمایه در حالت ناکارا قرار دارد و در کنار تحلیل جامع شرکت‌ها و تحلیل بنیادی و تکنیکالی، بحث ورود نقدینگی به سهام نیز دارای اهمیت است.

او بیان کرد: در صنایع کوچک از جمله، صنایع قند و شکر، غذایی، دارویی و زراعی، پول آن چنانی وارد این صنایع نمی‌شود که انتظار حرکت سهام این صنایع را داشته باشیم.

برگی در پاسخ به این پرسش که، سهام برای حرکت به چه مولفه‌ای نیاز دارند؟، تشریح کرد: مولفه اول برای حرکت سهام صنایع و آغاز روند صعودی این است که، جریان نقدینگی وارد آن صنعت شود، اما با توجه به شرایط بازار سرمایه، جریان نقدینگی بیشتر در صنعت و سهام شاخص ساز است و پول در صنایع کوچک از جمله، قند و شکر هنوز وارد نشده است.

او در پایان بیان کرد: افزایش نرخ در صنعت قند و شکر، سود حاشیه‌ای شرکت‌های قندی را بهبود می‌دهد، ولی در حال حاضر واکنشی که انتظار داریم صنعت قند و شکر بعد از تصویب افزایش نرخ نشان دهند، شدنی نیست و تا زمانی که نقدینگی تنها در سهام شاخص ساز باشد، صنایع کوچک که جریان نقدی در آنان نیست به همین شکل خواهد ماند و تغییر نمی‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار