امسال وضعیت منابع آبی کشورمان به دلیل کاهش شدید ذخایر آب سدها و برف در ارتفاعات مطلوب نیست و باید برای گذر از بحران کم آبی، در مصرف آب دقت کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، صدای زنگ بی آبی از حالا و قبل از فرا رسیدن فصل گرم تابستان بلند شده و خبر از بحرانی شدن وضعیت کشور در روزهای آتی می‌دهد؛ طبق گفته کارشناسان به علت کاهش باران در پاییز و زمستان ۹۹ و کاهش ذخایر سدها و ذخایر برف در ارتفاعات زاگرس و البرز، شرایط آبی کشور در سال ۱۴۰۰ اصلا مطلوب نیست.

همچنین با توجه به پیش‌بینی پژوهشکده اقلیم‌ شناسی شهرهایی از جمله اراک، اصفهان، بندرعباس، تهران، شیراز، کرمان، مشهد، همدان، یزد، قزوین، قم و کرج  نیز تابستان ۱۴۰۰ با بحران تأمین آب مواجه خواهند شد.

محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مصرف بی رویه آب و مدیریت نادرست منابع آبی باعث به وجود آمدن بحران کم آبی در ایران شده است، اظهار کرد: کشور ما از سال ۱۴۰۰ وارد ورشکستگی دائمی و همیشگی آب شده است. همه آب‌های ایران اعم از سطحی و زیرزمینی مصرف شده‌اند و آبی در طبیعت نمانده است و حق آبه‌ای هم نیست که در اختیار محیط زیست قرار گیرد.

او در ادامه بیان کرد: همین موضوع وضعیت آب و برق کشور را در معرض خطر قرار داده است و در صورتی که گشایشی حاصل نشود، این مسئله منجر به بروز بحران در مناطق روستایی و شهری خواهد شد که می‌تواند وضعیت کشور را در بخش مرکزی، غربی و جنوبی ایران متزلزل سازد.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: مردم باید آگاه باشند که امسال خشک‌ترین تابستان ۵۰ سال اخیر را تجربه می‌کنند. خرداد در حالی به نیمه می‌رسد که برخی از استان‌های کشور دمای هوای بالای ۴٠ درجه را تجربه می‌کنند و گرمای پیش رو در همه مناطق ایران به صورت میانگین بین ۲ تا ۳ درجه بالاتر از حد معمول و در دوره ۱۰ ساله بی سابقه بوده است.

محبوب فر تشریح کرد: ورشکستگی آبی سرزمین ایران به گونه‌ای است که این روز‌ها حتی آبی برای مصرف شرب مردم در روستا‌ها و شهر‌های مرزی و دورافتاده و همچنین شهر‌ها و روستا‌های مناطق جغرافیایی نسبتا پربارش و حاصلخیز کشور باقی نمانده است.

او افزود: همچنین از سال ۹۶ دو سوم سرمایه اصناف و بنگاه‌های اقتصادی در ایران از بین رفته است و ۸۰ درصد اصناف در آستانه ورشکستگی هستند. این روز‌ها خاموشی‌های گسترده در سطح کشور، واحد‌های صنفی، صنایع و کارخانه‌ها را با مشکلات عدیده‌ای از حیث تولید و ارائه خدمات و تعطیلی‌های مداوم و ضرر و زیان‌های میلیاردی مواجه ساخته است.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به قطعی برق در روز‌های گذشته تصریح کرد: هفته‌های آینده همزمان با ورود به فصل گرم سال قطعی‌ها از سر گرفته و دامنه آن نیز در فصل تابستان گسترده‌تر خواهد شد، خاموشی‌ها یکی از اتفاقات ناگوار تابستان امسال هستند و علاوه بر آن جیره‌بندی آب در حداقل ۲۵۰ نقطه شهری کشور اتفاق خواهد افتاد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
درود ، سدهایی که بعضی کشوها ساخته است ، باعث کم آبی در ایران شده است .

