تیم‌های مختلفی در مسابقات جام ملت‌های اروپا توانسته‌اند به فینال برسند و قهرمان این رقابت‌ها شوند.

 

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا، تیم‌های متعددی قهرمان شده اند، اما بعضی از این قهرمانی‌ها خیلی دراماتیک و خاطره انگیز بوده است. در این گزارش تارخیچه فینال مسابقات یورو را بررسی می‌کنیم.

جام ملت‌های اروپا ۱۹۶۰

نخستین دوره مسابقات جام ملت‌های اروپا از تاریخ ۴ ژوئیه تا ۱۰ ژوئیه ۱۹۶۰ به میزبانی کشور فرانسه در ۲ شهر پاریس و مارسی برگزار شد. این مسابقات با شرکت ۴ تیم برگزار شد و با قهرمانی تیم ملی فوتبال اتحاد جماهیر شوروی و نایب قهرمانی تیم ملی یوگسلاوی به پایان رسید.

جام ملت‌های اروپا ۱۹۶۴

دومین دوره مسابقات جام ملت‌های اروپا، در تاریخ ۱۷ تا ۲۱ ژوئن و به میزبانی کشور اسپانیا برگزار شد. در رقابت‌های جام ملت‌ های اروپا ۱۹۶۴ تیم‌های اسپانیا و اتحاد جماهیر شوروی به فینال مسابقات رسیدند. در فینال این رقابت‌ها تیم ملی اسپانیا توانست با نتیجه ۲ بر یک تیم اتحاد جماهیر شوروی را شکست دهد و در خاک خود قهرمانی را جشن بگیرد.

جام ملت‌های اروپا ۱۹۶۸

سومین دوره جام ملت‌های اروپا در سال ۱۹۶۸ و از تاریخ ۵ ژوئن تا ۱۰ ژوئن برگزار شد. این رقابت‌ها به طور مشترک در ۳ شهر رم، ناپل و فلورانس برگزار شد. تیم ملی ایتالیا و یوگسلاوی به فینال رقابت‌های این دوره راه یافتند. این دیدار در وقت های قانونی مسابقه با نتیجه یک بر یک مساوی شد و تیم ایتالیا توانست با نتیجه ۲ بر صفر تیم ملی یوگسلاوی را در ضربات پنالتی شکست دهد و در خاک خود قهرمانی باشکوهی بگیرد. در این سال، نام جام ملت‌های اروپا به قهرمانی اروپا تغییر داده شد.

جام ملت‌های اروپا ۱۹۷۲

چهارمین دوره مسابقات جام ملت‌های اروپا به میزبانی کشور بلژیک و از تاریخ ۱۴ تا ۱۸ ژوئن برگزار شد. در این دوره، تیم‌های آلمان غربی و تیم ملی اتحاد جماهیر شوروی به فینال این رقابت‌ها راه یافتند و تیم ملی آلمان توانست با نتیجه ۳ بر صفر تیم اتحاد جماهیر شوروی را شکست دهد و قهرمان چهارمین دوره مسابقات جام ملت‌های اروپا شود.

جام ملت‌های اروپا ۱۹۷۶

پنجمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های اروپا در سال ۱۹۷۶ و از تاریخ ۱۶ تا ۲۰ ژوئن و به میزبانی کشور یوگسلاوی برگزار شد. در این دوره تیم‌های آلمان غربی و چکسلواکی به فینال رسیدند. در مسابقه فینال، این بازی با نتیجه ۲ بر ۲ مساوی شد، اما در ضربات پنالتی تیم چکسلوکی توانست با نتیجه ۵ بر ۳ تیم ملی آلمان غربی را شکست دهد.

جام ملت‌های اروپا ۱۹۸۰

ششمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های اروپا در تاریخ ۱۱ ژوئن تا ۲۲ ژوئن ۱۹۸۰ به میزبانی کشور ایتالیا برگزار شد. برای اولین بار در این دوره از مسابقات هشت تیم شرکت داشتند که به دو گروه چهار تیمی تقسیم شدند که تیم‌های اول به فینال راه پیدا می‌کردند و تیم‌های دوم در یک مسابقه رودررو جایگاه سوم را تعیین می‌کردند. این دوره مسابقات در ورزشگاه‌هایی از جمله، استادیوم المپیک در رم، سن‌سیرو در میلان، سان‌پائولو در ناپل و استادیوم کموناله در تورین برگزار شد. تیم‌های بلژیک و آلمان غربی توانستند با شکست رقبای خود به فینال این دوره راه پیدا کنند. در فینال مسابقات، تیم آلمان غربی توانست با نتیجه ۲ بر یک تیم ملی بلژیک را شکست دهد و قهرمان این دوره از مسابقات لقب بگیرد.

