اکبری گفت: مرغ تولیدی در سیستان و بلوچستان تنها ۳۰ درصد از نیاز شهروندان را تامین می‌کند و بقیه از طریق استان‌های دیگر بویژه خراسان جنوبی به صورت کشتار روز و یا واردات مرغ زنده تامین می‌شود.

محمد مهدی اکبری مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: مرغ یکی از کالاهای پرمصرف جامعه ما بوده و در سیستان و بلوچستان بخش قابل توجهی از مواد غذایی و پروتئین مورد نیاز مردم از طریق گوشت مرغ تامین می‌شود.

او افزود: در سیستان و بلوچستان سه کشتارگاه صنعتی فعال وجود دارد که روزانه حدود ۲۵ تن مرغ کشتار روز را به بازار عرضه می‌کنند و از خراسان جنوبی که مازاد تولید دارد باید روزانه ۱۰۰ تن مرغ کشتار روز به استان ارسال شود که در چند روز اخیر به دلیل کمبود مرغ در خراسان جنوبی این مقدار به ۲۰ تن کاهش پیدا کرده که جوابگوی نیاز منطقه نخواهد بود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: هم‌اینک مرغ کشتار روز کشتارگاه‌های استان با قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان برای مصرف کننده در سطح استان عرضه می‌شود و همچنین به منظور تنظیم بازار مرغ مورد نیاز شهروندان از امروز مرغ منجمد عرضه خواهد شد میزان این مرغ متغییر خواهد بود و قیمت مصرف‌کننده آن هر کیلوگرم ۱۹ هزارو ۸۰۰ تومان است.

او  با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۲ هزارو ۷۰۰ تن مرغ کشتار روز تولید داخل و ارسالی از خراسان جنوبی در سیستان و بلوچستان تامین و عرضه شد خاطرنشان کرد: این قیمت ۲۴ هزارو ۹۰۰ تومان برای مرغ کشتار روز تولید کشتارگاه داخلی است اما مرغ زنده ای که به صورت غیر قانونی از استان‌های همجوار وارد استان می شود قیمت متغییر دارد که در کنترل ما نیست.

اکبری با اشاره به اینکه هماهنگی لازم در خصوص تامین مرغ از سایر استان‌های در دستور کار قرار گرفته که با پیگیری‌های در حال انجام مرغ به اندازه کافی در سیستان و بلوچستان عرضه خواهد شد خاطر نشان کرد: هم‌اینک سه کشتارگاه صنعتی طیور در شهرستان‌های زهک، زاهدان و ایرانشهر فعال بوده و کشتارگاه چهارم در خاش که قطب تولید مرغ گوشتی استان است بزودی راه‌اندازی خواهد شد زیرا تولید این واحدهای صنعتی کشتارگاهی نقش بسزایی در تأمین بهداشت تغذیه، محیط زیست و همچنین تکمیل زنجیره ارزش تولید خواهد داشت.

او  با اشاره به اینکه نظارت بر واحدهای صنفی عرضه‌کننده خرده‌فروشی گوشت مرغ توسط سایر دستگاه‌های متولی در سیستان و بلوچستان انجام می‌شود بیان کرد: میانگین مصرف مرغ در استان روزانه به طور متوسط ۲۵۰ تن است که ۳۰ درصد از این میزان توسط مرغداری‌های داخل استان و بقیه به صورت کشتار روز و زنده از سایر استان‌ها تامین می‌شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: قیمت مرغ زنده که در سطح استان وجود دارد و از طریق غیر رسمی وارد شده از طریق عوامل، واسطه‌ها و دلالان تعیین می‌شود و این افزایش قیمت هم متاثر از این قضیه است.

او  تصریح کرد: پایداری و پشتوانه بازار مستلزم تولید است بنابراین اگر سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی که در سیستان و بلوچستان به وجود آمده به سمت سرمایه‌گذاری در راستای توسعه صنعت طیور گوشتی و مرغ تخم‌گذار حرکت کنند در آینده نزدیک شاهد افزایش ضریب خود اتکایی ،تامین گوشت و اشتغالزایی قابل توجهی در سطح استان خواهیم بود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار