آب شادگان به دلیل پس زدگی آب دریا در رودخانه جراحی شور شده و به گفته مسئولان محیط زیست اگر روند مصرف آب مدیریت نشود، می‌تواند پیامد‌های زیست محیطی منفی داشته باشد.

رحیم مجدمی رییس اداره حفاظت محیط زیست شادگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه امسال شاهد خشکسالی و کمبود آب هستیم، گفت: آب شرب مردم نیز شور است و با همین آب نیز بسیاری از نخلستان‌ها آبیاری می‌شوند.

محمد یکی از ساکنین شادگان نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: آب گاهی اوقات قطع می‌شود و وقتی هم که هست یا شور است و یا بوی فاضلاب می‌دهد.

به گفته مسئولان کشوری و استانی کمبود آب و تنش‌های آبی امسال بسیاری از شهر و روستا‌ها را فرا خواهد گرفت که دلیل آن نیز مدیریت ناکار آمد در زمینه آب و خشکسالی است. مدتی پیش نیز حمیدرضا کشفی معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفته بود امسال ۲۰۰ شهر و روستا در ایران دچار تنش آبی می‌شوند.

آب شادگان نیز به دلیل پس زدگی آب دریا در رودخانه کارون شور شده است، اما دلیل چیست و چرا ممکن است پدیده پس زدگی آب دریا رخ دهد؟

پس زدگی آب دریا در رودخانه

صغرا رستمی رئیس آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه شوری آب آشامیدنی در حیطه اختیارات شرکت آب و فاضلاب و سازمان آب و برق خوزستان است، گفت: مدیریت مصارف آب به منظور حفظ کیفیت و کمیت رود خانه‌ها اهمیت حیاتی دارد و از آنجا که استان خوزستان، کشور ایران و محدوده خاورمیانه جزو مناطق خشک و نیمه خشک هستند، در طول زمان نیز مردمان این سرزمین تلاش داشته اند تا با این شرایط سازگار شوند و آسیب‌های ناشی از این رویداد طبیعی را کاهش دهند.

او افزود: کاهش حجم آبگذر رودخانه‌ها در صورت کنترل نشدن مصارف خصوصاً در بخش کشاورزی، کاهش شدید کیفیت آب را هم برای مصارف انسانی و هم همه زیستمندان رودخانه بوجود خواهد آورد و و در صورت کاهش شدید، دریا بر رودخانه غالب می‌شود.

رستمی بیان کرد: برای آنکه رودخانه بتواند آب خلیج فارس را پس بزند و نگذارد که به حریم رودخانه وارد شود، باید حداقل دبی تعریف شده را دارا باشد، اما ورودی آب به رودخانه‌های خوزستان به دلیل کمبود بارش و مدیریت نادرست منابع آب کاهش چشمگیری داشته که همین مسئله علاوه بر کاهش کیفیت آب می‌تواند موجب غالب شدن آب دریا بر رود خانه نیز شود.

کاهش شدید حجم آبگذر رودخانه کارون، شوری آب شهر‌های پایین دست از جمله آبادان، خرمشهر و شادگان را بدنبال خواهد داشت و انتظار می‌رود که اگر این روند ادامه داشته باشد و کاهش دبی رودخانه با همین روال ادامه پیدا کند، شوری آب و پس زدگی آب خلیج فارس دستکم تا اهواز برسد، اگرچه هم اکنون نیز اکثر مردم ساکن در اهواز و بسیاری از مناطق خوزستان به دلیل کیفیت پایین آب شرب علاوه بر تصفیه و کلر زنی آب آشامیدنی از تصفیه‌های خانگی نیز استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.