جام ملت‌های اروپا ۱۹۸۴

این رقابت‌ها در تاریخ ۱۲ ژوئن تا ۲۷ ژوئن ۱۹۸۴ به دوره هفتم خود رسید و این مسابقات در ورزشگاه‌های تغییر یافته‌ای از جمله، پارک ده پرنس پاریس، ولودروم مارسی، ژرلان لیون، جفری گیشار سن‌اتین و فلی بولاره لانس، لابوژوار در نانت و لامینائو در استراسبورگ و به میزبانی کشور فرانسه برگزار شد. یوفا ترتیب همیشگی رقابت‌های هشت‌تیمی را برقرار کرد و در این رقابت ها دو گروه چهارتیمی وجود دارد، که دو تیم اول هر گروه به نیمه‌نهایی می‌رسند و بازی رده‌بندی هم از این رقابت ها حذف شد. اما تورنمنت ۱۹۸۴ به نحوی سازمان‌دهی شد که هر تیم، سه بازی دور اول خود را در سه ورزشگاه مختلف انجام دهد. به این ترتیب شهروندان فرانسوی بازی‌ها و تیم‌های مختلفی را تماشا می‌کردند، اما هزینه سرسام‌آور کسانی که برای دیدن بازی‌ها به این کشور سفر کرده بودند باعث شد تا یوفا در دوره‌های بعدی این کار را نکند. ۲ کشور فرانسه و اسپانیا با شکست رقیبان خود توانستند به مرحله فینال این رقابت‌ها راه پیدا کنند. تیم ملی فرانسه توانست با نتیجه ۲ بر یک تیم ملی اسپانیا را شکست دهد و در خاک خود قهرمانی را جشن بگیرد. میشل پلاتینی در این رقابت‌های این دوره به عنوان بهترین بازیکن این رقابت‌ها شناخته شد. پلاتینی در تمامی ۵ دیدار تیمش گل زد و ۹ گل را در مجموع برای تیم ملی فرانسه به ثمر رساند، این ۹ گل با به ثمر رساندن ۲ هتریک و بدون زدن  پنالتی به ثمر رسیده است.

جام ملت‌های اروپا ۱۹۸۸

رقابت‌های دور هشتم جام ملت‌های اروپا در تاریخ ۱۰ ژوئن تا ۲۵ ژوئن ۱۹۸۸، در ورزشگاه‌های ورزشگاه المپیک مونیخ، ورزشگاه اشتادیون گلزن کرشن، ورزشگاه فولکس پارک هامبورگ، ورزشگاه والد اشتادیون فرانکفورت، ورزشگاه راین دوسلدورف، ورزشگاه نکار اشتوتگارت و ورزشگاه مونگراشدورفر کلن و به میزبانی کشور آلمان غربی برگزار شد. تیم‌های هلند و اتحاد جماهیر شوروی توانستند با شکست رقیبان خود به مرحله فینال راه پیدا کنند. تیم ملی هلند با نتیجه ۲ بر صفر تیم اتحاد جماهیر شوروی را شکست دهد و قهرمان هشتمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های اروپا شود.

جام ملت‌های اروپا ۱۹۹۲

در تاریخ ۱۰ ژوئن تا ۲۶ ژوئن ۱۹۹۲، دور نهم رقابت‌های جام ملت‌های اروپا به میزبانی کشور سوئد و در شهر‌هایی از جمله استکهلم، گوتنبورگ، مالمو و نورکوپینگ برگزار شد. بعد از قهرمانی آلمان در جام جهانی، دو کشور آلمان غربی و آلمان شرقی به هم پیوستند و بازیکنان خوبی مانند ماتیاس سامر و اولف کیرشتن در ترکیب تیم ملی آلمان قرار گرفتند. اولین بازی آلمان در عرصه بین‌المللی بعد از اتحاد، جام ملت‌های اروپا ۱۹۹۲ می‌باشد، که دانمارک شگفتی ساز این مسابقات شد و موفق به پیروزی برابر آلمان در مسابقه فینال شد. تیم ملی دانمارک با نتیجه ۲ بر صفر توانست تیم ملی آلمان را شکست دهد و اولین قهرمانی خود را در این رقابت‌ها جشن بگیرد.

جام ملت‌های اروپا ۱۹۹۶

جام ملت‌های اروپا ۱۹۹۶ که دهمین دوره از این رقابت‌ها بود و این رقابت ها با نام یورو ۹۶ شناخته شد و برای اولین بار از پیشوند یورو در این رقابت‌ها استفاده شد. کشور انگلیس به عنوان میزبان رقابت‌های ۱۹۹۶ معرفی شد. این رقابت‌ها در تاریخ ۸ ژوئن تا ۳۰ ژوئن برگزار شد. ۴ گروه ۴ تیمی تشکیل شد و ۲ تیم اول هر گروه به مرحله حذفی راه یافتند. قوانین جدیدی شکل گرفته بود؛ تیم‌ها در صورت هم‌امتیاز شدن بر اساس بازی که در مقابل یکدیگر انجام داده بودند به مرحله بعد صعود می‌کردند، و در وقت اضافی از قانون گل طلایی استفاده می‌شد و  اگر در وقت اضافی گلی به ثمر می‌رسید بازی همان‌ وقت به پایان می‌رسید. تیم ملی آلمان و جمهوری چک به مرحله فینال رقابت‌های ۱۹۹۶ رسیدند و تیم ملی آلمان توانست با نتیجه ۲ بر یک تیم ملی جمهوری چک را شکست دهد و سومین قهرمانی خودش را در این رقابت‌ها کسب کند.

جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۰

یازدهمین جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۰۰ در حالی در دو کشور بلژیک و هلند میزبان این رقابت‌ها بودند، برگزار شد. این برای اولین بار بود که دو کشور مشترکاً میزبانی این رقابت‌ها را به عهده می‌گرفتند، این دو کشور ۳۱ مسابقه را از ۱۰ ژوئن تا ۲ ژوئیه سال ۲۰۰۰ میلادی در هشت شهر مختلف (چهار شهر در هلند و چهار شهر در بلژیک) برگزار کردند. تیم‌های ملی فرانسه و ایتالیا به فینال این رقابت‌ها راه یافتند، اما تیم ملی فرانسه توانست با نتیجه ۲ بر یک تیم ملی ایتالیا را شکست دهد.

جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۴

جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۴ یا یورو ۲۰۰۴، دوازدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های اروپا بود که بین روز‌های (۱۲ ژوئن تا ۴ ژوئیه ۲۰۰۴) و در ۸ شهر از کشور پرتغال برگزار شد و در این مسابقات ۱۶ تیم حضور داشتند. پرتغال به‌عنوان تیم میزبان و ۱۵ تیم در بازی‌های مقدماتی انتخاب شدند. تیم ملی فوتبال لتونی نخستین بار بود که به مرحله گروهی این مسابقات رسیده بود. این جام، شگفتی‌های زیادی داشت و تیم های ملی آلمان، ایتالیا و اسپانیا در مرحله گروهی حذف شدند. فرانسه در حالی‌که مدافع عنوان قهرمانی این مسابقات بود، در مرحله یک چهارم نهایی در مقابل یونان شکست خورد و از دور رقابت ها کنار رفت. یونان که پس از ۲۴ سال و برای دومین بار موفق به حضور در مسابقات جام ملت‌های اروپا شده بود، در نهایت توانست با غلبه بر حریفان خود، توانست با نتیجه یک بر صفر تیم ملی پرتغال را شکست دهد و قهرمان این مسابقات شود.

جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۸

مسابقات یورو ۲۰۰۸، بین روز‌های ۷ ژوئن تا ۲۹ ژوئن سال ۲۰۰۸ و در کشور‌های اتریش و سوئیس به طور مشترک برگزار شد. این دومین دوره از مسابقات یورو بود، که به‌طور مشترک توسط دو کشور میزبانی می‌شد. در این دوره تیم‌های ملی اسپانیا و آلمان به فینال این رقابت راه یافتند و تیم ملی اسپانیا با نتیجه یک بر صفر تیم ملی آلمان را شکست داد و قهرمان این رقابت‌ها شد.

جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۲

جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۲ یا یورو ۲۰۱۲ در تاریخ ۸ ژوئن تا ۱ ژوئیه سال ۲۰۱۲ و در کشور‌های لهستان و اوکراین برگزار شد. این سومین دوره از مسابقات یورو بود که به‌طور مشترک توسط دو کشور میزبانی شد. پیش از آن در جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۰ (بلژیک و هلند) و جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۸ (اتریش و سوئیس) میزبان به‌طور مشترک از دو کشور بود. تیم‌های ملی اسپانیا و ایتالیا فینالیست‌های این دوره از رقابت ها بودند، که تیم ملی اسپانیا با نتیجه پر گل ۴ بر صفر تیم ملی ایتالیا را شکست داد و برای سومین بار قهرمان این رقابت‌ها شد.

جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶

جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶ یا یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره  جام ملت های اروپا بود. این مسابقات به میزبانی کشور فرانسه و در تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۱۶ آغاز شد و در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۶ به پایان رسید. تیم‌های ملی پرتغال و فرانسه با شکست رقیب‌های سر سختی از جمله، کرواسی، لهستان، ولز، آلمان، ایسلند و ایرلند به فینال مسابقات این دوره جام ملت‌های اروپا راه یافتند. در بازی فینال کریستیانو رونالدو، ستاره تیم ملی پرتغال در همان نیمه اول با خطایی که دیمیتری پایت روی او مرتکب شد، مصدوم شد و پرتغالی‌ها بدون رونالدو بازی را ادامه دادند و توانستند در وقت‌های اضافه به گل برتری دست پیدا کنند و قهرمان مسابقات این دوره شوند.

جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۱

این دوره از رقابت‌ها به دلیل همه گیری ویروس کرونا با یک سال تاخیر مواجه شده است و از امشب و با حضور ۲۴ تیم برگزار خواهد شد.
این رقابت‌ها با دیدار ایتالیا و ترکیه در شهر رم آغاز می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار