باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه می پردازد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کم‌تر از یک ماه به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه های داخلی کشور می پردازد.

امروز همچون روز گذشته تیتر بیشتر رسانه های اصلاح‌طلب، واکنش به اعلام احراز صلاحیت شدگان انتخابات راست جمهوری و روزنامه های اصولگرا به شعارهای انتخاباتی اصولگرایان،و سخنان رهبر معظم انقلاب درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود.

رسالت-بت شکن عدلیه در راه ریشه کنی فساد

روزنامه اصولگرای رسالت در سرمقاله ای با تیتر «بت شکن عدلیه در راه ریشه کنی فساد» در این گزارش به بیان سابقه کاری آیت الله رئیسی پرداخته و همچنین به شعارها و برنامه های آیت الله رئیسی پرداخته است. در این گزارش آمده است که بار دولت رئیسی بر دوش جوانان شجاع، تحول‌خواه، متخصص، پاک و ضد فساد خواهد بود، اولویتش را توجه به محرومان و مستضعفان و طبقات پایین جامعه تعیین کرده و همچنین میخواهد دولتی با اجماع ملی و دیپلماسی هوشمند و مبتکر راه اندازی کند.

روزنامه اصولگرای فرهیختگان در گزارشی با تیتر «چگونه مشارکت در انتخابات افزایش پیدا می‌کند؟» به بیان چند و چون افزایش مشارکت در انتخابات پرداخته و تاکید کرده:  مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در میزان مشارکت، کاندیداهای انتخابات و برنامه‌هایی است که آنان برای رهایی از «وضع موجود» و ترسیم آینده کشور می‌دهند. 

وطن امروز-نامزدها مردم را قانع کنند

روزنامه وطن امروز نیز در گزارشی با تیتر «نامزدها مردم را قانع کنند» در این گزارش به بیان این پرداخت که مهم این است که نامزدها مردم را اقناع کنند که مشکلات جامعه را می شناسند. 

روزنامه اصولگرای کیهان نیز تیتر زد «میزان مشارکت ربطی به اسامی ندارد مردم دنبال مدیر قوی و کارآمد هستند»  در این گزارش به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره میزان مشارکت مردم و رابطه آن با وجود مدیری مدبر و قوی پرداخت و  به این سخنان رهبر معظم انقلاب پرداخت که: بیان راه‌حل‌های عینی و واقعی درباره مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در برنامه‌های انتخاباتی، نامزدها را عامل اصلی در افزایش انگیزه مشارکت در انتخابات خواندند و با تبیین بایدها و نبایدهای رقابت‌های انتخاباتی تأکید کردند.

آنا-زاکانی ستاد دهه شصتی تشکیل داده است

خبرگزاری آنا نیز با سخنگوی ستاد انتخاباتی زاکانی مصاحبه ای داشته و تیتر کرده « زاکانی ستاد دهه شصتی تشکیل داده است/ در انتخابات پیشرو منتظر یک پدیده باشید » شریعتی نیاسر در این گفت وگو از مبارزه با فساد زاکانی خبر داده  و او همچنین گفته: زاکانی به دلیل فعالیت‌های گسترده‌ خود در مبارزه با فساد همواره مخالفان بسیاری داشته و پرونده تخلفات طبری را هم اولین بار وی مطرح کرد. چند وقت پیش عده‌ای سوءقصد به جان وی کردند که خوشبختانه موفق نشدند.

آنا همچنین مصاحبه ای با قدیری ابیانه داشته و تیتر زده ««شورای قانون اساسی» در تمام کشورها وجود دارد/ کسانی که ساختار را قبول ندارند، از فیلتر شورا عبور نمی‌کنند» و قدیری ابیانه در خصوص نظارت استصوابی شورای نگهبان گفت: من معتقدم با سیستم انتخاباتی ما بدون نظارت استصوابی نمی‌توان کار کرد. در کشورهای دیگر انتخابات از درون احزاب بیرون می‌آید و درواقع این تصفیه‌ها درون احزاب شکل می‌گیرد.

خبرآنلاین-نامزد سازی برای اصلاحات

بریم سراغ رسانه‌های مستقل، خبرگزاری خبر آنلاین در گزارشی صحبت از «نامزدسازی» برای اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ کرده است و در این گزارش از تاکید جبهه اصلاحات که امسال هیچ کاندیدایی ندارد می‌گوید، درحالی که، برخی رسانه‌ها در تلاش برای منتسب کردن مهرعلیزاده به عنوان کاندیدای جریان اصلاحات هستند.

