جشن ۵۰ سالگی سدارس در شهرستان پلدشت

با حضور وزرای نیروی ایران و جمهوری آذربایجان جشن ۵۰ سالگی سدارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، مراسم جشن ۵۰ سالگی سد ارس که حکایت از ۵۰ سال دوستی و رابطه حسنه بین دو همسایه دیرین ایران و جمهوری آذربایجان دارد با حضور وزرای نیروی دو کشور  و برخی از مقامات دو طرف در محل سد ارس برگزار شد.

ذاکری مدیر امور آب ارس با بیان اینکه ۵۰ سال از بهره برداری مشترک از منابع آبی و انرژی رودخانه ارس و بهره برداری از سد‌های ارس و میل مغان گذشت، گفت: عملیات اجرایی این سد در سال ۱۳۴۷ به صورت مشترک توسط ایران و جمهوری آدربایجان شروع و در سال ۱۳۵۰ به بهربرداری رسید.

 سد ارس، در ۳۸ کیلومتری شهر پلدشت بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد و با هدف تامین آب کشاورزی دشت مغان در کشورمان و دشت میل در جمهوری آذربایجان. کنترل سیلاب‌های متطقه و تولید انرژی الکتریکی احداث شده و سالانه ۸۶ میلیون کیلو وات در ساعت برق تولید می‌شود که هر دو طرف به صورت مشترک از ان استفاده می‌کنند.

ظرفیت این سد یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب می‌باشد که بیش از ۱۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دو کشور را آبیاری کرده و سالانه دو میلیون۴۰۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی برداشت می‌شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.