قلی پور گفت: عملیات بازارگردانی با محدودیت‌های معاملاتی به خصوص دامنه نوسان همخوانی ندارد.

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص دستورالعمل‌های بازارگردانی اظهار کرد: دستورالعمل‌های بازارگردانی که توسط نهاد ناظر به بازارگردان‌ها ابلاغ شده و در حال اجرا است با این فرض تدوین شده که، بازارگردان از محل تفاوت قیمت، سودی نبرد و صرفا کارمزدی از محل عملیات بازارگردانی و ایجاد نقدشوندگی برای سهام اخذ کند.

وی بیان کرد: عمده عملیات بازارگردانی به صورت نرم افزاری و با نظارت اپراتور‌های متخصص صورت می‌گیرد، بنابراین سازوکار بازارگردانی به خودی خود مشکل ساختاری ندارد، ولی مشکل از جایی شروع می‌شود که، اساسا عملیات بازارگردانی با محدودیت‌های معاملاتی به خصوص دامنه نوسان همخوانی ندارد.


بیشتر بخوانید


چرا بازارگردان ها در لحظات پایانی بازار حجم مبنا را بر می دارند؟

کارشناس بازار سرمایه در خصوص علت اینکه بازارگردان‌ها در لحظات پایانی بازار اقدام به عرضه در بازار سرمایه می‌کنند چیست؟، تصریح کرد: به واسطه دامنه نوسان محدود، اصلاح قیمت‌ها تصنعی و فرسایشی می‌شود و شرایطی مشابه هشت ماه گذشته برای بازار سرمایه پیش می‌آید و در این صورت بازارگردان به نوعی، یک طرفه اقدام به خرید در بازار سرمایه می‌کند.

وی بیان کرد: در شرایط مثبت بازار که اخیرا کمتر اتفاق افتاده، بازار گردان‌ها به طور اتوماتیک بر اساس برنامه تعریف شده در سمت عرضه قرار می‌گیرند که البته فرصتی برای ایجاد نقدینگی برای ادامه عملیات بازارگردانی در روز‌های آتی نیز هست؛ بنابراین بعد از مدت‌ها خرید یک طرفه، عرضه هم طبیعی بود.

قلی پور در پاسخ به این پرسش که چرا سفارشات را در لحظات پایانی ثبت می‌کنند؟، گفت: اینکه در چه ساعتی و چه حجمی سهام را خریده اند می‌تواند سلیقه‌ای باشد، ولی در طول ساعات معاملاتی، الزام به انجام تعهدات بازارگردانی دارند و شاید با امید تغییر روند قیمت ها، معاملات را به لحظات پایانی موکول می‌کنند در غیر اینصورت  برای بازارگردان زمان ارسال سفارشات تفاوتی ندارد.

وی بیان کرد: بازارگردان‌ها از ابتدای زمان آغاز معاملات، سفارشات را در مثبت سه ثبت می‌کنند. البته مطابق دستورالعمل‌های بازارگردانی امکان تخلف تقریبا بعید است. در کل دامنه نوسان محدود، عملیات بازارگردانی را بی معنی نموده و انصافا بازارگردان‌ها در طول هشت ماه منفی بازار سرمایه، بیش از نیمی از عرضه هشتاد هزار میلیارد تومانی حقیقی‌ها را، جذب کرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۱۲ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
خریدوفروش کالادرمناطق مختلف یک کشورقیمتش متفاوته ولی قیمت سهام واسه همه یکیه بازارسهام جذابیت نداره هیچ جذابیتی واسه سرمایه گذاری نداره درواقع پول دورریختن هست.
آخرین اخبار