رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان از افزایش جمعیت فلامینگو‌های تالاب شادگان با آبگیری این تالاب خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، رحیم مجدمی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان گفت: با آبگیری تالاب، جمعیت فلامینگو‌ها افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود ۷ هزار فلامینگو در تالاب شادگان سرشماری شود و در حال حاضر حدود ۸۰ درصد تالاب آبگیری شده و در مجموع وضعیت آبگیری تالاب شادگان مطلوب است.

وی افزود: فلامینگو‌ها در قسمت جنوبی تالاب شادگان و در جا‌هایی که آب شور وجود دارد زیست می‌کنند و اکنون فصل جوجه‌آوری فلامینگو‌ها است و سواحل جنوبی تالاب شادگان محل جوجه‌آوری فلامینگو‌ها است که حدود ۲۰ درصد از جوجه‌ها حلقه‌گذاری شده‌اند.

مجدمی بیان داشت: طبق سرشماری اخیر ۶ هزار و ۲۰۰ قطعه فلامینگو در تالاب شادگان سرشماری شده و پیش‌بینی می‌شود حدود ۷ هزار قطعه فلامینگو در تالاب شادگان سرشماری شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان ادامه داد: حلقه‌گذاری جوجه‌ها موجب می‌شود متوجه شویم که این جوجه‌ها در کجا قرار دارند و بعد در کجا زندگی می‌کنند و جوجه‌های فلامینگو‌ها در فصل‌های بعد در تالاب شادگان می‌مانند، اما والدین آن‌ها به جا‌های دیگر مهاجرت می‌کنند.

این مقام مسئول عنوان کرد: جوجه‌آوری فلامینگو، کاکایی صورتی و سلیم خرچنگ‌خوار از خردادماه آغاز و تا تیرماه ادامه دارد. البته کار سرشماری و حلقه‌گذاری آن‌ها پس از جوجه‌آوری انجام می‌شود.

وی گفت: تخریب زیستگاه فلامینگو‌ها توسط انسان و تأمین نشدن حق‌آبه تالاب مهم‌ترین عواملی هستند به فلامینگو‌ها آسیب می‌رساند و وجود تیر برق و کابل‌های فشار قوی در مسیر آبادان - ماهشهر در حوزه تالاب شادگان موجب برخورد و کشته شدن فلامینگو‌ها می‌شود.

صید ماهی با الکتروشوکر

مجدمی ادامه داد: افزایش شوری آب و نبود تعادل بین آب شور و شیرین نیز از دیگر مواردی است که به فلامینگو‌ها آسیب می‌رساند که این مشکل به دلیل عدم تأمین حق‌آبه تالاب ایجاد می‌شود و در چند سال اخیر تعداد زیادی از فلامینگو‌ها به دلیل خشکسالی تلف شده‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان گفت: عمده تخلف در تالاب شادگان صید ماهی با الکتروشوکر است که اکنون این مساله به معضلی تبدیل شده است.

وی بیان کرد: برخورد شدیدی با این متخلفان انجام شده و در یک ماه اخیر ۲۶ متخلف راهی زندان و برای ۲۰ نفر پرونده قضائی تشکیل شده است.

انتهای پیام/م

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.