راه حل رساندن آب دریای عمان به دریای خزر است .
هر طور که شده باید انجام شود .
مزایا و معایبی دارد .
ولی یکی از مزیتهای این طرح :
1 - کشتیرانی
2- پرورش آبزیان داخل کشور
3 - باردار شدن رطوبت هوای ابرهای عبوری و ریزش باران در داخل ایران و سرسبزی و خنک شدن هوا
4 - بالا رفتن رطوبت مناطق عبوری آب دریا و ایجاد زیستگاههای جدید محیط زیستی و حیوانی

معایبش هم می توان به مخلوط شدن آبها اشاره کرد ، که البته نسل حیوانات دریایی به هم نمی خورد ، زیرا حیوانات و حتی انسانها به محیط جدید ، عادت می کنند .

در کل ریزش باران باعث بهتر شدن وضع کشور خشکی مثل ایران می شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
چرا این تهدید به فرصت تبدیل نمی شود ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
سلام.کدام سال ها بوده که سه سال پشت سر هم باران های سیل آسا داشته باشیم ، در حدی که 70 درصد سدها آبگیری بشوند و حتی زنگ خطر شکسته شده سدها اعلام شود ؟؟؟؟؟؟.....مگر نه این است که آبگیری هر سد ، چند سال وقت می گیرد ، پس آب هایی که می گفتند خطر سر ریز سد دارند ، کجا رفتند؟....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
جالبه که کشور ما به دریا و از طریق دریا به اقیانوسی از آب متصل هست ولی کمبود آب داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
کشت هندونه و خربزه
Iran (Islamic Republic of)
Tashberiqh
۰۶:۵۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
توی این کم آبی رفتار بعضی از شهروندان فاجعه روی فاجعه است. که با آب تصفیه شده شهری هر روز حیاط وماشین خودرا با آب فراوان می شویند.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۰۴:۱۶ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
تقریباً چهل دقیقه قبل ساعت ۳:۳۰ تو دماوند زلزله اومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
من از ابتدای سال هر روز دارم از خدا باران می خواهم. هر روز صلوات می فرستم و از خدا گشایش می خواهم. خدایا رحم کن. خدایا بدون آب نمی شه زندگی کرد. خدایا به فریاد ما برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مردم صرفه جویی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
یا خداااااااااااا
با این وضعیت شغل هایی که برای شستن راه پله و پارکینک هستند رو باید تا اتمام این وضعیت تعطیل کنید و کسی هم حق نداشته باشه ماشین رو آب شرب بشوره. ما همسایه ای داریم که هر روز ماشین می شوره
United States of America
ناشناس
۲۳:۵۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
گند زدین با این مدیرییتتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
دولت باید با جایزه هایی بزرگ محققین و نخبگان را تشویق به طراحی فرآیندهای صنعتی بدون مصرف آب کند. شیرهای آب سراسر کشور باید بسرعت با شیرهای پدالی و برقی جایگزین شوند و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
همش تقصیر دولته اگه دوسال پیش بخاطر بی تدبیری های دولت سیل های بهاره راه نیفتاده بود مردم خسارت ندیده بودن با بارور سازی مجدد ابرها میشد بی ابی رو جبران کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
جلوی باروری ابر گرفته شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
مشکل اساسی مدیریت کشور هست با توجه به بحران شدید اب باید کشاورزی و صنعت ما به صورت کاملا پیشرفته با کمترین استفاده از اب اداره بشه مثلا در صنعت کاغذ و مقوا به جای استفاده از چوب درختان میتونید از صنعت کاغذ تدلید شده از سنگ اهک استفاده کنیم که اصلا ابی مصرف نمیکنه یا در بسیاری موارد دیگه پس اگه بخواهیم میتونیم
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۰:۳۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
باید در مصرف اب دقت کنیم ؟ خوبه این پدیدرم شروع کنید بندازید گردن اینو و اون بجای اینک دنبال راه حل هایی مثل شیوه های نوین ابیاری و ... باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
یا خدا کمک کن
آخرین اخبار