روایت‌های مختلف از رد صلاحیت‌های شورای نگهبان

روایت‌های مختلف درخصوص اعلام نظر شورای نگهبان به رد صلاحیت شدگان سوژه گزارش روزنامه همشهری بود روایت‌هایی که از سوی ۳ شخصیت سیاسی یعنی سخنان احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.

ایران-وعده‌های انتخاباتی

روزنامه ایران هم گزارشی درخصوص برنامه‌های اقتصادی نامزدان انتخابات پیش رو تهیه کرده است به عنوان مثال اشاره‌ای به برنامه ویژه رفاه و تفریح جلیلی، برنامه اختصاص وام ۵۰۰ میلیونی به زوج‌های جوان قاضی زاده هاشمی، حرف‌های اقتصادی رئیسی، مهر علیزاده و همتی کرده است.

آرمان ملی-روایت جهانگیری از ردصلاحیت های این دوره و دوره های قبل:
«ناگفته هایم می ماند برای بعد»

سال ۹۲ که در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در تصمیمی عجیب، مبهم و بحث بر انگیز مرحوم آیت ا...هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شد؛ همه در عین تعجب بر این باور بودند که شاید بر مبنای مسائل و مصالحی این اتفاق رخ داده است. اما هیچ کس تصورش را هم نمی کرد که این رویکرد در مقاطع بعدی انتخاباتی هم رخ دهد و به یک روند ثابت در برخورد با برخی کاندیداها تبدیل شود.

 شورای نگهبان در انتخابات مجلس یازدهم در دوم اسفند ۹۸ به یک مدل مطلوب دست یافت که طی آن دوگانه مشارکت بالا و کاندیدای رای آور را به مشارکت کنترل شده و کاندیدای مطمئن تغییر داد.  در انتخابات سال ۹۶ موج انتخاباتی و مشارکت بالای مردم باعث شد رئیس جمهور منتخب با رای ۲۴ میلیونی وارد پاستور شود و کاندیدای جریان رقیب با رایی به مراتب کمتر راهی به نهاد ریاست جمهوری راه نیابد. اما در انتخابات ۱۴۰۰ باز هم همان رویه و شیوه ۹۸ پیش گرفته شد و با کنار گذاشتن کاندیداهای تمام جریان های سیاسی جز یک جریان و همچنین به قول برخی فعالان سیاسی با کنار گذاشتن مردم، شرایط برای رای آوردن کاندیدا یا کاندیداهای مورد نظر یک جریان فراهم شد. جهانگیری اظهار
کرد: بعد از ظهر دوشنبه یکی از مقامات امنیتی با حضور در دفترم اطلاع داد که چنین تصمیمی گرفته شده و من با کمال آرامش به او گفتم که من شخصا از این تصمیم خوشحال هستم، ولی حتما برای کشور این رد صلاحیت ها گران تمام خواهد شد. جهانگیری تصریح کرد: وقتی در میان همه کاندیداها به سابقه خودم مراجعه می کنم از هر منظر خودم را صاحب صلاحیت تر از بقیه می دانم.

آفتاب-بازار داغ شعار؛ از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی تا نحوه عجیب رفع تحریم ها

کاندیداهای ریاست جمهوری برای آنکه بتوانند نظر و رای مردم را برای خود داشته باشند، اولین کاری که می کنند آن است که وعده های نان و آب دار و امیدوار کننده به آن ها می دهند که بیشتر مواقع عملی نمی شود. البته شرایط کشور در بی عملی شدن این وعده ها بی تاثیر نیست، اما گوش مردم از این وعده های بی عمل آنقدر پر اســت که هر حرفی را نمی پذیرند واز طرفی هم آن ها به خوبی تشخیص می دهند که کدام وعده، عملی خواهد شد و کدامیک از آن ها صرفا جنبه تبلیغات و شعار دارد. از همین رو کار کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاســت جمهوری بسیار سخت است. انتظار می رود که آن ها هر وعده ای را به مردم ندهند چرا که در غیر این صورت به ضرر خودشان تمام خواهد شد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.